Schimbări reale în lumea virtuală: cum va arăta digitalul după pandemie
Reading Time: 6 minuteCu o prezență pe 11 piețe din Europa de Sud-Est, agenția de marketing digital Ideologiq găsește oportunități în vremurile tulburi ale crizei provocate de pandemie. Adrian Ichim, Fondator și Partener Ideologiq, vorbește despre investiții regionale, digitalizare în ritm de AI și Realitate Virtuală și secretul primului milion de euro.
După două luni în Stare de Urgență, România se pregătește să intre… în Alertă. Cum s-a reflectat această situație, neobișnuită, în piața pe care activați?
Ne-am adaptat repede, suntem digitali prin definiție, ne simțim în largul nostru. Din poziția de antreprenor ești mereu în stare de alertă, iar ultimele două luni au fost în multe momente business as usual. Se pare că amenințarea coronavirusului acționează ca un facilitator de digitalizare dat fiind că am primit tot felul de cereri interesante din partea unor afaceri, care până acum se uitau cu neîncredere la mediul digital. La început a fost panica, mulți clienți au suspendat campaniile și dezvoltările, dar majoritatea și-au revenit repede și au început ușor-ușor să demareze proiecte. Sunt, bineînțeles, și excepții, ca de exemplu afaceri care s-au închis de tot sau branduri care au simțit oportunitatea de a deveni lideri în segmentul lor sau de a-și întări această poziție.
Care au fost cele mai relevante proiecte din ultimul an? Actuala criză a dus la blocarea proiectelor sau, ca orice criză, oferă și oportunități?
Dacă ar fi să punem o etichetă pe proiectele din ultimul an, numele ei ar fi „integrare”. Am dezvoltat foarte multe proiecte integrate, care priveau în ansamblu nevoile de comunicare. Fie că vorbim despre proiecte care porneau de la brief-uri de tip „vrem să ne digitalizăm” sau chiar și despre proiecte care plecau de la un brief de tipul „facelift de website” și ajungeau să se extindă în proiecte de rebranding, repoziționare de produse, website, magazin online, aplicații mobile și campanii de promovare. Criza aduce oportunități pentru cei suficient de deschiși să le vadă și suficient de agili să profite de ele.
Vorbind concret, proiectele din zona de inovație care ne sunt foarte dragi, în special cele cu Realitate Virtuală, am reușit să facem să meargă în VR chiar și metroul din Drumul Taberei .
Am lansat multe proiecte noi anul trecut, de la noua platformă Avenor College până la noua platformă a brandului Porsche în România. De asemenea, am lansat platforme de comunicare pentru proiecte de tip Employer Branding și comunicare corporate cum ar fi de exmplu platforma pentru Max Bet. Am lansat multe proiecte și sub umbrela de loyalty, de la programe de tip loyalty business to business pentru clienți precum Holcim sau Castrol. Sau proiecte proprii în zona de promoții folosind platfome precum FIPO.ro în care orice client își poate organiza singur o promoție extrem de rapid. Avem și proiecte regionale ca de exemplu platforma plus.michelin.eu dezvoltată pentru clientul Michelin, pornită în prima faza în Grecia. Și nu în ultimul rând proiecte de rebranding, cel mai nou dintre ele fiind lansat acum „de la distanță” și anume refacerea identității companiei Green Group.
Actuala situație a afectat în vreun fel planurile de extindere în regiune? Cum arată acum businessul în regiune?
În prezent, suntem operaționali în toate țările din regiunea Adria: Serbia, Muntenegru, Macedonia, Bosnia, Croația și Slovenia, la care adăugăm Ungaria, Bulgaria, Grecia, Republica Moldova și Ucraina. Nu este o dezvoltare unitară a fiecărui birou regional, în schimb fiecare birou este condus de un senior, nativ fiecărei țări. În funcție de abilitățile fiecăruia și expunerea clienților noștri, unele birouri sunt mai dezvoltate decât altele.
Dacă ne uităm la asemănări și diferențe între aceste țări, evident avem diferențe din punct de vedere al dezvoltării economice și al legislației, inclusiv cea fiscală. Acesta este unul dintre motivele pentru care noi reușim să performăm în regiune: am asimilat repede și corect informațiile și reușim să livrăm campanii integrate în toate aceste teritorii.
Din punct de vedere al consumatorilor, sunt mult mai multe asemănări decât diferențe. Suntem în mare parte la fel, cu aceleași nevoi, aceleași obiceiuri de consum, aceleași valori, atât noi, românii, cât și bulgarii, grecii, sârbii sau ucrainienii. Câteodată suntem mai asemănători decât ne place sau vrem să credem.
Planul pentru 2020 era ca birourile regionale să aducă 20% din businessul agenției. Criza care ne înconjoară s-ar putea să schimbe acest procent, motiv pentru care rămânem agili și ne adaptăm de la lună la lună pentru restul anului.
Ce a însemnat pentru businessul Ideologiq parteneriatul cu Ascendis?
În primul rând am învățat multe de la ei, cred că principalul câștig al parteneriatului a fost transferul de know-how.
Am început să privim lucrurile un pic altfel și, cu ajutorul noului bagaj de cunoștințe, am reușit să creștem anul trecut cu 40-50% peste 2018, ajungând la o cifră de afaceri de 1,1 milioane de euro.
Colaborarea cu Ascendis ne-a ajutat, ne-a maturizat și cu siguranță ne-a pregătit mai bine inclusiv pentru perioada de criză care a început. Ne-a pregătit de altfel și pentru alt tip de investiții, investiții strategice locale și regionale.
Aduce Inteligența Artificială avantaje reale în domeniul digital sau doar „dă” bine la clienți? Folosiți tehnologii AI în proiectele pe care le dezvoltați?
Inteligența artificială este folosită probabil în toate proiectele, vorbim despre instrumente și aplicații care folosesc motoare AI în mecanismul lor. Dincolo de AI, în comunicarea digitală vorbim foarte mult și despre alte tehnologii: vorbim despre Realitate Virtuală și Realitate Augmentată, „mixed realities” cum ne place să le spunem. Toate soluțiile tehnologice avansate, fie că vin din tărâmul AI, VR, AR, Blockchain sau oricare alte tehnologii, nu fac decât să ne ajute să evoluăm și să creștem împreună cu ele. Suntem de exemplu, printre puținele agenții din piață care se pot lăuda cu soluții de Realitate Virtuală Interactive, dezvoltate integral în agenție. Această investiție în tehnologie ne-a ajutat să câștigăm proiecte noi, proiecte globale cu potențial mare de scalare, proiecte care și-au pus amprenta asupra creșterii agenției.
Revenind la inteligența artificială, aceasta este deja o componentă obligatorie în comunicarea și dezvoltarea digitală. Chiar dacă nu o percepem ca pe un punct de sine stătător, ea oricum este acolo și ar fi bine să știm cum să o folosim.
Ce se schimbă în zona de digital?
Din 2003, cand am pornit prima firma „digitală” în calitate de antreprenor, aud că digitalul este viitorul și lumea nu va mai fi la fel.
Paradoxul stă în validitatea 100% a afirmației, pentru că de la an la an vedem tehnologii care ne schimbă obiceiurile și valorile. Singurul care nu ne lasă să fim conștienți de aceste schimbări este timpul prezent, pentru că mintea umană nu poate percepe aceste schimbări decât pe intervale mai mari de timp, deși ele se întâmplă de la an la an poate chiar mai des.
Dacă ne uităm la cum va arăta lumea digitală, cu cât ne uităm mai în viitor, cu atât predicțiile noastre sunt mai false. Aici ne putem folosi chiar de un exercițiu: orice ne vom imagina noi din punct de vedere tehnologic pentru 10 ani de acum înainte, nu se va întâmpla. Se vor întâmpla însă lucruri extrordinare, pe care nici nu ni le putem imagina acum.
Cât despre ce vom vedea schimbat în următorii 1-2 ani, cu siguranță vom vedea mai mult e-commerce, cu siguranță vom vedea mai multe afaceri cu prezență online, cu siguranță vom vedea afaceri reinventate, cu siguranță vom vedea mai multă tehnologie: AR, VR, AI, Blockchain.
Să nu ne așteptăm însă la schimbări radicale. Vom resimți o accelerare a schimbărilor, pe trend-urile actuale de digitalizare, mobile, AI, VR și alte tehnologii, dar în niciun caz nu vom vedea o transformare radicală. Totuși, avem în față noastră o criză economică și o epidemie, we can deal with that, nu este nici sfârșitul lumii, nici al 3-lea război mondial.
Cum ați încheiat 2019 și ce estimări aveți pentru acest an?
Anul 2019 a fost cel mai bun an al nostru din punct de vedere al încasărilor și al profitului, a fost anul când am depășit 1 milion de euro în venituri.
Criza actuală ne-a prins pe de o parte într-un moment bun, cu rezerve, pe de altă parte ne oprește din ciclul de creștere. Sperăm să nu ne oprească de tot, ci doar să îl domolească. Cred că anul asta vom avea încasări cu maximum 10-20% mai mici decât anul trecut, rămâne însă de văzut ce ne rezervă a doua parte anului.
În alte părți este o întrebare la care nu se primește răspuns. Totuși, cum ați făcut voi primul milion de euro?
Nici nu știi când se întâmplă și de multe ori în antreprenoriat chiar nu știi cum s-a întâmplat. Ajungi într-un loc pe care acum 10 ani îl vedeai ca și capăt de drum și brusc realizezi că este de abia începutul.
Cei care trăiesc cu sintagma să îți povestesc cum am făcut eu primul milion probabil aveau ca scop asta, nu este și cazul nostru.
Atâta timp cât faci ce îți place, nu contează că ai făcut o sută de mii, un milion, zece, sau o sută de milioane, tot timpul te vei simți ca la început de drum. O nouă zi, o nouă provocare, și poate la un moment dat va fi o nouă zi, un nou milion, apoi vei constata că ești încă la început de drumul și visul merge înainte.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz