Roxana Dibă, Golin: Ne vom axa pe big data, creativitate și dezvoltare de produse noi
Reading Time: 6 minuteÎncepând cu luna mai a acestui an, Roxana Dibă devine noul Managing Director Golin România, una dintre cele mai importante agenții de relații publice de pe piața locală. Echipa de management este completată de Cristina Butunoi, care devine Deputy Managing Director. După 10 ani petrecuți în echipa Golin, dintre care ultimii patru în poziție de management, Irina Roncea se retrage din agenție.
Am discutat, într-un interviu la dublu, cu Roxana Dibă (foto deschidere) și cu Cristina Butunoi despre această schimbare la vârful agenției Golin.
Care a fost parcursul de până acum?
Roxana Dibă: La mine povestea pare foarte simplă: am ajuns în Golin în 2010, ca intern. Și de atunci nu m-am oprit din învățat, crescut și evoluat și iată-mă acum Managing Director. 😊 Asta este varianta scurtă, in a tweet. Dar despre cei peste 10 ani petrecuți în Golin, cred că aș putea să scriu un roman, de fapt. Pentru că am trecut prin de toate – am încercat și corporate și consumer, am fost în departamentul de social media – la foarte începuturile acestui domeniu, când era the place to be. Am trecut prin BTL, dar și prin crisis, prin conturi tehnice, dar și prin conturi glam. Am trecut pe la Golin Dallas, prin evenimente de industrie, prin traininguri și pe la organizații studențești. Mi-am dorit mereu să văd toate perspectivele, să găsesc toate oportunitățile de învățare, să nu stau într-o zonă de confort. Și-am găsit aici tot ce-mi trebuia pentru a-mi hrăni aceste nevoi. Și-apoi au mai fost oamenii din jurul meu, care m-au susținut întotdeauna și mi-au dat culoar de creștere. Care au crezut în mine mai mult decât credeam eu, în anumite momente, și datorită cărora sunt și astăzi aici.
Cristina Butunoi: Am prins vremurile în care un absolvent de comunicare ar fi fost in stare să-si doneze un organ ca să fie primit într-o agenție, atât de aspirațional era pentru o generație întreagă lumea agențiilor de comunicare. Nu se turna încă Mad Men, dar spiritul acela se trăia la propriu printre noi, mai cu seamă că aveam colegi mai norocoși care ajunseseră prin agenții și veneau cu fel de fel de povești. Povești care ar părea dintr-o altă lume pentru generațiile de azi, cum ar fi bucuria sinceră de a petrece nopțile în agenție. N-am fost printre norocoși și primul job a fost într-o redacție, unde, la fel, erai acceptat greu, ucenicia se făcea neplătită și era un fel de mândrie doar să îți vezi numele în ziar. Comportamentul meu de atunci n-a fost cu mult diferit de cel al tinerilor de azi, în sensul că la fiecare șase luni – maxiumum un an eram în căutare de altceva. Așadar am trecut prin mai multe redacții până la primul job în PR la Bursa de Valori București în 2003 de la care am plecat pentru a lucra într-o agenție guvernamentală. Între timp n-am renunțat la ideea de a lucra într-o agenție și regulat trimiteam CV-ul meu sau scriam direct șefilor de agenții, dar faptul că nu aveam experiență de agenție făcea să fie prohibitivă chiar și o eventuală discuție. Am ajuns pentru prima oară într-o agenție abia în 2008, unde am fost „admisă” pentru că între timp, printr-un context, am ajuns să lucrez cu echipa care a lansat filmul „4 luni, 3 săptămâni și 2 zile” în România, deci bifam și acest capitol în CV-ul meu. Odată ajunsă acolo, mi-am găsit locul și în ultimii 13 ani asta am făcut: PR de toate felurile, de la corporate, la consumer, brand și crisis, pentru clienți din diferite industrii, de la Banking la Pharma, de la Oil & Gas la Beauty sau educație.
Cum vedeți aceste noi roluri?
Roxana Dibă: În grupul nostru există această cultură de valorificare a talentelor din echipă, a recunoașterii din interior, a creșterii și susținerii oamenilor cu potențial. Și planurile de succesiune sunt întotdeauna planificate pe termen lung și respectate. Așa că nu știu dacă „surprins” este cuvântul cel mai bun în context. Numirea mea a făcut parte din acest plan de succesiune, la care am lucrat împreună de ceva vreme. Fără să pară o lipsă de modestie, mi s-a părut atât de natural procesul – și mi se pare în continuare -, încât nu cred că am realizat până la capăt că s-a schimbat ceva în denumirea funcției mele. Sigur, responsabilitățile sunt mai mari, focusul începe să se mute înspre alte zone din business. Dar, pentru mine, procesul este foarte firesc și similar cu celelalte „salturi” pe care le-am făcut deja în agenție.
Cristina Butunoi: Am fost surprinsă pentru că eram de puțină vreme în agenție, de numai un an, cel mai ciudat an pentru industria comunicării, care a venit ca o tornadă în sensul că a schimbat cu 180 de grade sau chiar a anulat formate cu care eram obișnuiți, modele de comunicare, tipuri de conținut. Cred că eram într-o etapă în care încă eram concentrată să așez aceste lucruri, astfel încât clienții, dar și colegii mei să resimtă cât mai puțin din acest șoc. Prin urmare n-am realizat că mai vine o schimbare.
Ce urmează din punct de vedere leadership?
Roxana Dibă: Ce-mi doresc cel mai mult este să construim în continuare un mediu de lucru în care oamenii să simtă că au spațiu, timp și suport pentru a crește și pentru a se dezvolta – oricât de mult vor și pot. Eu, poate mai mult ca oricine, am simțit cât de important este să lucrezi într-un astfel de mediu, cât de important este să fii confortabil să împărtășești cu cei din jur și bune, dar mai ales rele, cât contează încrederea și transparența. Și vreau să pornim mai departe la drum cu toate aceste valori pe masă.
Cristina Butunoi: Îmi doresc ca oamenii să vină cu bucurie la birou, chiar dacă ne lovim de rutine sau, dimpotrivă, de neprevăzut. Meseria de comunicator nu se termină la 6 pentru că publicul nostru nu încetează să comunice după 6. Doar un mic exemplu, crizele exact atunci apar, în timpul liber al omului de PR, în week-end sau seara, pentru că atunci e publicul activ în social media. Cred că așa cum un medic care tocmai se pregătește să iasă din gardă preia încă un caz dificil, la fel și noi trebuie să fim gata pentru orice situație în orice moment. Iar anul trecut ne-a arătat de nenumărate ori că trebuie să ai o soluție și la 9 seara pentru eventualele schimbări din programul evenimentului de a doua zi dimineață. Mi-aș dori ca în situațiile când neprevăzutul apare, colegii mei să resimtă mai degrabă bucuria de fi parte din poveste, decât presiunea, care e inevitabilă.
Care sunt planurile de management pe care vi le propuneți?
Roxana Dibă: Cel mai mare avantaj al nostru este că am moștenit un business solid, cu un portofoliu extins de clienți, din domenii foarte diverse, cu care avem parteneriate lungi și foarte lungi. Golin și-a consolidat deja poziția în top, pe piața de comunicare din România, este un nume cu putere și cu tracțiune. Deci ne va fi foarte simplu să construim mai departe. Și, chiar dacă nu pot să fac niciun spoiler despre planurile noastre pe termen scurt, mediu și lung, pot să pun degetul deja pe ariile pe care le avem în focus pentru perioada următoare: data, creativitate și dezvoltare de produse noi, care să seteze noi standarde în industrie. 😊 Așa că ținem aproape aici, cu vești noi, în curând.
Cristina Butunoi: Golin este agenția care a ieșit ani la rând pe locul I în topurile industriei. Ne dorim să menținem această poziție, însă nu mă gândesc neapărat la o competitivitate bolnăvicioasă, cât mai degrabă la o mentalitate de No 1. Și asta ține de cum vom reuși noi să inspirăm echipa în direcția aceasta.
Ce provocări vedeți în acest moment?
Roxana Dibă: Venim după un an haotic și imprevizibil. Și speram la un an mai așezat, ceea ce cred că ne devine clar tuturor că 2021 nu este. 😊 Așa că există câteva provocări asociate cu contextul social și economic în care trăim astăzi și pentru care încercăm să găsim cele mai echilibrate soluții. În topul listei se află, în mod cert, lucrul exclusiv de acasă – care a funcționat bine până acum, cu multă autodisciplină -, dar care începe să-și pună amprenta asupra noastră, a tuturor. Pentru că cele mai frumoase scântei creative ies din interacțiunea dintre oameni și Teams-ul nu ajută mereu în direcția asta. Dar suntem pregătite pentru orice, înarmate, facem parte dintr-o echipă solidă, cu oameni experimentați, determinați și ambițioși, așa că nu există emoții aici.
Cristina Butunoi: Lumea e în mișcare permanentă, iar noi trebuie să ne adaptam constant la comportamente în schimbare, la contexte care se diferă de la o zi la alta. Îmi doresc să reușim să facem asta fără stres suplimentar pentru clienți, dar și pentru colegi, pentru că da, să privim realitatea în față: sunt studii care arată că nivelul de anxietate e mai ridicat decât oricând în istoria omenirii.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz