Roxana Epure: Mediul de business își revine încetișor. Oamenii, circumspecți în investiții
Reading Time: 3 minuteRealitatea de după primul an de pandemie ne arată că nu s-a schimbat nimic. Nimeni nu a învățat să comunice mai ușor, modelele birocratice ale interacțiunii cu statul sunt în continuare pe poziții pentru a pune piedici companiilor, iar digitalizarea nu este văzută cu ochi buni chiar de cei care trebuie să o implementeze.
Am stat de vorbă cu Roxana Epure, Co-Owner al CIEL România despre provocările mediului de business din acest moment, dar și despre soluțiile pe care trebuie să le găsească atât mediul de business, dar și statul român.
Potrivit Roxanei Epure, am trecut peste un an dificil, dar tocmai acest lucru face ca investițiile în business să fie extrem de prudente. Iar rata de încredere este scăzută, ceea ce îi face pe oameni să fie circumspecți.
Cum a fost afectat mediul de business de pandemie? Care au fost cele mai mari provocări din această perioadă?
Pandemia a fost o criza pentru toți jucătorii din mediul de business, chiar și pentru cei care au avut mai multa treaba decât de obicei. Unii au fost forțați să stea pe bară o vreme – dentiștii, HORECA. Alții au trecut în viteza cea mai mare spre sisteme informatice mai evoluate, spre magazine virtuale, spre noi metode de distribuție – livrări la domiciliu. Cei care au avut mai multe comenzi decât înainte au avut dificultăți să recruteze, să facă inducția noilor angajați, să asigure un mediu de lucru sigur cu cheltuieli mult mai mari.
Resursele financiare au fost mai greu de accesat. Clienții și-au schimbat obiceiurile de cumpărare, pentru o vreme au achiziționat mai puțin și au plătit mai târziu. Competitorii s-au reinventat. Procesele interne au suferit schimbări majore, iar cultura organizației a funcționat cum a putut, fără contact direct între oameni. Prin urmare nimeni nu a dormit liniștit in aceasta perioada.
Mediul de business își revine încetișor
Cum își revine mediul de business? Care sunt soluțiile de adaptare la situația actuală?
Mediul de business își revine încetișor, oamenii nu știu ce-i așteaptă și prin urmare sunt circumspecți când vine vorba despre investiții in business. Cei care operează preponderent online sau hibrid fac schimbări în felul în care urmăresc progresul sau evaluează performantele, recrutează, fac inducție.
Oamenii își extind piețele dacă e posibil, lansează produse și servicii pentru noile nevoi ale pieței, se uită mai atent la raportul dintre venituri și cheltuieli. Cei mai mulți au nevoie de sisteme informatice mai bune, majoritatea însă ezită să acționeze.
Ce ar fi trebuit sa facă statul pentru mediul de business și nu a făcut?
E greu de spus. Fiecare tip de intervenție aduce pe lângă lucruri bune și consecințe mai puțin plăcute. Finanțarea agenților economici care nu au putut să opereze, deși pare echitabilă, ar putea să țină pe linia de plutire câteva luni în plus, companii care nu fac față noului mediu de business.
Pe de altă parte non intervenția duce la situații dramatice cum ar fi dispariția de pe piața a anumitor servicii, cerere mare pentru diverse tipuri de specialiști sau creșterea nejustificată a prețurilor combinată cu termene de livrare pe alocuri absurde – 150-180 de zile la mobilă de exemplu.
Digitalizarea instituțiilor statului lipsește cu desăvârșire
Cum vede mediul de business ca ar fi trebuit sa lucreze statul? Ce soluții ar fi trebuit să implementeze?
Indiferent ce soluții vrea statul sa pună-n practica, comunicarea cu mediul de business lasă de dorit, digitalizarea instituțiilor statului lipsește cu desăvârșire, legislația este confuză, iar birocrația te copleșește la fiecare pas.
În fiecare interacțiune cu autoritatea consumi nervi, timp, hârtie, drumuri inutile. Oamenii din business se lovesc de atitudini cel puțin ciudate, li se pun bețe-n roate doar pentru că se poate, iar focusul celor care lucrează la stat pare să fie să penalizeze și să încurce în loc să netezească drumul celor care plătesc taxe.
Care sunt soluțiile pe care le vede mediul de business?
În mediul de business sunt multe de făcut. Antreprenorii români de succes au o strategie clară, procese actualizate permanent, structuri organizaționale suple, o cultură sănătoasă și nu in ultimul rând, sisteme informatice integrate care le oferă informațiile vitale în timp real.
Ei vad digitalizarea ca pe o investiție, nu ca pe o cheltuială. Rapoartele la care au acces folosind softuri performante le permit să-și țină sub control cheltuielile, să-și dezvolte logic segmentele de piața, să aibă o echipă echilibrată, motivată, concentrată către inițiativele esențiale.
Un soft integrat eficace poate fi dezvoltat destul de repede, fără să-ți întrerupi fluxurile de business și la un raport calitate preț mai mult decât decent. Iar beneficiile depășesc clar eforturile necesare pentru o implementare a unui sistem informatic stabil.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz