Romanul care a pornit revolutia in recrutare
Reading Time: 4 minuteCautarea talentelor este extrem de dificila pentru companii in hatisul erei online. Octavian Popescu vrea sa simplifice totul, schimband ideea de CV traditional cu „etichete” usor de creat, combinat si gasit.
Unele dintre cele mai bune idei se nasc in urma confruntarii cu probleme aparent insurmontabile. Exact asa s-a intamplat si cu Octavian Popescu, in urma cu doi ani, cand lucra pentru Accenture la Praga. Era specialist in securitatea informatica si trebuia sa recruteze doi colegi noi. Dupa patru luni de zile si 700 de CV-uri vazute, selectate folosind un software de talent management ultrasofisticat si foarte scump, nu a reusit sa angajeze pe nimeni. Problema principala era surplusul urias de informatie din CV-uri, care face foarte dificila sortarea ei. Pana la urma, s-a apelat la oameni din companie, care au trecut printr-un training pentru a ocupa pozitiile disponibile. „N-a fost momentul «Evrika!», ci a fost constientizarea unei probleme foarte mari si care nu e rezolvata desi Monster.com a fost refacut, desi exista LinkedIn”, povesteste Octavian Popescu pentru Biz.
Trecerea la practica s-a produs un an mai tarziu, cand Octavian avea ceva mai mult timp liber, fiind implicat intr-un contract de consultanta in Afganistan. A inceput singur, dar dupa revenirea in Romania si-a dat seama ca nu putea face totul de unul singur, asa ca a apelat la un grup de prieteni cu o firma de software development in Iasi, ocazie cu care a trecut de la programarea in Java la php. Web designerul site-ului este polonez, iar munca de PR este asigurata de un american din Chicago, cu experienta in social media. „Totul a fost un exercitiu de outsourcing si colaborare virtuala”, spune Octavian Popescu. In acest moment echipa Labels (www.labels.io), este formata din 8 persoane, dintre care 5 sunt programatori, inclusiv Octavian. Acesta nu are background in recrutare. Lucreaza in domeniul securitatii informatice din liceu, acumuland deja 10 ani de experienta de in domeniu. „Am lucrat in Cehia 5 ani, in Germania 2 ani, iar in Afganistan am facut evaluarea unui sistem folosit de organizatii guvernamentale americane pentru a aduna informatii de la fata locului.”
UN NOU TIP DE CAUTARE
Initial, a pornit cu Labels incercand sa imbunatateasca recrutarea online cu un nou algoritm de cautare semantica, care sa extraga datele esentiale din orice CV, dar si-a dat rapid seama ca era o cale foarte dificila de urmat pentru cineva cu resurse limitate. „Am privit lucrurile altfel. Daca tot sunt la moda profilurile pentru orice, iar oamenii sunt dispusi sa le creeze, am gandit profilul ca o celula de plecare”, spune Octavian. Astfel, a inceput sa se gandeasca la ce e mai important atunci cand cauti un job, dar si cand cauti pe cineva pentru un job. A ajuns la trei seturi de informatii: fosti angajatori, abilitati si personalitate. Daca primele doua categorii sunt usor de redat, pentru a scoate in evidenta personalitatea Labels se bazeaza pe un paragraf de text denumit „personal pitch”, in care candidatul se „vinde”.
Ceea ce a urmat a fost oarecum similar cu modul in care Google a realizat algoritmul de cautare, fiindca Labels trebuie sa ofere rezultate in ordinea relevantei candidatilor pentru fiecare job. Scheletul a fost facut pe baza de tag-uri (cuvinte-cheie). Octavian si echipa sa au realizat un algoritm de ranking pentru cautare care face clasamentul in functie de mai multi factori, inclusiv activitatea candidatilor pe retele sociale, care poate arata faptul ca un candidat este formator de opinie pe domeniul sau. De asemenea, cu cat cineva se logheaza mai des in sistem, cu atat va fi afisat mai sus, fiindca acest fapt arata ca persoana este cu adevarat in cautarea unui loc de munca, nu doar si-a creat un profil asteptand sa-i pice ceva la un moment dat. Un alt lucru luat in considerare este ordinea in care au fost postate abilitatile la crearea profilurilor, pornind de la ideea ca oamenii pun la sfarsit abilitati mai putin importante si mai putin stapanite.
REVOLUTIA VIZUALA
Dar ceea ce va fi cu adevarat revolutionar, potrivit lui Octavian Popescu, este „cautarea vizuala”, prin care o companie va putea adauga butonul pentru fiecare abilitate pe care o cauta direct in motorul de cautare al site-ului, printr-un simplu clic pe acesta. Astfel, cautarea dupa „etichete” devine realitate. Un recrutor care da o cautare generala poate rafina rezultatele adaugand rapid etichete din profilurile pe care le gaseste. O alta caracteristica care diferentiaza Labels este algoritmul de job matching, care, la postarea unui job, gaseste profiluri relevante.
Sistemul de etichete (labels) a inceput sa functioneze pe site treptat, pe masura ce tot mai multi oameni si-au construit pagina de profil in mod corect. Pentru a ajuta acest proces, site-ul ofera sugestii pe masura ce se introduc primele litere pentru fiecare skill, oferind cele mai populare 5 abilitati. De la lansarea site-ului in beta, pe 7 februarie, sunt deja circa 300 de utilizatori din mai multe tari. „Cand vom reusi sa ajungem la peste 100 de profiluri pentru fiecare tara mare vorbitoare de limba engleza pot sa sper ca vor incepe sa apara anunturi de joburi”, spune Octavian.
Desi cauta in prezent finantare, fondatorul Labels.io spune ca, dincolo de bani, are nevoie in primul rand de un partener cu nume mare, care sa ajute la dezvoltarea serviciului prin vizibilitate. „Vreau sa merg cat mai departe in sistem antreprenorial, vreau sa duc eu personal totul pana la capat. Sunt reticent sa accept finantari de la fonduri foarte mici, mai ales cele de investitii bancare, care vor sa-mi ofere bani si atat si la prima problema or sa-mi dea un sut in fund”, spune Octavian Popescu. Dar, chiar daca s-ar intampla acest lucru, si-ar putea gasi foarte rapid de lucru folosind chiar site-ul sau.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz