Românul care a făcut un Airbnb pentru birouri
Reading Time: 4 minuteCu 60 de spații în șase orașe mari din România, platforma Pluria, prin care angajații își pot rezerva pe mobil biroul în spații de co-working, cafenele sau lounge-uri, beneficiază din plin de noua realitate. Andrei Crețu, fondatorul platformei, spune că deja se construiește rețeaua în Madrid și în Barcelona.
Ce înseamnă Pluria și cum a evoluat de la lansarea din septembrie?
Pluria este un serviciu pentru companii prin care angajații acestora își pot rezerva biroul direct din aplicația mobilă și pot lucra din orice spațiu din rețeaua Pluria. Practic, pe lângă lucrul de acasă sau din biroul companiei, ai la dispoziție și o rețea complementară de spații de lucru pe care o poți accesa cu un simplu tap în telefonul mobil. Pentru companii, serviciul este disponibil on-demand sau printr-un abonament lunar, fără obligații contractuale de lungă durată, astfel încât angajatorii să beneficieze de flexibilitate în folosirea serviciului. Punem la dispoziția companiilor o platformă de administrare prin care au vizibilitate asupra folosirii serviciului de către angajații lor și prin care își pot vedea facturile sau pot adăuga utilizatori noi. Angajaților platforma le oferă libertatea de a lucra din spații diferite în funcție de nevoile lor, aproape de casă sau în locații centrale: spații de co-working, cafenele din care se poate lucra, lounge-uri de hoteluri. Suntem prezenți cu 60 de spații în șase orașe mari din România (București, Cluj-Napoca, Timișoara, Oradea, Sibiu, Târgu-Mureș), dar și în Spania, unde am început să construim rețeaua în Madrid și în Barcelona. În permanență introducem în rețea spații noi și suntem atenți la dotările acestora și la măsurile pe care acestea le iau pentru a le oferi utilizatorilor Pluria un spațiu sigur de lucru: spațiile din rețea care îndeplinesc măsurile recomandate de Organizația Mondială a Sănătății pentru prevenirea răspândirii virusului SARS-CoV-2 sunt certificate SafeSpot și sunt marcate cu un badge în aplicație.
Pentru ce tip de clienți a fost gândită platforma?
Clienții noștri sunt companii care au deja o politică de remote work sau se gândesc să implementeze una și vor să aibă acces la o varietate mai mare de spații care să completeze oferta lor actuală. Lucrăm deja cu câteva startup-uri și suntem în discuții cu mai multe companii mari. Ce este comun tuturor este dorința de a le oferi angajaților mai multă libertate și mai multe opțiuni când vine vorba de locul de lucru. Este încurajator să vezi nivelul de maturitate din piață și că relațiile angajator-angajat sunt tot mai mult construite pe încredere.
Cum vă schimbă evoluția pandemiei planurile?
Ca produs, avem un roadmap stabilit pentru următorii 1-2 ani și ne concentrăm să dezvoltăm noi funcționalități în aplicație care sunt deja cerute de către clienții noștri: companiile care ne sunt clienți vor putea rezerva din aplicație săli de ședințe sau birouri private în oricare dintre spațiile partenere care oferă așa ceva. O altă funcționalitate nouă pe care o vom oferi gratuit oricărei companii este aceea de a gestiona prin aplicația Pluria propriul spațiu de birouri pentru angajații săi. Această funcționalitate îi va ajuta pe angajatori să controleze mai ușor numărul de angajați care vin într-o anumită zi să lucreze din biroul companiei, respectând astfel cerințele legale actuale. În general, pandemia a reprezentat un punct de inflexiune în adopția remote work-ului, făcând ca implementarea unei soluții care oferă flexibilitate sporită să devină din ce în ce mai mult o necesitate, dar și un avantaj competitiv pe piața muncii pentru companiile mai agile și care implementează mai repede un astfel de program.
„Birourile tradiționale clar nu vor dispărea, dar ele trebuie în mod cert regândite. Dincolo de reducerea suprafețelor, trebuie configurate astfel încât să sprijine un mod de lucru colaborativ” – Andrei Crețu, cofondator 7card și fondator Pluria
Ce obiective aveți pentru următoarea perioadă?
Lucrăm pe mai multe planuri, de la produs, care este unul complex, dar care trebuie să îi ofere utilizatorului o experiență ușoară și intuitivă, până la creșterea în ritm accelerat a rețelei de spații partenere până la 200 spre finalul anului, cu o acoperire bună a României, precum și a Madridului și a Barcelonei. Dincolo de toate acestea, misiunea noastră este una simplă: ne-am propus să redefinim modul în care companiile și angajații lucrează împreună, indiferent că sunt startup-uri, multinaționale sau companii medii și mici.
Cum arată acum piața de birouri și cum credeți că va evolua?
Birourile tradiționale clar nu vor dispărea, dar ele trebuie în mod cert regândite. Am discutat în ultimele luni cu reprezentanți din peste 200 de companii din România și marea majoritate vor reduce suprafața cu cel puțin 30%, iar unele companii vor face chiar tranziția către un mod de lucru complet distribuit, fără birou propriu. Dincolo de reducerea suprafețelor, ele va trebui configurate astfel încât să sprijine un mod de lucru colaborativ. Majoritatea angajaților white collar își doresc să nu mai petreacă atât timp în trafic și să vină doar ocazional la propriul birou (e.g. o zi pe săptămână) pentru a lucra împreună și a se alinia cu progresul echipelor de proiect, de departament sau pentru alte întâlniri planificate în avans. Acest mod de lucru trebuie complementat cu o politică de lucru la distanță care să ofere mult mai multă flexibilitate angajaților, precum și acces la infrastructură de tip office mult mai aproape de casă.
Ați fost implicat în mai multe businessuri. În ce investiți acum și ce domenii vi se par interesante pe viitor?
Ca investitor, alături de Iulian Cîrciumaru, colegul meu din fondul V7 Capital, m-am implicat acolo unde am fost aliniați cu viziunea startup-urilor și unde am crezut că putem să aducem valoare. Am investit atât în businessuri ce au o componentă puternică de tehnologie, dar și în Holde Agri, primul agribusiness din România listat la bursă. Personal sunt însă mai apropiat de businessuri în tehnologie, iar pentru moment sunt complet dedicat dezvoltării Pluria.
Cum vi s-a părut reacția mediului de afaceri la efectele Covid-19?
Am apreciat reacțiile care au fost bazate pe solidaritate și pe înțelegerea și apropierea față de clienți. Cum o perioadă dificilă scoate la iveală adevărata fibră a oamenilor, la fel s-a întâmplat și în mediul de afaceri. Startup-urile care au căutat în primul rând să-și securizeze businessul, fără atenție față de furnizori, clienți și alți parteneri de business, cu siguranță au fost remarcate, iar piața îi va penaliza. În schimb, firmele care au dat dovadă de empatie și au pus clienții înainte interesului propriu pe termen scurt sunt lăudabile și în mod cert vor beneficia în viitor de aprecierea clienților.
Cum vedeți evoluția antreprenorialului local post-Covid-19?
O perioadă de criză este propice inovației. Multe startup-uri de succes acum au fost anunțate în perioada de criză 2008-2009 și la fel simt că se întâmplă și acum. Chiar dacă sunt multe companii în dificultate și probabil vor fi mulți perdanți ai crizei, eu văd perioada Covid-19 ca un catalizator al antreprenoriatului local, cu efecte pozitive vizibile peste 3-5 ani.
Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 348 (15 noiembrie – 15 decembrie 2020). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz