Salvați Copiii cere introducerea în legea educației a măsurilor anti-bullying
Reading Time: 5 minuteOrganizația Salvați Copiii România și Asociația Elevilor din Constanța solicită Ministerului Educației Naționale introducerea explicită, în textul Legii Educației Naționale, a prevederii ca în fiecare unitate de învățământ să fie înființat un grup de acțiune anti-bullying cu rolul de prevenire, identificare şi soluționare a faptelor de bullying. Pentru ca violența în școli să fie soluționată pe termen lung, este imperativă prezența elevilor în consiliile de administrație ale școlilor și consultarea asociațiilor reprezentative ale elevilor. Totodată, este necesară corectarea, nu adâncirea inechităților sociale, prin suplimentarea cu 50% a costului standard pentru copiii cu cerințe educaționale speciale și acordarea de burse sociale și elevilor care participă în învățământul cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A Doua Șansă”.
Combaterea bullying-ului trebuie considerată o prioritate legislativă.
Astfel, considerăm imperativă o politică reală care să prevină și să soluționeze actele de violență în școli, fie ea fizică, verbală sau sub forma hărțuirii cibernetice, prin introducerea a două aliniate la art. 11:
(2) Pentru prevenirea violenței psihologice-bullying, în fiecare unitate de învățământ va fi înființat un grup de acțiune anti-bullying cu rolul de prevenire, identificare şi soluționare a faptelor de bullying, comise între elevi prin acțiuni fizice, verbale, relaționale şi/sau cibernetice. La începutul fiecărui an școlar, instituțiile de învățământ au responsabilitatea de a-şi întocmi propriile strategii şi planuri de asigurare şi menținere a unui climat școlar adecvat educației de calitate.
(6) Cadrele didactice, personalul didactic auxiliar și personalul administrativ au obligația de a semnala conducerii unităților de învățământ și, după caz, autorităților competente orice încălcare a prevederilor aliniatului (1).
Mai mult, solicităm introducerea principiului respectării demnității copilului: proiectul de lege menționează ca principiu respectarea demnității cadrelor didactice, fără să menționeze același lucru despre elevi. De aceea, considerăm necesară introducerea cuvântului ”demnitate”, în înșiruirea situațiilor de risc în care se pot regăsi elevii.
În această variantă a proiectului de lege lipsesc referirile la climatul școlar și grupurile de acțiune anti-bullying, condiții esențiale pentru prevenirea și combaterea bullying-ului, potrivit normelor metodologice anti-bullying în vigoare (Ordin 4.343/2020). Salvați Copiii a explicat în repetate rânduri de ce acest grup de acțiune nu este o ”nouă comisie” în structura organizațională a școlilor. Spre deosebire de comisiile actuale considerate birocratice, parțial funcționale și cu un impact pozitiv redus în viața elevilor, aceste grupuri de acțiune au caracter informal și sunt reglementate doar prin prisma activităților de prevenire a bullying-ului și de preluare directă spre rezolvare a unor situații de bullying, și nu prin documente, așa cum se înțelege în mod greșit din cauza necunoașterii legii.
În componența lor, alături de director, consilier școlar (pivot al grupului) și cele 2 cadre didactice pregătite special pentru acest rol, prezența elevilor, ca membri ai grupului cu aceeași putere de decizie, capătă o importanță crucială. Toate cercetările științifice indică faptul că, în lipsa implicării copiilor în prevenirea acestui fenomen extrem de grav, nu pot fi obținute niciun fel de rezultate pozitive pentru siguranța și sănătatea emoțională a copiilor.
De asemenea, lipsește prevederea cu privire la obligația cadrelor didactice de a semnala cazurile de abuz, neglijare, exploatare și orice altă formă de violență asupra copilului conducerii unităților de învățământ sau altor autorități competente (poliție, serviciilor public de asistență socială sau, după caz, direcției generale de asistență socială și protecția copilului etc.). În practică, cu excepția cazurilor grave de violență, multe dintre situațiile de acest tip, comise de cadrele didactice, personalul auxiliar ori de către elevi, nu ajung în atenția instituțiilor specializate. Prevenirea faptelor de violență gravă este posibilă doar prin tratarea adecvată și a situațiilor, deși de risc, considerate nesemnificative de către cadrele didactice.
Copiii în situații de risc de abandon școlar au dreptul la bursă socială
Din practica Salvați Copiii, aproape în totalitate, copiii cuprinși în învățământul cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A Doua Șansă” fac parte din grupurile vulnerabile și trăiesc în medii dezavantajate socio-economic. Din perspectiva situației sociale și educaționale în care se regăsesc acești copii, neincluderea lor în categoria beneficiarilor burselor sociale este o formă de discriminare. Premisele sunt aceleași. Diferă doar forma de înscriere, ceea ce nu poate fi considerat un argument valid pentru acceptarea unui tratament diferențiat.
Un alt argument îl constituie necesitatea sprijinirii acestor elevi în prevenirea celui de-al doilea episod al abandonului școlar din viața lor, și anume renunțarea la cursurile cu frecvență redusă sau la cele de tip ”A Doua Șansă”.
Concret, Salvați Copiii România solicită introducerea în textul legislativ a următorului articol:
Bursa socială reprezintă o formă de sprijin a elevilor din medii dezavantajate socioeconomic sau din grupuri vulnerabile sau cu situații medicale speciale, prevăzute în metodologia cadru, în vederea susținerii participării la activitățile didactice și a prevenirii abandonului școlar. Prin excepție de la prevederile alin. (1), se acordă burse sociale și elevilor minori neangajați pe piața muncii și înscriși în formele de învățământ cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A Doua Șansă”.
Elevii trebuie valorizați și astfel responsabilizați, prin acordarea dreptului de fi reprezentați în consiliile de administrație.
Lipsa reprezentării elevilor în consiliile de administrație este de natură să nu permită un dialog absolut necesar dintre elevi și conducerea școlilor. Această ruptură în comunicare face posibilă menținerea problemelor grave cu care se confruntă școlile (violență, trafic și consum de droguri, bullying, încălcarea intereselor superioare ale elevilor și a demnității lor, lipsa de angajament al elevilor în procesul educațional).
Din punct de vedere juridic, art. 123 din proiectul de lege preia în mod eronat prevederile legii în vigoare care condiționează dreptul de vot al elevului în consiliul de administrație de împlinirea vârstei de 18 ani. Consiliul de administrație al unității de învățământ este un organ colegial de conducere, nu un organ de administrare, în ciuda similarității terminologice. De altfel, chiar proiectul de lege stabilește acest lucru. Astfel, elevul care nu a împlinit 18 ani poate face parte dintr-un organ de conducere în virtutea dreptului de a încheia singur anumite tipuri de acte conform art. 41-42 C. civ. Conform art. 211 C. civ., minorii cu capacitate de exercițiu restrânsă nu pot face parte din organele executive (”de administrare și de control”) ale unei persoane juridice, fără ca această interdicție să fie stabilită și pentru organele de conducere. Această viziune limitativă despre capacitatea elevilor de a înțelege și de a participa în luarea deciziilor în școlile în care ei sunt beneficiarii primari se află într-o totală contradicție cu principiile juridice consacrate în alte domenii sensibile din punct de vedere juridic ale societății, cum ar fi capacitatea de muncă la împlinirea vârstei de 16 ani sau răspunderea penală de la 16 ani ori de la 14 ani (cu condiția probării discernământului).
De aceea, propunem ca art. 123, alin. (2), să conțină explicit participarea a 2 reprezentanți ai elevilor care au împlinit 14 ani cu drept de vot în consiliile de administrație cu 9 sau 11 membri și a unui reprezentant al elevilor în consiliile cu 7 membri. Calitatea de membru trebuie să fie acordată direct elevilor și nu ”din cota aferentă a părinților”, așa cum prevede acum proiectul de lege, ceea ce, în practica consiliilor, se traduce în majoritatea situațiilor prin lipsa participării elevilor.
Multe legislații ale statelor din Uniunea Europeană permit participarea copiilor chiar de la vârsta de 11 ani, cum este cazul Franței, care asigură în consiliile de administrație ale colegiilor mari (nivel similar învățământului secundar inferior românesc) prezența a 3 elevi aleși alături de 7 părinți, iar în licee a 5 elevi și 5 părinți. (vezi Code de l’éducation : Paragraphe 1 : Composition. (Art. R421-14 à R421-19) Organizația Salvați Copiii și Asociația Elevilor din Constanța pot oferi expertiză în analiza juridică comparativă dintre cele două sisteme de drept, cel francez și cel românesc, pentru a găsi o soluție în acord cu legislația în vigoare.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz