Românii nu mai folosesc transportul cu autocarul sau microbuzul din cauza confortului
Reading Time: 3 minuteLipsa opțiunilor, a confortului și frica pentru siguranța în trafic sunt principalele argumente pentru care românii nu optează des pentru autocare sau microbuze pentru deplasările lor în afara județelor de reședință. Datele au fost strânse într-un sondaj realizat de Grupul de Studii Socio Comportamentale Avangarde, “Percepțiile publice asupra transportului privat de persoane”, care arată că mai mult de jumătate dintre români (63%) nu consideră autocarul sau microbuzul o soluție convenabilă pentru deplasările lor, motiv pentru care aleg în general mașina personală.
Cu toate acestea, deși se deplasează cel mai des cu mașina, românii folosesc autocarul/microbuzul (16%) mai des decât trenul (11%) atunci când optează pentru mijloace de transport în comun.
Autocarul este mijlocul de transport preferat de 30% dintre respondenți pentru călătoriile în afara județului de reședință. Astfel, 1 din 3 români a călătorit cel puțin o dată în ultimii ani cu autocarul sau microbuzul pe o rută interjudețeană, iar motivul principal pentru care a ales acest mijloc de transport îl reprezintă „lipsa alternativelor” (31%). Doar 1 % dintre călători aleg autocarul/microbuzul pentru că îl consideră un mijloc de transport sigur.
Ce își doresc românii de la transportul de persoane
Percepțiile românilor cu privire la călătoriile cu autocarul/microbuzul sunt influențate și de vechimea parcului auto.
Aproximativ o treime dintre cei care au călătorit în afara județului cu autocare/microbuze spun că acestea sunt învechite (34%) și consideră că nu îndeplinesc condiții de igienă acceptabile (28%).
Raportarea la modul în care arată autocarele și microbuzele nu este singurul indicator al percepției despre vechimea prea mare a parcului auto. Aproape jumătate dintre călători (49%) consideră că autocarele/microbuzele poluează mult. Și în acest caz, probabil vechimea flotei auto este cea care influențează percepția românilor, în condițiile în care autocarele se numără printre cele mai puțin poluante mijloace de transport.
Autogările nu sunt atractive pentru călători
Nemulțumirile călătorilor nu se opresc doar la mijloacele de transport atunci când vorbesc despre alegerea autocarelor/microbuzelor pentru deplasările între județe. Aspectul autogărilor (22%), accesibilitatea (13%), curățenia (13%), confortul (13%), tratarea clienților (10%) sau siguranță (10%) sunt principalele puncte slabe identificate de pasageri.
Rezultatele sondajului arată și limitările pieței de transport. 17% dintre călători nu au posibilitatea de a-și alege operatorul de transport, existând o singură companie de autocare/microbuze care circulă pe ruta lor de deplasare.
Când au posibilitatea de a alege transportatorul, principalul criteriu îl reprezintă orarul de călătorie (28%), fiind urmat de experiența avută în trecut cu o anumită companie (25%) și de prețul biletului (22%).
Biletele nu pot fi achiziționate online
Un sfert dintre călători se declară nemulțumiți că autocarele nu oferă posibilitatea de achiziție online a biletelor. Peste jumătate (54%) dintre cei care au călătorit cu autocarul sau microbuzul au achiziționat biletul de la șofer, aproape un sfert au optat pentru biletele cumpărate de la autogară (24%) și 10% pentru variante de bilete luate de la agenție.
Astfel, în era digitalizării, doar 4% dintre români cumpără online biletele de transport cu autocarul sau microbuzul.
Aspecte metodologice:
Perioada: 18.12 – 27.12.2022 Universul: Populaţia adultă neinstituţionalizată a României Eșantion: 910 subiecți – Eșantion probabilist, aleator simplu Metoda: CATI interviuri telefonice Marja de eroare: 3,2% pentru nivel de încredere de 95%
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz