Schimbă PET-ul cu biletul: Constanța, primul oraș din țară care introduce plata cu deșeuri pentru transportul public
Reading Time: 3 minutePrimăria Municipiului Constanța şi Asociația Act for Tomorrow lansează campania „Schimbă PET-ul cu biletul”, prin care locuitorii și turiștii vor putea circula cu mijloacele de transport în comun, plătind la schimb cu PET-uri și doze de aluminiu.
Vineri, 21 mai 2021, locuitorii și turiștii din Constanța vor putea circula cu mijloacele de transport în comun în schimbul a 3 deșeuri colectate. Campania are loc în contextul ediției din acest an a Zilei Municipiul Constanța și a programului național “Vinerea Verde”, lansat de Ministerul Mediului.
Campania are sprijinul Federației Organizațiilor Neguvernamentale de Tineret din Constanța, Kaufland România și Green Ambalaje. Obiectivul este atât încurajarea folosirii transportului public, cât și promovarea colectării și reciclării deșeurilor.
„Lupta pentru un mediu curat și pentru orașe verzi și sustenabile trebuie să fie o constantă a preocupărilor noastre, a autorităților publice locale, a societății civile, a mediului privat și a cetățenilor. “Schimbă PET-ul cu biletul” este o campanie care s-a născut în primul rând din dorința celor implicați de a dezvolta inițiative pozitive și constructive, care au în centrul lor nevoile cetățenilor și care propun soluții cu impact real în rezolvarea problemelor de mediu cu care țara noastră se confruntă la ora actuală. Este o campanie în premieră în România, care îndeplinește două obiective esențiale pentru protejarea mediului: reduce poluarea generată de transportul cu mașinile personale și încurajează reciclarea, diminuând astfel poluare apelor, solului și aerului. Sperăm ca astfel de inițiative să fie replicate la nivelul cât mai multor orașe, astfel încât oamenii să se poată bucura de orașe verzi și curate“.
Andrei Coșuleanu, Președintele Asociației Act for Tomorrow
Cum va funcționa campania
Acțiunea pilot din 21 mai se va desfășura în mai multe stații CTBUS: Far; Gară CFR; Poarta 2 Port – Tribunal; Cap de linie Tomis Nord (Cireșica); City Park Mall.
Cei dornici să participe trebuie să aibă la ei 3 PET-uri sau doze de aluminiu, de orice dimensiune, și să le predea la unul dintre punctele de colectare din cele mai circulate stații din Constanța, unde vor fi întâmpinați de voluntarii campaniei. Aceștia le vor oferi în schimbul deșeurilor un bilet, valabil pe orice linie, pe durata întregii zile.
Infrastructura de colectare separată a deșeurilor are forma unor animale marine gigant, care reprezintă cele mai cunoscute specii protejate din apele din România. Cele 4 sisteme gigant reprezentând doi delfini, un sturion și o broască țestoasă, au rolul de a trage un semnal de alarmă asupra impactului pe care deșeurile îl au asupra animalelor acvatice.
Costul biletelor este suportat integral de către partenerii privați ai acestei campanii. Toate PET-urile colectate în cadrul campaniei vor fi transmise către fabricile de reciclare Green Ambalaje, unde vor fi transformate în noi resurse.
În funcție de rezultatele acțiunii pilot derulate vineri, 21 mai, Primăria Constanța și partenerii acțiunii iau în calcul extinderea acesteia în fiecare vineri, pe întreaga perioadă a sezonului estival.
Campanii similare au fost desfășurate și în alte mari orașe din lume, cu rezultate foarte bune: Roma (Italia), Istanbul (Turcia), Beijing (China), Surabaya (Indonezia). În Istanbul, în primul an al campaniei au fost colectate 4,1 milioane de PET-uri, echivalentul a 75.000 kg de plastic.
„Ne bucurăm că suntem primul oraș din România care demarează o astfel de inițiativă care aduce beneficii reale atât la nivelul mediului, dar și pentru locuitorii orașului. Promovarea sustenabilității la nivel municipal reprezintă o direcție strategică a administrației publice locale din Constanța.“
Vergil Chițac, primarul municipiului Constanța
Marea Neagră, printre cele mai poluate
Marea Neagră este a doua cea mai poluată mare din Europa. După partea de vest a Mării Mediterane, Marea Neagră conține cea mai mare densitate de gunoaie produse de om și ajunse în mediul marin din UE. Plasticul constituie 90% din deșeurile produse de oameni și descoperite în mediul marin. 85% dintre acestea sunt sticlele de plastic (PET) și pungi de unică folosință, aceste două categorii de obiecte reprezentând doi dintre principalii poluanți marini.
Campania “Schimbă PET-ul cu biletul” face parte din programul “Acționăm pentru Ape”, dezvoltat de Asociația Act for Tomorrow și Kaufland România, în parteneriat cu Primăria Municipiului Constanța, în cadrul căreia încă din 2019 se desfășoară ample acțiuni de protejare a apelor, atât la nivelul municipiului, cât și la nivelul altor stațiuni de pe litoral. În 2020, Programul “Acționăm pentru Ape” a câștigat locul I, la categoria mediu, în cadrul Romanian PR Awards, cea mai importantă competiție de PR din România.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz