Românii și-au adaptat comportamentele financiare în contextul creșterii accelerate a inflației, a prețurilor și a tarifelor la utilități din ultimele luni, arată studiul “Money Matters” 2022, realizat de Erste Group.
Datele cercetării relevă că 77% dintre intervievați strâng bani, în prezent, pentru potențiale urgențe și cheltuieli neprevăzute, în timp ce 74% economisesc pentru a avea o rezervă de bani pentru sine sau pentru familie, ambele motive în creștere cu 8 puncte procentuale față de anul trecut.
Cel mai mare avans în rândul motivelor pentru care românii pun bani deoparte îl are însă dorința de a investi în educație și pregătire profesională, 25% indicând această schimbare de mentalitate, cu 9% mai mult decât în 2021.
“Schimbarea a fost mereu o constantă în viața noastră, a românilor, mai ales în ultimii 30 de ani. Fie că vorbim de schimbarea de regim din ’89, tranziția spre economia de piață, aderarea la structurile euro-atlantice, criza financiară, pandemia, războiul de la granițe, schimbările ne-au marcat permanent existența. Și ne-au insuflat o capacitate extraordinară de reziliență și adaptare. De-a lungul acestor ani, cel mai important imbold s-a dovedit a fi încrederea că putem merge înainte, că putem avea o viață mai bună indiferent de provocări. Am învățat cu toții, pe parcurs, că ai nevoie întodeauna de un partener – personal, profesional sau financiar. Angajamentul nostru este că vom fi partenerul românilor și pentru schimbările pe care vor să le facă în viața lor în contextul noilor realități geopolitice, economice și sociale”, a declarat Ionuț Stanimir, Director Marketing & Comunicare, BCR.
Studiul Money Matters a fost realizat la cererea Erste Group și a vizat țările din Europa Centrală și de Est – Austria, Ungaria, Croația, Cehia, Slovacia, România și Serbia. Cercetarea a avut loc în lunile iunie și iulie 2022, pe un eșantion de 507 de persoane, reprezentativ la nivelul populației bancabile, cu vârsta de peste 15 ani.
Datele studiului au mai scos în evidență faptul că:
Din 2016, BCR, prin Școala de Bani, a oferit cursuri de educație financiară pentru mai bine de 500.000 de români, din care 50.000 în primele șase luni ale acestui an. În ultimul an, BCR a promovat intens campanii de informare și educație, în dauna celor comerciale, urmârind să ofere românilor idei și resurse practice pentru contextul dificil al momentului.
Ultima campanie a fost lansată în septembrie 2022 și îi invită pe români să reflecte care sunt schimbările de care au nevoie pentru a face face față, la rândul lor, schimbărilor din jur. Și, mai ales, ce pot face bine din punct de vedere financiar, pe termen scurt sau lung, alături de un partener de încredere.
Printre cele mai importante sfaturi sunt:
• Regula 50/30/20 – principala regulă de împărțire corectă a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru dorințe și 20% pentru economii și investiții;
• Întâi eu – plătește-te pe tine prima dată. Economisește întâi, cheltuie după din ce a rămas;
• 24H – amână achiziția unui lucru cel puțin 24 de ore pentru a te asigura că ai nevoie de el;
• Fă-ți fondul de urgență – fă-ți un fond de rezervă, unde trebuie strânse între 3-6 salarii lunare;
• Ia în calcul Factorul Latte – o radiografie a costului mare dat de cheltuielile mici, repetitive: o cafea, un pachet de țigări, o cursă de taxi sau de Uber, o trotinetă electrică;
• Cere sfatul specialiștilor – o regulă de o aplicat în toate domeniile din viața noastră: de la finanțe, la medicină, la construcții, până la educație financiară, dacă nu vrem să pierdem bani;
• Asigurarea de viață – pentru câțiva lei pe lună, îți poate acoperi, la necaz, sănătatea, veniturile sau pierderea jobului;
• Nu te îndatora mai mult de 50% din venituri – gradul optim de îndatorare este între 30% și 50% din venituri, indiferent de originea împrumuturilor – bancă, prieteni sau din alte surse;
• Analizează bine dacă ești pregătit pentru un credit – recomandăm oamenilor chiar câteva luni de antrenament (6-12 luni), în care să observe cum arată viața lor fără banii de rată dispăruți din peisaj;
Agenția de comunicare GMP&U a câștigat contul Tazz, în urma unei licitații, completându-și astfel portofoliul de clienți din zona de…
Johan Norberg – laureat al premiului Fisher – spunea că cei bogați, puternici și cu relații, se pot descurca în…
Stay Fit Gym, rețeaua de fitness cu cea mai mare acoperire la nivel de orașe din România, anunță deschiderea unui…
Lansată în 2022, cu o investiție de 2,8 milioane de euro, Medikali, o clinică medicală privată, și-a consolidat rapid poziția…
Select Residences, cel mai recent complex rezidențial dezvoltat de Anchor Grup, unul dintre cei mai importanți dezvoltatori imobiliari din România,…
Integratorul de finisaje premium Quadra Casa marchează o nouă premieră cu impact internațional prin atragerea în exclusivitate a colecțiilor de…