Roxana Memetea: Retrospectiva 2023 – creativitate și leadership în schimbare
Reading Time: 4 minuteIată-ne ajunși la capătul acestui tumultuos an 2023! Eu am un obicei, bun zic, prin care în luna decembrie încerc să fac o retrospectivă a anului, un bilanț, și mă uit cu pixul în mână la ce va urma.
de Roxana Memetea
Pe foarte scurt, 2023 aș zice că a fost nebun! Nici nu știu unde să îl încadrez, dacă la bun sau rău. În rândurile următoare, va invit să treceți alături de mine prin câteva milestone-uri pe care le-am traversat, cred eu ca noi toți, anul ce-a trecut. De la zecile de momente de incertitudine, până la trofee pe scena, pitch-uri câștigate dar și pierdute, zeci de zile, sute, în care mereu am fost salvați de creativitate.
Pentru mine, singura busola care mă ghidează prin situații haos e creativitatea. Și anul asta, în care cred că laitmotivul tuturor a fost haos. Tot ce-am căutat, din toate puterile, împreună cu echipa mea a fost să găsim o cale să ne adaptam. Da, adaptarea a fost mantra noastră în 2023. Lucrurile se schimbă rapid în jurul nostru, imprevizibilul face deja parte din viața noastră de zi cu zi, de aceea cred că acest cuvânt se potrivește cel mai bine cu nevoile ritmului actual. De la digital la tradițional, la care mai e diferența între ele și la cum facem să facem și puțin bine în lumea în care trăim, dar să fim și pe profit, toate au fost teme de adaptare!
Dar să vorbim despre provocarea cea mai aprigă și curioasă a anului – intrarea în scenă a inteligenței artificiale. A fost momentul de incertitudine și anxietate în rândul nostru, profesioniștii creativi. Întrebările despre rolul nostru în fața automatizării au devenit nelipsite, cerând lideri deschiși la schimbare, capabili să înțeleagă implicațiile, să se adapteze și să îndrume echipa prin această transformare. Educația digitală devine astfel cheia, un far ce ne ghidează prin apele tulburi ale noilor tendințe și tehnologii, ajutându-ne să eficientizăm și să schimbăm jocul. Și în acest caz, așa cum am scris și în articolul anterior, cel mai important este să privim amenințarea ca pe o oportunitate și să înțelegem ce putem folosi în avantajul nostru și să ne dorim să evoluăm.
Tot la capitolul provocări și schimbări, trebuie să vorbim și despre diversitate și incluziune. Companiile au fost nevoite să se confrunte cu problemele discriminării și să construiască medii de lucru unde fiecare voce are locul său, într-o armonie echitabilă și reprezentativă. Și aici, mă mândresc să spun cu mâna pe inimă, cred că am reușit.
Și povestea anului 2023 nu se oprește aici! Ca o parte din dansul nostru haotic cu schimbările, inflația și costurile au avut și ele un rol important. Prețurile au crescut accelerat, punând o presiune grea asupra marjelor de profit ale companiilor. A fost nevoie de o adaptare permanentă, iar deciziile strategice în timp real au devenit necesare pentru a reuși să jongleze cu profitabilitatea și competitivitatea în același timp.
De asemenea, să nu uitam și de gestionarea resurselor umane: remote work-ul și modelele de lucru hibrid au generat provocări în continuare. Chiar dacă contextul pandemic s-a încheiat de mult timp, această perioadă a demonstrat că modelul de lucru anterior era învechit, rigid și neadaptat vremurilor actuale și generațiilor de azi. De aceea, cine în continuare nu înțelege noile nevoi ale angajaților probabil va pierde lupta pentru menținerea talentelor. Prin folosirea tehnologiilor, eliminarea unor obiceiuri deloc eficiente ce implica mult timp aruncat pe geam, angajații au devenit mai eficienți adaptați la o lume care este în continuă mișcare și care se luptă pentru menținerea unui echilibru între viața profesională și cea personală. Liderii trebuie să fie mult mai flexibili și să învețe să gestioneze provocările coordonării unor echipe remote, să descopere noi moduri de colaborare și să capitalizeze avantajele acestui model.
Ce trec pe wishlist în 2024?
În 2024 probabil vom continua și dezvolta fuziunea dintre creativitate și tehnologie. Imaginați-vă o etapă nouă între creativitate și inteligența artificială, o armonie perfectă în care tehnologia devine partenerul de neînlocuit al proceselor creative. Cu siguranță oportunitatea o să fie legată de redefinirea unor structuri și procese, dezvoltarea de noi viziuni care să îmbine abilitățile umane cu avantajele tehnologiei, deschizând probabil uși spre inovație.
În lumina celor de mai sus, dezvoltarea liderilor în domeniul creativ va fi un subiect interesant de urmărit în 2024. Cu schimbările care vin cu o viteză amețitoare, liderii creativi vor fi forțați să-și dezvolte talentul de a ghida echipele prin această nebunie a evoluției. Programe de formare și mentorat vor deveni instrumente esențiale, ajutând să-și inspire echipele spre excelență și adaptare la noile tendințe.
Toate aceste evoluții cu siguranță vor pune în evidență și mai mult criza de talente deja existenta în sfera digitală. Astfel, anticipez o intensificare a competiției acerbe între companii pentru atragerea celor mai talentați profesioniști.
Așadar, aventurile în lumea imprevizibilă și schimbătoare a businessului continuă. Mizez în continuare pe flexibilitate, creativitate și inovație îmbinate cu reziliență și adaptabilitate. Și cel mai important, menținerea și investiția în echipe și talente care să urmeze viziunile îndrăznețe și să valorifice oportunitățile vor fi cheia succesului. Pentru că la sfârșitul zilei „Un lider fără echipă este ca un dirijor fără orchestră – sunetul frumos apare doar când fiecare instrument contribuie la armonie.”
În încheiere vreau să vă mulțumesc pentru feedback și pentru că ați urmărit gândurile mele în acest an și vă doresc să experimentați succese cât mai frumoase în noul an, să depășiți orice obstacol cu încredere și să adunați experiențe memorabile în călătoria voastră profesională.
Și nu în ultimul rând vreau să le mulțumesc colegilor mei de la DDB și Tribal Worldwide Romania, care mi-au fost sursă permanentă de inspirație și motivație, alături de care anul acesta am reușit să ne îndeplinim mai multe vise profesionale, printre care și acela de a urca pe scena prestigiosului festival de creativitate Cannes Lions în calitate de câștigători.
Roxana Memetea este Managing Partner DDB și Tribal Worldwide Romania. Și-a început activitatea în industria de advertising încă din 1998, având acum peste 19 ani de experiență în top management, pe parcursul cărora a gestionat businessuri cu cifre de afaceri impresionante, lucrând cu branduri și companii de top din cele mai importante industrii. Spiritul de lider, pro activitatea și creativitatea de care dă dovadă au făcut ca, la numai 25 de ani, să devină unul dintre cei mai tineri Managing Director al unei companii multinaționale din România
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 379 (15 decembrie 2023 – 15 februarie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz