Sarantis: Prezent și planuri de viitor
Reading Time: 5 minuteCu prezență directă în 13 țări, printre care și România, dar și o remarcabilă rețea de distribuție pentru brandurile sale în peste 50 de țări din lume, Sarantis Group este un nume puternic pe plan internațional în frumusețe și îngrijirea pielii, îngrijire personală și îngrijirea casei. Care este strategia pentru a crește în continuare businessul ne spune Giannis Bouras, CEO al Sarantis Group.
Care este strategia Sarantis pentru piețele sale cheie?
Investim pe baza unei strategii clare, bazate pe activitatea noastră de succes, pentru a obține creștere profitabilă și durabilă și valoare pentru toți stakeholderii. Suntem deciși să dezvoltăm tot mai mult afacerea, iar agenda de creștere strategică a grupului se bazează pe trei piloni: creștere puternică (creștere consistentă a businessului de bază, cu achizițiile în prim-plan), simplificare și eficiență (pentru a debloca valoarea și a elibera energia din organizație) și capacitate organizațională (prin creșterea competențelor și dezvoltarea leadership-ului).
Prioritățile strategice ale grupului se concentrează pe continuarea creșterii în Europa Centrală și de Est. Sarantis Group este o companie multinațională cu o amprentă geografică în continuă expansiune și branduri de top.
Businessul grupului se concentrează pe categoriile frumusețe și îngrijirea pielii, îngrijire personală, îngrijirea casei, precum și pe parteneriate strategice, oferind în fiecare categorie branduri de înaltă calitate aflate în topul preferințelor consumatorilor. Avem o activitate puternică în 13 țări, cu opt unități de afaceri – Grecia (inclusiv Portugalia și alte piețe internaționale), Polonia, România, Bulgaria, Balcanii de Vest, Cehia și Slovacia, Ucraina, Ungaria. De asemenea, grupul are o prezență internațională dinamică și o remarcabilă rețea de distribuție în peste 50 de țări din întreaga lume.
Care este principalul obiectiv pentru dezvoltarea afacerii?
Ca parte a strategiei noastre de a ne crește în continuare vânzările organice și profiturile, punem accentul pe optimizarea și îmbunătățirea portofoliului de produse al grupului, fructificând valoarea brandurilor noastre în cadrul categoriilor strategice de produse, în întreaga arie geografică pe care activează. Investițiile direcționate și planurile de inovare sprijină inițiativele strategice de dezvoltare a produselor pentru a stimula creșterea în continuare pe teritoriul în care activăm.
În perioada 2021-2023 am desfășurat un proiect semnificativ legat de concentrarea asupra portofoliului HERO al grupului, prin raționalizarea acestuia. Acest proces prevede renunțarea la produsele cu prioritate și valoare adăugată redusă, în paralel cu direcționarea cheltuielilor de publicitate și promovare către portofoliul de produse HERO.
Cum a fost anul 2023 pentru Sarantis și care sunt așteptările pentru 2024?
Sarantis Group rămâne angajat în implementarea planului său strategic de creștere bazat pe cei trei piloni despre care am vorbit deja. În acest context, continuăm să ne concentrăm pe raționalizarea portofoliului de produse, consolidând în continuare produsele HERO, cu valoare ridicată în fiecare categorie strategică, care pot duce la creșterea profitabilității și la dezvoltarea durabilă a afacerii.
Aceste direcții strategice în ansamblu vizează crearea de valoare pentru toți stakeholderii și, pe parcursul anului trecut, au adus consolidarea vânzărilor în întreaga sa zonă geografică de activitate și în categoriile strategice: frumusețe și îngrijirea pielii, îngrijire personală, îngrijirea casei și parteneriatele strategice, inclusiv distribuția selectivă de produse cosmetice. În 2023, vânzările nete au ajuns la un nivel de 482,2 milioane de euro, cel mai ridicat atins vreodată de grup.
În același timp, impactul nostru asupra societății a crescut, deoarece am contribuit mai mult prin taxele către guvernele din țările în care ne desfășurăm activitatea și prin acordarea de salarii și beneficii angajaților. Obiectivele noastre pentru îmbunătățirea în continuare a performanțelor în anii următori includ îmbunătățirea marjelor de profit și a generării de fluxuri de numerar, dezvoltarea și penetrarea pieței, eficientizarea costurilor și beneficii din sinergii și date de puterea operațională totală. Eforturile noastre recente de penetrare a pieței și de extindere prin diversificarea portofoliului de produse și prin achiziții au fost încununate de succes. Am obținut o creștere semnificativă a unor indicatori precum capitalizarea totală și veniturile.
Puteți să ne oferiți câteva detalii despre noile achiziții și cum se încadrează acestea în portofoliul Sarantis?
Achiziționarea companiei poloneze de produse de uz casnic Stella Pack de către filiala grupului din Polonia, Sarantis Polska, este una importantă pentru grupul Sarantis, deoarece Stella Pack deține o poziție de lider în producția și furnizarea de bunuri de uz casnic, cu 25 de ani de prezență de succes în Polonia, România și Ucraina.
În același timp, este o companie exemplară în ceea ce privește economia circulară, deoarece operează numai cu plastic reciclat pentru a produce pungi, având o linie de separare a deșeurilor pentru a produce intern propriul plastic reciclat, care satisface pe deplin nevoile de producție. Planul nostru pentru următorii cinci ani include investiții pentru proiecte de reciclare și regranulare de aproximativ 16 milioane euro în toate fabricile grupului. În plus, grupul Sarantis lucrează și la îmbunătățirea eficienței și eficacității operaționale, concentrându-ne pe eficientizarea proceselor din lanțul de aprovizionare, investind în automatizări, infrastructură și sisteme.
Cât de importantă este sustenabilitatea pentru Sarantis?
Suntem profund dedicați practicilor sustenabile și comunicării transparente cu toate părțile interesate, continuând să lucrăm la dezvoltarea unui mecanism robust de creștere organică, investind și inovând în categoriile noastre de bază, promovând simplificarea și eficiența pentru a crea valoare și a elibera energie în cadrul organizației, conducând în același timp la creșterea capacității oamenilor noștri.
Credem că adevăratul succes se măsoară nu numai în performanțe financiare puternice, ci și prin impactul pozitiv asupra oamenilor, societății și mediului. Echipa noastră își menține angajamentul ferm de a ne susține valorile și de a genera schimbări pozitive pentru lume. În 2023, am înregistrat progrese semnificative în ambițiile și inițiativele noastre axate pe pilonii de dezvoltare durabilă ai grupului.
Investind într-un viitor mai durabil, ne-am prezentat strategia revizuită, care vizează materializarea viziunii noastre de a deveni afacerea cu cea mai rapidă creștere în domeniul îngrijirii la domiciliu, îngrijirii personale și frumuseții din Europa Centrală și de Est. Scopul nostru este de a ajunge la mai mulți consumatori și a-i impresiona cu propuneri de produse aspiraționale de zi cu zi, prin intermediul practicilor noastre de afaceri durabile și al eticii muncii.
Care este poziția României în cadrul grupului Sarantis?
Deschisă în 1996, afacerea noastră din România este a treia ca mărime în cadrul grupului din punctul de vedere al veniturilor. În ultimii ani, sub noua conducere locală și folosind experiența organizației, am înregistrat o creștere semnificativă în ceea ce privește vânzările nete și profitul, păstrându-ne în același timp poziția puternică în piață pe toate categoriile.
În 2007, ca parte a agendei noastre pe termen lung privind fuziunile și achizițiile, am cumpărat compania românească Elmi Prod Farm, cu prezență în categoriile de îngrijire personală și venituri sub 5 milioane de euro. După 17 ani, brandurile Elmiplant și Bioten sunt prezente în opt țări europene și exportate pe piețe din toată lumea, cu vânzări de peste 50 de milioane de euro în 2023. Aceasta dovedește încă o dată capacitatea Sarantis de a prelua un brand local și a-l transforma într-un succes internațional.
Care sunt principalele provocări și, de asemenea, principalele oportunități pentru perioada următoare?
Continuăm să explorăm oportunități de creștere, după ce am cartografiat potențiale ținte. Pentru 2024, ne concentrăm pe asimilarea Stella Pack în Polonia și pe integrarea fără probleme a operațiunilor pentru a valorifica sinergiile pe care le așteptăm de la includerea Stella Pack în grup. Ne concentrăm în principal pe Europa Centrală și de Est în categoriile frumusețe, îngrijire și plajă. În plus, avem un proiect în Asia, mai exact în Filipine, ne menținem prezența în Australia și explorăm piața din Orientul Mijlociu (Arabia Saudită), investigând în același timp și alte oportunități de export. Pentru 2024 și 2025 avem programate investiții de 25 de milioane de euro pentru noul centru de distribuție din Oinofyta, în Grecia. Acesta va deservi atât teritoriul Greciei, cât și exporturile către țările în care grupul își desfășoară activitatea, inclusiv piețele terțe. Concomitent, păstrăm în prim-plan transformarea digitală a grupului, accelerarea acestui proces aducând optimizarea procedurilor operaționale, care duc la un mediu de afaceri mai robust și ne consolidează avantajele competitive.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 385 (16 iulie – 16 septembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Ediția internațională #BizGrecia este un proiect Biz în parteneriat cu Royal Caribbean, Alpha Bank, Olympus, Sarantis, PPC, tbi bank, Apivita, Stirixis Group, Aktor, V+O Communication și Aqua Carpatica.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz