Școala banilor inteligenți
Reading Time: 5 minuteDe cinci ani, programele de educație financiară BaniIQ și Banii pe Net derulate de Visa Europe au ajuns la peste 865.000 de beneficiari de toate vârstele din toată România. Și este doar începutul.
Deși tehnologia a adus inovații extraordinare în zona serviciilor bancare, realitatea din teren este că, în România, aproape jumătate din populație nu are un cont bancar, iar mediul rural este cel mai afectat. România ocupă ultimul loc în Uniunea Europeană la nivelul de alfabetizare financiară. Doar 22% din populația adultă a țării reuşeşte să înțeleagă noțiuni financiare, față de media europeană de 52%, potrivit unui studiu al Standard & Poor’s din 2015. Chiar și în zonele urbane, unde există acces la servicii financiare moderne, mulți români se arată reticenți sau sunt insuficient pregătiți să le utilizeze.
„În urmă cu cinci ani, ne-am propus să dezvoltăm un program care să faciliteze accesul cât mai multor români la informații financiare și să îi ajute să-și administreze finanțele personale cât mai bine posibil“, spune Cătălin Crețu, director general pentru România, Croația, Malta și Slovenia al Visa Europe. Astfel, în 2012, Visa Europe a lansat BaniIQ, cel mai mare program la nivel național care se adresează și populației adulte, în parteneriat cu Junior Achievement (JA) România și băncile din România. Doi ani mai târziu, a fost dezvoltat și programul Banii pe Net, prima inițiativă de acest fel din România, desfășurată atât în zonele urbane cât și în cele rurale, care răspunde nevoii de informare despre comerțul electronic.
Românii petrec mult timp pe internet și este important să își cunoască drepturile în calitate de consumatori online, iar în același timp să aibă noțiuni de bază despre plățile online și siguranța cumpărăturilor pe internet, spune Cătălin Crețu, adăugând că programul oferă un ghid complet de educație despre comerțul electronic, accesibil tuturor consumatorilor online.
Accesibilitate
Peste 865.000 de persoane, atât tineri cât și adulți, din mediul urban și rural, au învățat cum să facă un buget și să își cheltuiască banii inteligent, care sunt riscurile și cât de important este să se protejeze din punct de vedere financiar. Cursurile de educație financiară au fost derulate în biblioteci publice, dar și în școli și licee cu ajutorul profesorilor asociați de la JA România și al voluntarilor din cadrul băncilor membre ale Visa Europe, precum și pe internet. Cea mai mare provocare este legată de transmiterea informației către un public foarte larg și extrem de variat, iar cursurile sunt adaptate în funcție de categoria de vârstă pentru training-urile derulate în școli sau licee, astfel încât noțiunile din curs să poată fi înțelese și de cei mai tineri.
În mediul online, oricine poate accesa informația, de aceea training-urile derulate pe internet includ noțiuni generale, de interes pentru un public cât mai larg. „Ne-am bucurat că am ajuns cu aceste cursuri în cele mai îndepărtate sate și comune, prin intermediul rețelei de biblioteci publice. Atunci când vezi împreună la bibliotecă familii întregi – copiii împreună cu părinții sau bunicii – știi că într-adevăr aceste cursuri au un ecou puternic și sperăm că vor avea și un impact pozitiv în viața lor de zi cu zi“, spune Cătălin Crețu.
Sfaturi practice
Pe platformele de training www.baniiq.ro și www.baniipenet.ro sunt disponibile gratuit sesiuni de training online și sfaturi practice, iar utilizatorii au posibilitatea de a testa modul în care cursurile i-au ajutat să-și îmbunătățească cunoștințele. De asemenea, informațiile puse la dispoziția persoanelor care doresc să își gestioneze mai bine finanțele proprii prin programul BaniIQ pot fi accesate gratuit prin intermediul întregii game de dispozitive digitale: calculatoare, telefoane mobile și tablete. Totul este foarte intuitiv, astfel încât experiența de utilizare și învățare să fie cât mai plăcută.
„Un obiectiv constant al programelor noastre este să îi ajutăm pe tineri să-și formeze abilități care să îi ajute mai departe în viață“, spune Cătălin Crețu. Pe lângă training-urile desfășurate în școli, online și în biblioteci, Visa se implică și sprijină competiții adresate tinerilor, precum „Bani pentru școala ta“, împreună cu JA România, și „CompetițIAA“, alături de IAA Young Professionals. În cadrul competiției JA „Bani pentru școala ta“, elevii, profesorii și susținătorii școlilor participă la cursurile BaniIQ și Banii pe Net pentru ca acestea să primească o donație care va fi utilizată în scop educațional. Ajunsă deja la a patra ediție, competiția dintre școli a reușit să instruiască peste 100.000 de elevi, profesori, studenți și alți membri ai comunităților locale.
Proiectul CompetițIAA oferă studenților pasionați de marketing și comunicare șansa unei experiențe practice în domeniu, prin simularea unui pitch pe baza unui brief real. La ediția de anul acesta, Visa a provocat studenții să dezvolte o campanie pentru promovarea programului Banii pe Net. Cinci echipe din București și Cluj au propus soluții creative pentru a implementa programul Banii pe Net astfel încât alte 5.000 de persoane să participe la traininguri și să fie informate despre comerțul online. Ana, Andreea și Carmina (echipa MA’AD), câștigătoarele competiției, spun că trainingul de pe platforma Banii pe Net le-a ajutat să înțeleagă că banii în online trebuie protejați exact ca și cei din offline. Ideile fetelor de la MA’AD au venit de la un insight – reacțiile în „acel moment când nu-ți găsești portofelul“: te panichezi că nu e nicăieri sau te relaxezi când norocul ți-a surâs din nou și portofelul e doar în alt buzunar decât de obicei. Conceptele folosite au fost Panica, pentru că altcineva ar putea să-ți folosească banii, ilustrat printr‑un card cu multe nume pe el, și Norocul, pe care nu e bine să te bazezi atunci când vine vorba de bani. Pe acesta din urmă l-au prezentat ca o eroare 404 pe ecranul unui laptop – „Norocul nu poate fi găsit“.
„Criza financiară pe care am depășit-o a demonstrat cât de necesară este educația financiară, iar înainte de a utiliza instrumente financiare complexe, orice individ trebuie să stăpânească noțiuni financiare de bază“, Cătălin Crețu, director general pentru România, Croația, Malta și Slovenia al Visa Europe
„Educația financiară ar trebui introdusă în școli, cât mai devreme posibil. România are însă nevoie de o strategie națională în ceea ce privește educația financiară și modul în care aceasta se face pe băncile școlii“, spune Cătălin Crețu. El crede însă că, fără implicarea statului, a mediului privat și a ONG-urilor, nu se poate ajunge la o masă critică, deși eforturile și investițiile în această direcție sunt mari. Este și concluzia studiului derulat de Visa și Junior Achievement România – o combinație între inițiativele derulate de stat și sectorul privat ar aduce cele mai bune rezultate în ceea ce privește educația financiară.
În alte țări, statul are un rol central în educația financiară, iar strategia națională este coordonată fie de banca centrală, fie de Ministerul Educației sau de Ministerul de Finanțe. Și în România s-au făcut pași în această direcție prin inițiativele BNR și ale ARB, dar suntem abia la început.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz