Ryan Wang: Investiții reale în lumi virtuale
Reading Time: 4 minuteIndustria media nu va mai fi niciodată aceeași! Realitatea virtuală și realitatea augmentată o transformă, o fac mai captivantă, mai interactivă și mai ușor de raportat la experiențele individuale, spune Ryan Wang, cofondator și partener al Outpost Capital, investitor în acest domeniu.
În ce startup-uri investiți, cum evaluați potențialul de dezvoltare al acestora?
Investesc în realitate virtuală și realitate augmentată, blockchain, noi tehnologii de frontieră (inteligență artificială, computer vision, drone/robotică, lightfield), gaming & esports, noi companii media și de divertisment. Sunt interesat în special de companii care aplică tehnologii emergente unor cazuri cu aplicare în lumea reală. La fel ca majoritatea investitorilor în faze incipiente, atunci când evaluăm un startup, ne uităm la elementele fundamentale precum echipa, produsul, barierele la intrare, dimensiunea pieței și peisajul concurențial. Un lucru unic în cazul nostru este că ne uităm și la potențialul ca startup-ul să crească la nivel global. Credem că globalizarea este cheia pentru a evalua scalabilitatea afacerii. Dacă vă uitați la unele dintre cele mai de succes startup-uri din ultimii ani, aproape toate sunt capabile să replice modelul de afaceri și produsele pe piețele externe. Acest lucru ne interesează foarte mult și este punctul în care putem aduce valoare adaugată.
Ce transformări și ce provocări a adus pandemia? Ce s-a schimbat în domeniile în care investiți?
Această pandemie a adus multe schimbări. Munca de acasă, videoconferințele, colaborarea la distanță, fitnessul digital, iar această listă poate continua. Pur și simplu, îl numim noul normal. Dacă vă gândiți la asta, există un lucru în comun pentru toate aceste comportamente noi: indiferent că vorbim de muncă digitală, de conectare digitală, de exerciții digitale, totul face parte dintr-un stil de viață digital. Stilul de viață digital este exact lucrul în care am investit. Realitate virtuală, inteligență artificială, ființe virtuale, blockchain, toate acestea sunt elemente și facilitatori ai unui stil de viață digital. Pandemia obligă de fapt oamenii să înceapă să adopte aceste noi comportamente. Drept urmare, majoritatea companiilor din portofoliul meu beneficiază foarte mult de aceste noi comportamente și au luat avânt de când a început pandemia.
“Globalizarea este cheia pentru a evalua scalabilitatea afacerii. Dacă vă uitați la unele dintre cele mai de succes startup-uri din ultimii ani, aproape toate sunt capabile să replice modelul de afaceri și produsele pe piețele externe” – Ryan Wang, cofondator Outpost Capital
Cum schimbă realitatea virtuală și cea augmentată companiile?
Cele două, VR și AR, reprezintă mass-media supremă. Oferă cea mai captivantă și mai intuitivă interfață între tehnologie și ființele umane. Industria media nu va mai fi niciodată aceeași odată cu realitatea virtuală și realitatea augmentată, va deveni mai captivantă, mai interactivă și mai ușor de raportat la experiențele individuale. Oferă nu numai informațiile, ci și întreaga experiență.
Cum vedeți evoluția pieței de VR și AR postpandemie?
În ceea ce privește tehnologia, lucrurile evoluează într-un ritm foarte rapid. Vom vedea hardware mai bun și mai ieftin, mult mai mult conținut și noi caracteristici precum urmărirea mâinilor sau a ochilor. În ceea ce privește piața, afacerile B2B vor deveni mai puternice pe măsură ce mai multe companii adoptă munca și colaborarea la distanță. În plus, cu cât mai mulți consumatori adoptă un stil de viață digital, cu atât va avansa și adoptarea VR și AR. De fapt, vedem deja tendința la unele dintre companiile din portofoliul nostru, uitându-ne la numărul zilnic de utilizatori și activitățile utilizatorilor lor.
Ce sfaturi ați da unor tineri antreprenori care vor să obțină finanțare?
Să aibă o definiție foarte clară a propunerii lor de valoare. De prea multe ori văd mai mult de cinci startup-uri care lucrează la probleme similare și urmăresc aceleași oportunități în același timp. Când evaluez o companie, sunt mereu în căutarea lucrurilor care fac acea companie să fie unică. Încerc să aflu elementele distinctive ale acelei companii. Dacă nu am reușit să găsesc niciunul în primele 2-3 minute, cel mai probabil nu voi da curs solicitării. Așadar, dacă vreți să aveți un pitch de succes, indiferent că este către mine sau către alți investitori, fiți siguri că aveți o propunere de valoare unică și asigurați-vă că arătați acest lucru în pitch-ul vostru.
„Industria media nu va mai fi niciodată aceeași odată cu realitatea virtuală și realitatea augmentată, va deveni mai captivantă, mai interactivă și mai ușor de raportat la experiențele individuale” – Ryan Wang
RYAN WANG este cofondator și partener al Outpost Capital, fond de tip venture capital care investește în startup-uri cu potențial de creștere globală, aflate în primele etape de dezvoltare. Din 2017 este Chief Business Officer al platformei blockchain MOAC. Fost bancher de investiții la Citigroup și Société Générale în New York, Ryan Wang este un cunoscător al ecosistemului de startup-uri din SUA și China. Totodată, este lector invitat la University of Southern California School of Cinematic Arts și coach în programul Nanyang Technology University Startup Case Challenge. Înființat în 2015, Outpost Capital are sedii în San Francisco și China, concentrându-se pe VR și AR, blockchain, gaming & esports și digital entertainment.
Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 349 (15 decembrie – 20 ianuarie 2020). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz