Roxana Dibă, GOLIN: „Conținutul din social media nu trebuie să fie numai despre ceea ce își dorește antreprenorul să promoveze”
Reading Time: 3 minuteChiar dacă primul gând al unui antreprenor aflat la început de drum este că un startup nu are nevoie încă de PR, iar acești bani pot fi folosiți în alte proiecte, nu este deloc așa.
Roxana Dibă, Director General, GOLIN ne-a explicat cum poate ajuta PR-ul un antreprenor care tocmai face primii pași în mediul de business și ce greșeli ar putea face atunci când alege să se ocupe pe cont propriu de strategia de comunicare.
Cum poate ajuta un PR un business la început de drum?
Din experiențele de până acum, am realizat că PR-ul te ajută, în primul rând, să-ți pui întrebările potrivite – lucru deloc simplu, mai ales când ești la început de drum. Întrebările corect puse te ajută să ai claritate pe obiectivele de business – e important să știi unde vrei să ajungi, înainte de a vedea cum ajungi acolo.
Mai apoi, PR-ul poate fi de real ajutor în definirea audiențelor cărora te adresezi, în definirea mesajelor cheie pe care le poți comunica despre produsul/serviciul tău și cum le poți personaliza pentru fiecare tip de stakeholder în parte. Și, desigur, ulterior, îți arată și calea cea mai potrivită pentru a ajunge acolo unde-ți dorești, într-o modalitate relevantă și de impact.
În dezvoltarea unui startup, poziționarea produsului/serviciului/a companiei este extrem de importantă. La ce ar trebui să fie atent un antreprenor din acest punct de vedere?
În mod cert, primul pas este o analiză în profunzime a competiției. Și, apropo de ce spuneam mai sus, există câteva întrebări cu care poți începe această analiză de competiție: „cine este competiția produsului/serviciului meu?”, „ce oferă consumatorului?”, „ce și cum comunică?”, „unde comunică?”, „ce spun consumatorii despre produsele/serviciile competiției mele?”, „ce pot învăța din ceea ce face competiția mea?”, „ce pot face eu diferit față de competiție?”. Plecând de aici, va fi mult mai ușor să construiești personalitatea brandului tău.
Ne poți oferi cîteva sfaturi pentru antreprenorii care vor să se promoveze în social media?
Sfatul 1: să afle cât mai multe informații despre publicul țintă pe care produsul/serviciul îl vizează. E important să știe cine sunt oamenii respectivi, ce fel de media consumă, la ce se uită, ce aplicație derulează noaptea înainte să adoarmă etc. Astfel încât să poată decide mult mai ușor care este platforma de social media pe care merită și trebuie să fie.
Sfatul 2: indiferent de platformă (că vorbim despre Facebook, Instagram, YouTube, TikTok), este esențial să bugeteze un cost de promovare. „Organic” este un termen care face parte din altă eră a social media deja.
Sfatul 3: conținutul din social media nu trebuie să fie numai despre ceea ce își dorește antreprenorul să promoveze, cât mai ales despre ceea ce își doresc oamenii să citească/să audă/să vadă. Pentru că, în medie, un utilizator are un attention span de 8 secunde – dacă nu reușești să-l „agăți” cu o informație utilă sau interesantă pentru el în cele 8 secunde, nu va ezita să dea scroll și să ignore cu desăvârșire conținutul.
Ce greșeli pot face antreprenorii în promovarea pe social media?
Ce am sesizat este că – din lipsă de resurse sau din nevoia de a le optimiza -, conturile de social media ajung uneori pe mâini total nepotrivite. Și aici mă refer la oameni fără experiență, care au senzația că, dacă petrec mult timp pe Instagram = știu să producă conținut de business pentru Instagram, de exemplu.
Apoi, mai există tentația lui „peste tot” – deschid și cont de Facebook, și de Insta, și de TikTok, și de LinkedIn, și YouTube, și Spotify și tot ce-ți poți imagina. Plecând de la premisa că e important să fii prezent pretutindeni, să audă cât mai mulți oameni de tine. Dar, în mod evident, conturile respective nu te ajută cu nimic, dacă nu investești în ele suficient de mult timp, atenție, creativitate și bani. Un cont de Facebook care pare complet părăsit este mai ineficient decât niciun cont de Facebook. Așa că, la început de drum, când resursele sunt limitate, trebuie să știi să-ți alegi bătăliile – să fii eficient și relevant.
Pentru mulți antreprenori la început de drum, PR-ul este un moft pentru companiile mari și multinaționale cu bugete uriașe. Ne poți dezvălui câteva strategii pe care antreprenorii le pot implementa și cu bani puțini?
În mod real, o strategie de comunicare coerentă, consistentă, cu obiective setate pe termen scurt, mediu și lung, implică un întreg proces de gândire și creație. Și e complicat să dai o rețetă universală, fără să știi obiectivele pe care trebuie să le ai în vedere.
Totuși, dacă nu există un buget pentru a construi o astfel de strategie, implementată și urmărită de experți, cea mai simplă modalitate este să te asiguri că ești constant pe agenda publicului tău țintă, pe canalul pe care el este prezent. Și cuvântul cheie aici este „constant” – picătura chinezească.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz