Roxana Niță, DDB România: „Este de datoria noastră să ne includem în conversații privind egalitatea de gen și să luăm măsuri pentru eliminarea acestui glass-ceiling”
Reading Time: 7 minuteA fost una dintre cele 15 femei selectate în programul Cannes Lions See It Be It (SIBI) din 2020-2021. Roxana Niță, Creative Director al DDB România, a fost aleasă dintre peste 800 de candidate din întreaga lume și este una dintre cele două participante din Uniunea Europeană selectată pentru acest program care a fost dezvoltat de Cannes Lions ca parte a inițiativelor sale de combatere a reprezentării inegale dintre femei și bărbați în industria publicității, fiind menit să ajute la promovarea viitoarelor talente creative feminine.
Biz a aflat mai multe insight-uri despre program, participare, importanța lui pentru femeile din industriile creative, etc.
Ce a reprezentat pentru tine participarea anul acesta la Cannes în programul See It Be It?
Până în prezent, peste 120 de femei au participat la programul See It Be It, iar multe dintre ele au ajuns în poziții de conducere, au câștigat premii Lions și au devenit jurați Cannes Lions. Așa că a fost o onoare pentru mine să particip și să fac parte din acest mini-trib.
Am aplicat în 2020 și am fost aleasă din peste 800 de candidate din întreaga lume. Mi-am dorit foarte mult să fiu selectată, deoarece pe atunci fusesem recent promovată în funcția de CD și mă străduiam să fac această tranziție. Am vrut, de asemenea, să aud mai multe sfaturi despre cum să-ți definești stilul de conducere.
Dar faptul ca ai fost singura reprezentantă a României și din Europa de Est?
Am fost foarte surprinsă și onorată să aflu că sunt singura participantă din Europa de Est din grupul meu de 2020-2022. Însă, dintre absolventele SIBI de-a lungul anilor, 4 dintre noi sunt din România (Miruna Macri, Ruxandra Drilea, Simina Zidaru și eu), deci este o recunoaștere imensă atât individual, cât și colectiv, pentru o țară mică din Est.
Care au fost principalele diferențe între ceea ce te așteptai și realitate?
Am avut destul de mult timp să-mi imaginez cum se va petrece programul în realitate, pentru că am fost selectată în 2020 și am participat fizic la program abia în 2022. J
Datorită pandemiei, am avut parte de workshop-uri online în primii doi ani, în care mi-am cunoscut atât colegele de grupă, cât și ambasadoarele programului: Madonna Badgers (CCO & Founder, Badger and Winters) și Swati Bhattacharya (Chief Creative Officer, FCB India).
A fost o tranziție un pic bizară de la online la offline, dar în același timp am avut acel sentiment de familiaritate când ne-am întâlnit și în persoană. Am petrecut o săptămână întreagă împreună la Cannes Lions. Ce a adăugat și mai multă savoare întâlnirii a fost faptul că anul acesta, în urma unui nou proces de selecție, ni s-au alăturat alte 6 femei noi, așa că grupul nostru a devenit și mai mare și am reușit să cunosc și mai multe culturi și personalități. Ceea ce mi-a depășit așteptările inițiale.
Cât de important ai spune că este un astfel de program pentru femeile din industriile creative? De ce?
La nivel global, doar 29% dintre directorii de creație sunt femei, o cifră destul de dezarmantă pentru femeile care lucrează în departamentele de creație de pretutindeni. Există în continuare multe discriminări și dezechilibre cu care femeile se confruntă zilnic, atât la nivel macro, când vine vorba de salarii și promovări, cât și la nivel micro, când apar subtilități precum mansplaining și alte micro-agresiuni.
În România, în ultimii ani, cred că situația nu este atât de dramatică precum în alte țări. În ultimii ani, foarte multe femei au preluat rolul de conducere a departamentelor de creație din marile agenții. Sunt recunoscătoare și încrezătoare că femeile puternice care se află acum în poziții de conducere vor crea un efect de domino și vor susține următoarea generație de femei creative.
Ce lecții principale te-a învățat programul?
Madonna și Swati, cele două ambasadoare ale programului SIBI ne-au ghidat pe tot parcursul zilelor și împreună am discutat liber și dezinhibat despre subiecte dificile precum cum să faci tranziția de la creativ la director de creație, cum să-ți definești stilul de leadership, despre echilibrul muncă-viață, despre diferențe de salarii și cum să negociezi salariul, cum să gestionezi relația cu clienții dificili și multe altele.
Tema programului din acest an a fost „I am enough”. Swati ne-a reamintit că pentru a ocupa locul care ni se cuvine cât mai curând, trebuie să acceptăm că suntem suficiente exact așa cum suntem în prezent. Suficiente pentru a conduce, suficiente pentru a experimenta, suficiente pentru a progresa.
Am avut parte de 4 zile intense de workshop-uri și training-uri, am vorbit despre noi, despre creativitate, despre problemele de care ne lovim, despre cum le putem rezolva și despre planuri de viitor.
Care au fost colegele de program cu care ai rezonat cel mai mult și de ce?
Colegele mele au fost din toată lumea: SUA, Marea Britanie, Brazilia, India, Singapore, Mexic, Japonia, Republica Dominicană, Chile, Ecuador, Australia și Filipine. Cred că organizatorii SIBI au făcut o treabă excelentă în ceea ce privește reprezentarea, deoarece am avut un lot divers de culturi de pe toate continentele și o bună potrivire a personalităților, atât introvertite, cât și extrovertite.
Probabil cel mai multe m-am distrat cu latinele și fetele din Asia, însă în mod clar am rezonat cu toată lumea, a fost un grup foarte simpatic.
Care este cel mai bun sfat pe care l-ai primit acum și ai vrea să îl împărtășești cu industria?
Am conștientizat că, în ciuda diferențelor de cultură și background, toți creativii sunt de fapt extrem de similari. Tot acest timp petrecut împreună timp de aproape o săptămână, mersul împreună la traininguri, sesiuni de mentorat, ateliere, săli de juriu, networking, discuții și petreceri ne-au apropiat foarte mult și cred că ne-a făcut pe toți să realizăm că, în ciuda diferențelor de cultură și de fundal, suntem de fapt extrem de asemănătoare și avem aceleași probleme și temeri.
Cum a arătat o zi din program?
Deși programul efectiv SIBI a ținut doar 4 zile, apoi am avut doar talk-urile din festival, au fost niște zile extrem de intense, cu foarte multe activități pe agendă.
Am făcut un exercițiu de value-mapping cu Mackenzie, unde ne-am definit valorile care ne fac fericiți cu noi înșine, apoi am vorbit cu Maddie Kramer despre cum să lucrăm la proiecte personale în afara agenției. Am avut acces și la sălile de jurizare, la categoria Film și la prestigiosul Glass Lion, unde am discutat cu jurații despre ce criterii îi ghidează când selectează campaniile premiate. Am mai vorbit despre aproprierea culturală cu Karabo Poppy și de ce este un fenomen toxic și ce putem face în agenții pentru a-l evita.
Ceea ce a fost, de asemenea, util a fost că am avut diferite sesiuni de o oră cu diferiți lideri, în care am cunoscut diferite tipuri de leadership. Am avut onoarea să o întâlnim pe inițiatoarea mișcării #MeToo, Tarana Burke, și pe CCO-ul de la FBC, Susan Credle, ambele femei incredibil de talentate și empatice, care erau dornice să discute liber cu noi.
Am avut, de asemenea, sesiuni de mentorat individuale și am participat la discuții inspiraționale de la nume celebre precum Issa Rae, Liz Taylor, Tea Uglow și Regina Hall.
Care au fost zonele cu care ai rezonat cel mai bine și de ce?
Cu discuțiile despre implicarea noastră în problemele sociale. În mod paradoxal, chiar în seara decernării premiilor pentru categoria Glass, categorie care premiază campaniile cu cauză socială, în SUA a fost răsturnat Roe v. Wade, cazul care stătea la baza dreptului constituțional de a face avort. E o dispută de drept constituțional care afectează viața și sănătatea a zeci de milioane de femei din Statele Unite și ar putea avea repercursiuni și în România.
Așa că e mai important ca niciodată ca atât agențiile, cât și brandurile să lupte pentru a menține drepturile femeilor, care câteodată pot dispărea peste noapte.
Pe plaiuri mioritice, și noi avem încă multe zone în care putem contribui prin campanii de educare pe subiecte precum violență domestică, abuzuri sexuale în școli, dreptul la avort, eliminarea testelor de virginitate și multe altele.
Cum crezi că îți va influența ție cariera pe viitor? De ce?
Toți absolvenții devin un fel de „gardieni” ai industriei, care au sarcina de a duce mai departe ceea ce au învățat la SIBI și de a promova principiile incluziunii, diversității și egalității în mediile în care lucrează.
Deși suntem competitivi și avem acces la acest gen de programe internaționale, mi-ar plăcea să văd mai multe inițiative care vizează exclusiv culturile orientale, deoarece împărtășim un background similar în istorie și avem aceleași probleme sociale de rezolvat.
Îți propui la rândul tău să devii mentor pentru femeile creative din România? Și de ce, nu numai de la noi?
Pe lângă See it Be it, de-a lungul anilor am participat la diverse programe precum ADC Express, Eurobest Academy, Google RARE Academy sau LIA Creative Liaisons unde am avut parte de tot felul mentori și am învățat o groază din propriile lor experiențe de lideri.
Anul acesta am participat pentru prima dată în calitate de mentor la programul Creative LIAisons, organizat de London International Awards, și am ținut 3 sesiuni de mentorship cu 3 creative cu background-uri complet diferite. În urma sesiunilor, am aflat că aproape toate m-au selectat pentru că voiau să afle mai multe despre implicarea mea în campanii sociale. A fost o experiență care mi-a plăcut și sper să o repet în viitor.
Ce ai spune pentru a determina mai multe creative din România să se înscrie în acest program în 2023?
Cred că este de datoria noastră să ne includem în conversații privind egalitatea de gen și să luăm măsuri pentru eliminarea acestui glass-ceiling. Iar aplicare la SIBI este un prim pas foarte important, care-ți deschide orizonturi.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz