Pentru mine, în leadership, cheia a fost mereu puterea exemplului. Mi se pare vital ca persoana care se află la cârma corabiei să fie un exemplu pentru cei cu care lucrează. Iar fiecare zi este un carusel și o provocare: pe de o parte în a găsi butoanele de motivare a oamenilor, iar pe de altă parte de a controla și rezolva probleme.
Încep articolul citându-l pe Ronald Reagan, „Cel mai mare lider nu este neapărat cel care face cele mai mari lucruri. El este cel care îi face pe oameni să facă cele mai mari lucruri”. În lumea de business de astăzi, conceptul de leadership a evoluat dincolo de simpla administrare a resurselor și direcționarea activităților către atingerea obiectivelor. Această definiție ilustrează esența a ceea ce înseamnă a fi un lider autentic – capacitatea de a inspira și a-i mobiliza pe ceilalți către excelență.
Despre ce este un lider, definiția leadership-ului, ce fac liderii cu adevărat s-au scris foarte multe cărți, articole, workshop-uri etc. și trebuie să recunoaștem că este în continuare un subiect foarte discutat, pentru că la urma urmei orice organizație își dorește un lider bun, cum și orice manager își dorește să se transforme într-un lider, în adevăratul sens al cuvântului.
Știm că managerul distribuie sarcini, iar liderul adaugă layerul de inspirație, influență, creativitate, empatie. Despre acest unghi aș vrea să vorbesc în acest articol. Oare calitățile de lider sunt înnăscute sau educate? Cercetările arată că aceste calități pot fi cultivate, dobândite în timp pentru a ajunge o versiune mai buna a ta. Pe de altă parte, chiar cred că unele persoane au pur și simplu nativ niște calități mai bune de a fi de lider decât altele. Evident, acolo unde există aceste calități este important de-a lungul timpului să fie adăugate disciplina, dorința de dezvoltare și învățare, knowledge și experiențe, care toate te șlefuiesc în direcția de a deveni un lider mai bun. Și, fie că recunoaștem sau nu, la finalul zilei este vorba și despre un stil personal în leadership.
Pentru mine, cheia a fost mereu puterea exemplului. Este vital ca persoana care se află la cârma corabiei să fie un exemplu pentru cei cu care lucrează. Înainte de a te gândi cum să rezolvi orice sarcină, trebuie să-i înțelegi pe cei cu care tu lucrezi și să îi inspiri și să le transmiți o pasiune contagioasă pentru a face lucrurile să se întâmple. În fiecare zi trebuie cumva să fii empatic și creativ, să încerci să inspiri lumea din jurul tău pentru că TU ești cel care într-un final trebuie să setezi viziunea și direcția companiei / proiectelor / echipelor. Fiecare zi este un carusel și o provocare pe de o parte în a găsi butoanele de motivare a oamenilor, iar pe de altă parte de a controla și rezolva probleme.
Empatia ne permite să înțelegem și să ridicăm la nivelul maxim potențialul fiecărui membru al echipei noastre. În același timp, creativitatea ne ajută să combinam abil oamenii și resursele, astfel încât să obținem cele mai bune rezultate. Și aici intervine inspirația liderului: nu este ușor să-i iei în barcă cu tine mereu pe oameni, este nevoie să le inspiri încredere, să-i motivezi și prin empatie ne asigurăm că echipele noastre se simt susținute și înțelese în drumul lor spre succes.
În completarea ideii mele de putere a exemplului, să nu uitam că un lider trebuie să fie un model pentru echipa sa, demonstrând în mod constant valorile și etica pe care le promovează. E foarte important ca prin comportamentul său autentic și transparent să stabilească standarde înalte și să-și încurajeze echipa să își asume aceleași valori și să le manifeste în activitatea lor de zi cu zi.
De multe ori, liderul este cel care trebuie să inițieze schimbările necesare pentru a atinge obiectivele propuse, pentru că intervenția lui este mai mult atunci când lucrurile fie nu funcționează corect, fie trebuie ridicate la un nivel următor. Și știm cu toții cum este cu schimbarea, toți vorbim despre ea, puțini reușim să o producem. Mai mult, când vine vorba despre schimbare există multă reticentă sau chiar opoziție, deoarece pentru fiecare dintre noi există o zonă de confort din care nu ne place să ieșim prea des. Și în acest context calitățile de mai sus de care vorbeam: inspirația, încurajarea ideilor noi și setarea direcției devin cruciale.
Un lider creativ încurajează gândirea neconvențională și își încurajează echipa să exploreze idei noi și să își asume riscuri în procesul de inovare/schimbare. El/ea creează un mediu în care eșecurile sunt privite ca oportunități de învățare și încurajează experimentarea și îndrăzneala în procesul de generare a soluțiilor noi și inovatoare. Această asumare a greșelilor poate fi doar a unui lider. Cum să îndrăznească un membru al echipei să greșească dacă cineva nu îi ține spatele?
În concluzie, cred că puterea exemplului în leadership poate fi soluția în a coagula și a coordona în modul real o echipă. A fi un lider empatic și creativ nu este doar despre a spune, ci și despre a face. Prin înțelegere și inspirație, un lider devine sursa de motivație și îndrumare pentru ceilalți, creând astfel un mediu propice pentru succesul atât al companiei, cât și personal.
Tu ce fel de lider ești? Care sunt credințele tale în ce privește leadership-ul pe care îl aplici zilnic? Mi-ar plăcea să facem schimb de idei pe subiect și să ne inspirăm reciproc pentru a deveni lideri mai buni pentru echipele noastre. Aștept mesajele voastre la roxana.memetea@ddb.ro.
P.S. Dacă ești în căutarea acelei cărți care să îți clarifice gândurile despre leadership și, de ce nu, să îți ofere comparații între „așa da” și „așa nu”, îți recomand „Ce fac liderii cu adevărat” de John Kotter.
Roxana Memetea este Managing Partner DDB și Tribal Worldwide Romania. Și-a început activitatea în industria de advertising încă din 1998, având acum peste 19 ani de experiență în top management, pe parcursul cărora a gestionat businessuri cu cifre de afaceri impresionante, lucrând cu branduri și companii de top din cele mai importante industrii. Spiritul de lider, pro activitatea și creativitatea de care dă dovadă au făcut ca, la numai 25 de ani, să devină unul dintre cei mai tineri Managing Director al unei companii multinaționale din România
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 382 (16 aprilie – 16 mai 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…
Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…