Romanii economisesc pentru copii
Reading Time: 3 minuteAproape 30% dintre romanii care economisesc o fac pentru viitorul copiilor, iar 48% si-au declarat intentia de a face acest lucru in viitorul apropiat, potrivit unui studiu Erste Group. Vestea buna este ca acest procent se afla usor peste media europeana (25%), dar sub cea mondiala (34%).
Potrivit rapoartelor analistilor BCR, produsele de economisire au inregistrat o crestere cu 35% in prima parte a anului 2015, comparativ cu aceeasi perioada din 2014
“Preocuparile financiare privind viitorul familiei se afla, teoretic, la cote destul de ridicate in Romania, dar acest lucru vine, mai degraba, din traditie, nu dintr-o programare reala a acestora, concretizata in solutii financiare corecte. Iar aici consideram ca este loc de mai bine. Copiii trebuie sa se afle pe primul loc in interesele noastre, indiferent ca suntem parinti sau bunici. Si nu e suficient doar sa le planificam, din punct de vedere financiar, viitorul, ci s-o facem aplicat si sa le oferim sprijinul necesar pentru o educatie financiara corecta”, a declarat Dana Demetrian (foto), VP Retail & Private Banking BCR, intr-un comunicat de presa.
In portofoliul BCR, aproximativ 1% din valoarea totala a depozitelor atrase de la clienti este pe numele copiilor. 53% dintre copiii titulari ai produselor de economisire au peste 14 ani, sunt preponderent baieti (51%) si economisesc pe termen lung (52% pe o perioada de 1 an sau mai mult). In continuare, cel mai vandut produs de economisire este cel al Bancii pentru Locuinte. 76% dintre cei care au produse de economisire la BCR, au incheiat un contract Bauspar pentru copii.
„Fundamental, parintele roman este unul de tip „closca”, hiperprotectiv cu copilul sau. Modul de gandire cu privire la sustinerea copiilor nu este unul pe termen lung, printr-o investitie care sa il ajute pe copil peste ani. De multe ori, parintii fac eforturi pentru a cumpara copilului un calculator sau o tableta. Nu putem vorbi despre o educatie financiara moderna, ci mai degraba de una cu radacini in traditia noastra rurala. Desi am remarcat usoare schimbari in ultimii ani, avem un segment de copii polivalenti, care stiu, de exemplu, doua limbi straine, practica doua sporturi si merg saptamanal la cate un concurs, dar nu si-au cumparat niciodata singuri un suc, si avem copii ai caror parinti lipsesc din viata lor si sunt lasati sa se descurce, inclusiv in administrarea banilor. In niciuna din situatii nu putem vorbi despre o educatie financiara, in sensul actual al cuvantului”, a declarat Adina Nica, Managing Director Open-I Research.
„Securitatea financiara este unul dintre cei mai importanţi trei factori de care depinde starea noastra de bine şi calitatea vieţii. Dorim acest lucru pentru noi şi, bineinţeles, dorim acest lucru pentru copiii noştri. Adulţii sunt cei care pot sa puna bazele educaţiei financiare a copiilor lor invaţandu-i doua abilitaţi importante care stau in spatele comportamentului de economisire: amanarea gratificarii imediate şi orientarea catre viitor. Acestea se invaţa prin observarea adulţilor, ghidaj, educare ecomonica explicita, modelare, implicarea copiilor in decizii financiare, oferirea de responsabilitaţi financiare specifice varstei”, a declarat psihologul Bogdana Bursuc, Director Mind Institute.
Studiul Erste, realizate de catre IMAS International, arata ca tinerii cu varste de 14-25 de ani din Romania cheltuiesc, in medie, 33 de euro lunar pe haine, incaltaminte si alte accesorii asociate, cu mult peste media celorlalte tari din estul si centrul Europei, fiind intrecuti doar de austrieci – 57 de euro. Cehii si slovacii aloca, spre exemplu, doar 21 euro, ungurii – 17 euro, croatii – 22, iar sarbii – 18 euro. Mai departe, Romania are, cu exceptia Austriei, cei multi tineri din grupa de varsta 17-19 ani care detin un telefon de tip smartphone. Atunci cand sunt intrebati de unde provin banii, tinerii romanii au cea mai mica rata de raspuns la categoria “joburi part-time sau full time” – 76%, in timp ce cehii se afla la 99%, austriecii la 98%, slovacii sim croatii la 97%, iar ungurii la 82%.
Potrivit studiilor Erste, principala sursa de educatie financiara a tinerilor din Romania ramane familia, intr-o proportie covarsitoare – 95%, in timp ce scoala detine un procent de 9%, iar bancile doar 5%.
BCR lanseaza, in aceasta luna speciala pentru copii campania Primii pasi spre economisire, prin care va initia o serie de dezbateri in randul comunitatilor de parinti, menite sa atraga atentia nevoii de educatie financiara.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz