Management Stiri

Romanii au talent?

17 dec. 2014 4 min

Romanii au talent?

Reading Time: 4 minute

Un numar tot mai mare de emisiuni televizate in care participantii se intrec in dans, muzica sau chiar gatit au invadat micile ecrane si realizeaza audiente record. Dar cat de talentati mai sunt romanii atunci cand vine vorba despre munca?   

Celebrul proverb tipic romanesc “Pauzele lungi si dese – cheia marilor succese” nu pare sa aiba prea multe in comun cu rigoarea mediului de business global. Ei bine, chiar daca pauzele de cafea sau de tigara sunt nelipsite, asta nu inseamna ca Romania duce lipsa de talente in piata muncii. O arata si editia din acest an a studiului “World Talent Report”, realizat de scoala de business International Institute for Management Development (IMD) din Elvetia si dat de curand publicitatii. Dintre cele 60 de state analizate de realizatorii studiului, Romania ocupa pozitia 38, fiind urmata de Iordania (locul 39), Coreea de Sud (40), Filipine (41) si Grecia (42) si lupta aproape de la egal la egal cu Cehia (pozitia 37), Polonia (36) ori Turcia (35). Clasamentul este condus de Elvetia, urmata de Danemarca, Germania, Finlanda si Malaiezia, in timp ce codase sunt Bulgaria (60), Venezuela (59), Croatia (58) sau Peru (57). “Statele cele mai bine clasate au o abordare echilibrata intre focusul pe educatie, investitia in dezvoltarea talentelor locale, precum si capacitatea de atragere a angajatilor talentati de peste hotare”, spune Arturo Bris, profesor la scoala de business IMD si director al IMD World Competitiveness Center. “Tarile cu strategii inteligente ce vizeaza talentele sunt extrem de abile in dezvoltarea unor politici de imbunatatire a pepinierelor de talente”, adauga Arturo Bris.

Studiul are la baza mai bine de 20 de indicatori, impartiti in trei categorii principale – investitii si dezvoltare, gradul de atractivitate si factorul pregatire – pe baza carora s-a creat si clasamentul statelor in care se gasesc cei mai talentati salariati. Primul pilon, care sta la baza cercetarii, ia in calcul investitiile in dezvoltarea talentelor locale, numarul programelor de training puse la dispozitia angajatilor de catre companii, precum si gradul de implicare a femeilor pe piata muncii, in timp ce al doilea pilon analizeaza indicatori precum gradul de motivare a angajatilor, capacitatea statului respectiv de a atrage talente de peste hotare, dar si cea a companiilor de a retine talent local. In schimb, factorul pregatire se concentreaza pe abilitatea sistemului educational de a se adapta cerintelor mediului de afaceri si de a satisface cererile de angajati pe pozitii entry-level ale companiilor si ale antreprenorilor. Desi numarul tinerilor care nu reusesc sa isi gaseasca un loc de munca imediat dupa terminarea studiilor nu este unul deloc de neglijat, iar problemele din sistemul educational local nu mai sunt un secret pentru nimeni, la editia din acest an a studiului Romania s-a descurcat mai bine la factorul pregatire, unde ocupa pozitia 36, comparativ cu investitiile in dezvoltare (41) si gradul de atractivitate (47).

Motivatia, absenta nemotivata

Vestile nu par prea bune la prima vedere, insa Romania are si motive de bucurie cand vine vorba despre talentele de pe piata muncii. De la lansarea clasamentului, in 2005, locul ocupat de Romania in acest an este cel mai bun. Daca la editia de anul trecut a topului Romania era printre codasele clasamentului, ocupand pozitia 58, alaturi de Venezuela (59) si Bulgaria (60), intr-un an a reusit sa urce 20 de locuri, in timp ce Bulgaria si Venezuela au ramas la coada. La prima editia a studiului, Romania ocupa pozitia 45, urmand un trend descendent an de an, pana in 2009, cand s-a clasat pe locul 56, si o usoara crestere pana la locul 41, ocupat in perioada 2010 – 2011. Au urmat apoi alti doi ani de scadere, pana la locul 58 din clasament. “Fluctuatiile din clasamentul general resimtite de unele dintre aceste tari de-a lungul perioadei pot fi rezultatul unei economii ciclice si a problemelor socio-politice, care afecteaza de exemplu politicile de imigrare si/sau investitiile in educatie”, spune profesorul Arturo Bris. In unele cazuri, astfel de politici pot duce la diminuarea abilitatii statelor de a atrage talente din afara granitelor tarii, in pofida focusului puternic pe dezvoltarea talentelor locale.

Dar ce a dus la urcarea Romaniei in top? Cel mai bun scor la editia din acest an a cercetarii a fost inregistrat la politicile de atragere si retentie a talentelor, unde Romania ocupa cea de-a doua pozitie in clasament, fiind depasita de Elvetia si urmata de Germania (locul 3) sau Irlanda (4). Mai mult, Romania a mai obtinut bile albe la valoarea “cosului” de bunuri si servicii (unde ocupa cea de-a patra pozitie), la prioritatea pe care o ocupa programele de training in companii (locul 7), la cresterea ocuparii fortei de munca (locul 12), la gradul de cunoastere a limbilor straine (pozitia 22), dar si la nivelul de pregatire a fortei de munca (locul 24).

Cu toate acestea, Romania are de lucrat serios la motivarea angajatilor, capitol la care este codasa in studiul realizat de IMD, alaturi de alte state precum Croatia, Venezuela sau Bulgaria. La o analiza mai atenta, succesul unei companii este in stransa legatura cu gradul de motivare a angajatilor: de la productivitate si profitabilitate, la atractia si retentia angajatilor, salariatii motivati sunt motorul fiecarei companii. Sigur, motivarea nu este o stiinta exacta, nu exista o reteta general valabila, aplicabila tuturor angajatilor (cea la care tocmai va ganditi este extrem de costisitoare), ci tine foarte mult de fiecare angajat in parte. Un salariat ar putea da dovada de mai mult angajament dupa o marire salariala, in timp ce un coleg de-al acestuia ar putea fi motivat printr-un simplu “multumesc”.

Studiul “Staff Choice”, realizat pentru revista Biz de firma de cercetare Mercury Research, arata ca maririle salariale, primele si bonusurile chiar ocupa ultimele doua pozitii intr-un top al factorilor care motiveaza angajatii romani. Dar ce motiveaza de fapt angajatii? Tot studiul “Staff Choice”, prezentat recent la Zilele Biz, arata ca standardul de calitate, increderea in conducere si recunoasterea meritelor fac angajatii mai motivati. Acestea sunt urmate in clasamentul Mercury Research de relatia buna cu seful, perspectivele de promovare, programele de training oferite de companie, relatia buna cu colegii si programul de lucru.

Foto: Dreamstime

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: