Sunt atât de complicat de gestionat tinerii din noua generație? Și cum faci să îi „împaci” pe ei cu cei din alte generații? Vă propun să analizăm situația cu calm și să vedem care sunt soluțiile pentru ca ecuația cu necunoscuta Z să fie rezolvată cât mai bine.
Contextul real e că jobul managerilor din industriile creative este de fapt, de ceva timp, o intersecție de domenii, care mai de care mai complicate și mai interesante, și sunt convinsă că problema forței de muncă a devenit hot topic pentru toată lumea. Trebuie să poți pune la aceeași masă oameni atât de diferiți, și nu doar din prisma pregătirii, ci și a generației din care fac parte. Pentru mine a devenit o preocupare constantă întrebarea „cum combini lumi atât de diferite?”, mai ales că e o certitudine că „unul fără altul nu merge” și cum reușești să-i aliniezi, să fie parte din aceeași poveste, aceea a brandului intern pe care-l conduci, „să tragă la aceeași căruță”.
Am învățat, în cei peste 19 de ani de leadership și management, că piața de muncă se schimbă rapid și că e absolut necesar ca angajator să te adaptezi în timp real astfel încât să poți tine ritmul cu noile generații ca să poți livra pe nevoile și așteptările lor. Echipa noastră trece prin toate literele alfabetului: X, Y, Z. Cu mândrie zic că avem câte un reprezentant din fiecare categorie. Cu toate că mi-e fi greu să încadrez pe cineva într-o cutiuță, remarc un soi de pattern generațional, o listă de puncte tari și puncte slabe, pe care le regăsesc mai mult des, decât rar, în funcție de vârsta pe care aceștia o au. Provocarea ce vine din această intersecție generațională este modul în care reușești să îi așezi pe toți la o masă și să creezi un mediu propice colaborării.
Soluția pentru mine vine din redefinirea constantă a ceea ce înseamnă a fi un bun angajator – și aici mă refer mai ales la apariția generației Z în piața muncii, atât de importantă în arhitectura unui mediu creativ, să înțelegi și să îmbrățișezi valorile noii generații și să încerci să le introduci în cultura companiei.
Să ne uităm la noua generație Z. La prima vedere, generația Z pare complicată și greu de gestionat, dar de fapt această generație digitală reprezintă o valoare adăugată foarte mare în orice echipă. Cred că le fac dreptate dacă spun că sunt foarte independenți, au mai puțină răbdare și “ard etapele” mai repede. Iar asta se poate reflecta foarte pozitiv în obiectivele de business. Pentru că ambiția lor se traduce în rezultatele noastre și timpul pentru ei nu stă pe loc. Cu siguranță și tehnologia a jucat un rol crucial în dezvoltarea lor, fiind practic parte din viața lor de când s-au născut.
Găsesc foarte importantă, pentru toate generațiile, însă îndeosebi pentru aceasta, crearea unui culoar de creștere. Practic, cred în a le oferi în permanență oportunități de dezvoltare, în crearea unui mediu fun și provocator, deschis către nou și inovație. Și unul dintre principiile mele de viață, care funcționează de când lumea, indiferent de vârstă sau domeniu, este să fii deschis către o comunicare onestă. Fiecare dintre noi are nevoie de un dialog cu sens. În plus, am observat nevoia de feedback permanent, de aceea trebuie gândit un sistem mai informal în care aceștia să primească feedback rapid și constant, evaluare, sprijin și suport.
Ca manager al acestei generații, e vital să fii flexibil, pentru că generația nouă se implică, dar de cele mai multe ori în termenii săi. Beneficii precum work from home, orar flexibil nu mai sunt concepte abstracte, sunt un „must” pentru ei. Există această dorință constantă de autonomie și empowerment, sunt într-o căutare constantă a locului „ideal” unde își pot manifesta creativitatea, imaginația, oportunitățile și talentele de „problem solving”. Și chiar dacă pare complicat, de fapt lucrurile chiar pot funcționa. Mă întorc la dialogul onest și la impunerea unor limite, însă de ambele părți.
Însă ultimii ani mi-au arătat că cea mai mare provocare a managerilor cu această generație este găsirea acelui work-life balance, timpul personal fiind o valoare și o prioritate, ca pentru noi toți de altfel. De asemenea, work-ul devine mult mai life, alegând să rămână fideli unei companii atâta timp cât se aliniază unei filosofii comune: responsabilitate socială, diversitate și incluziune, creștere și dezvoltare personală.
Implicarea socială este un aspect foarte important și mă bucur că noi, la DDB și Tribal, am creat mereu oportunități pentru echipa noastră de a se implica în cauze puternice, probleme ale societății noastre actuale pentru a produce o schimbare în bine. Este foarte important ca munca pe care o depun să aibă și un purpose pe lângă task-urile de zi cu zi. Iar temele pe care le abordăm nu sunt la impuse, ci mereu vin din partea angajaților. Este acel sens despre care discutăm, de a avea sens și la work, dar și pe plan personal.
Gen Z este de departe cea mai diversă generație de până acum și așteptarea este ca și locul de muncă să reflecte această diversitate. De aceea, e important să eliminăm acele bias-uri din procesul de angajare pentru a atrage și a crește retenția lor. În plus, crearea unui spațiu safe și deschis va crește loialitatea și încrederea acestora.
Am lăsat la final tehnologia, pentru că Gen Z sunt prima generație nativă digital și este normal ca așteptările lor să fie ridicate în ce privește deschiderea și adopția tehnologiei de către angajator. Sisteme automatizate, folosirea AI-ului în procesele de lucru, tool-uri pentru strategie și raportare vor atrage și motiva. Pentru că rațiunea timpului pusă în fața tehnologiei implică această dorință de a nu mai face lucruri ce pot fi făcute automat.
În concluzie, sunt atât de complicat de gestionat tinerii din noua generație? Răspunsul este nu, dar cu siguranță e nevoie de o adaptare constantă și de o aliniere la nevoile și așteptările lor. Este nevoie de un shift al priorităților de la o abordare tradițională ierarhică bazată pe control către una flexibilă și diversă. Punctez ca priorități onestitatea, transparența, comunicarea, work-life balance, un proces de lucru colaborativ, feedback și recunoaștere constantă cu accent pe dezvoltarea personală. Înțelegând noile lor valori și preferințe, managerii pot forma și motiva angajații generației Z și cu siguranță îi pot așeza la aceeași masă și cu reprezentanții altor generații.
Eu sunt un mare fan al acestei generații. E un schimb foarte plăcut de perspective, despre care pot spune cu mâna pe inimă că ne îmbogățește, sper eu, pe ambii în egală măsură.
Roxana Memetea este Managing Partner DDB și Tribal Worldwide Romania. Și-a început activitatea în industria de advertising încă din 1998, având acum peste 19 ani de experiență în top management, pe parcursul cărora a gestionat businessuri cu cifre de afaceri impresionante, lucrând cu branduri și companii de top din cele mai importante industrii. Spiritul de lider, pro activitatea și creativitatea de care dă dovadă au făcut ca, la numai 25 de ani, să devină unul dintre cei mai tineri Managing Director al unei companii multinaționale din România
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 373 (16 mai – 16 iunie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…
După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…
Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…
Carrefour România a finalizat remodelarea hipermarketului Pantelimon, din Șos. Vergului 20, din cadrul Centrului Comercial Esplanada, București, ca urmare a…
Paradis Hotels & Resorts a preluat Hotel Zenith Conference & Spa din Mamaia crescând la 12 numărul unităților de cazare…
Cunoscut ca „nașul sustenabilității”, John Elkington este un pionier în domeniul sustenabilității și responsabilității corporative. Dezvoltator al conceptului de „Triple…