Roxana Memetea: Intuiția în business. Cum să asculți în primul rând de tine
Reading Time: 4 minuteRecunosc sincer că întotdeauna am fost o persoană cu o abordare intuitivă, iar deseori m-am întrebat despre natura acestei abilități – cât reprezintă o însușire inexplicabilă și cât se bazează, de fapt, pe acumularea de experiențe profesionale, luarea repetată a deciziilor, asumare și informare. Cu aceste gânduri în minte, am început să cercetez mai profund acest subiect, căutând să înțeleg și să găsesc răspunsuri.
de Roxana Memetea
Originea cuvântului „intuiție” se află în limba latina, „intueri”, care înseamnă „a privi, a lua în considerare”. În baza cercetărilor, s-au identificat trei caracteristici ale intuiției care definesc fenomenul la nivel general. În primul rând, intuiția este un proces ancorat în inconștient. În al doilea rând, intuiția implică prelucrarea holistică a informațiilor și în al treilea rând, de multe ori există o componentă afectivă.
Dar cum am putea defini, de fapt, intuiția? Cel mai simplu ar fi să o privim ca pe o conștientizare subconștientă care îmbrățișează abilitatea noastră de a lua decizii. Ai resimțit vreodată acea senzație în stomac, acel sentiment că ar trebui să alegi o cale în defavoarea alteia, să îți asumi o anumită acțiune sau să iei o anumită decizie? Acesta este de fapt spiritul tău intuitiv, iar în momentul în care îi acordăm atenție, poate deveni un instrument prețios pentru evitarea complicațiilor și economisirea timpului. Fie că ne-am dat sau nu seama, toți ne-am folosit intuiția în sfera personală. Dar cum se aplică aceasta în contextul de business?
Desigur, trăim într-o eră dominată de date, analize complexe și strategii și, în această perspectivă, conceptul de intuiție poate părea nepotrivit. Avem acces la foarte multe tool-uri, insight-uri, analytics etc. Cu toate acestea, în discuțiile cu numeroși lideri, se remarcă adesea rolul semnificativ pe care intuiția îl joacă în procesul lor de luare a deciziilor, în anticiparea tendințelor și în rezolvarea unor situații tensionate. În ciuda subiectivității și dificultății de evaluare, intuiția se hrănește în mare măsură din experiențele acumulate, din observații conștiente sau asimilate subconștient. Este puterea minții noastre subconștiente de a procesa și sintetiza cantități vaste de informații și experiențe fără ca noi să fim conștienți de acest lucru.
Cum menționam mai sus, vedem în multe interviuri, citim în cărți faptul că liderii excepționali își folosesc intuiția zilnic în luarea deciziilor, de la cele majore la cele minore. Ei își ascultă instinctul pentru a lua rapid decizii solide și pentru a creiona planuri părând cumva în același timp că investesc puțin timp sau efort în analize complexe pentru a găsi calea succesului. Care este secretul din spatele acestei abilități de invidiat în mediul de afaceri?
Această abilitate subtilă și puternică ne permite ca atunci când suntem în mijlocul unei situații, să simțim oportunitățile cu o acuratețe uimitoare, chiar și atunci când nu avem toate datele la dispoziție. Parcă știm cumva dacă este o idee bună sau rea. Intuiția ne conectează cu experiențele noastre, cu emoțiile și ne ajută să recunoaștem tipare la o viteză uluitoare, oferindu-ne acea senzație a direcției pe care trebuie să o urmăm sau sentimentul că știm exact ce avem de făcut în pasul următor. Așa cum spunea și celebrul Steve Jobs: „Trebuie să ai încredere în ceva, în instinctul tău, destin, karma, orice. Această abordare nu m-a dezamăgit niciodată și a făcut toată diferența în viața mea”.
În contextul de business, intuiția poate reprezenta un instrument valoros în identificarea tendințelor și a oportunităților. De exemplu, un antreprenor sau manager cu o intuiție bine dezvoltată poate anticipa nevoile viitoare ale pieței și cu această înțelegere poate dezvolta cu mai multă ușurință produse sau servicii inovatoare, adaptate eficient acestor nevoi. Adesea, intuiția poate să ne îndrume către oportunități care la prima vedere par nesigure, dar cu un potențial semnificativ pe termen lung. Când vine vorba de inovație și dezvoltarea produselor noi, intuiția poate avea un rol vital. Așa cum scriam și în opinia din numărul anterior, abordarea creativă cere adesea să ieșim din tipare și să explorăm necunoscutul. Intuiția poate îndruma echipa în direcții neașteptate și poate contribui la generarea de soluții inedite și provocatoare. De exemplu, aproximativ 89% din profesioniștii în marketing și comunicare folosesc frecvent intuiția pentru a orienta o parte din procesul lor de luare a deciziilor (Keen, 1996). Pentru că acest instrument care vede imaginea de ansamblu și analizează problema ca un tot poate fi extrem de util atunci când datele sunt insuficiente sau indisponibile.
Totodată cred că, deși intuiția poate fi un instrument valoros, este esențial să o privim cu prudență și discernământ. Trebuie să găsim un echilibru între intuiție și analiză rațională. Intuiția poate fi dezvoltată treptat prin acumularea de experiențe, analizând deciziile anterioare și să nu uităm de celebra „învățare din greșeli”. Cea mai bună gândire într-o organizație implică combinarea gândirii creative și analitice.
În contextul actual cu multe schimbări, evoluții neașteptate, situații imprevizibile, instabilitate, simt că intuiția începe să capete un rol vital. Avem atât de multe informații contradictorii, fake news, opinii poate câteodată prea vehemente, încât devine foarte importantă capacitatea noastră de a ne încrede în propria judecată și de a privi lucrurile printr-un filtru personal pentru a avea propriile păreri, filtru care cu siguranță implica și intuiția noastră. Deși datele și analizele rămân instrumente de bază în procesul decizional, intuiția adaugă o dimensiune umană și o profunzime pe care rațiunea singură nu o poate oferi. Împreună cu rațiunea, intuiția poate direcționa companiile către inovație, succes și dezvoltare sustenabilă, iar pe liderii acestora către performante cu care se pot mândri. Cea mai bună gândire într-o organizație implică combinarea gândirii creative și analitice.
Și aș încheia cu o concluzie și un citat care mi-a plăcut mult – „Intuiția este o funcție prin care poți vedea și după colțuri” – Carl Jung. Intuiția reprezintă un instrument valoros în day to day business, aducând perspectivă, ritm în luarea deciziilor și, pe plan personal, un avantaj competitiv atunci când este recunoscut și valorificat. Dacă nu ai început încă, cred că merită să acorzi atenție vocii intuiției tale.
Roxana Memetea este Managing Partner DDB și Tribal Worldwide Romania. Și-a început activitatea în industria de advertising încă din 1998, având acum peste 19 ani de experiență în top management, pe parcursul cărora a gestionat businessuri cu cifre de afaceri impresionante, lucrând cu branduri și companii de top din cele mai importante industrii. Spiritul de lider, pro activitatea și creativitatea de care dă dovadă au făcut ca, la numai 25 de ani, să devină unul dintre cei mai tineri Managing Director al unei companii multinaționale din România
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz