Piața de ciocolată din România a crescut la capitolul vânzări, dar a scăzut pe partea de producție. Cifra de afaceri a comercianților de ciocolată din România a avansat cu 11%, atingând un maximum istoric de 4,1 miliarde de lei în 2020, potrivit unei analize realizate de KeysFin.
Chiar dacă pofta de dulce a românilor este în creștere, producția locală a scăzut în anul pandemiei cu aproape 1 miliard de lei, ajungând la doar 640 de milioane de lei. Per ansamblu, piața de ciocolată (producție și comerț) s-a diminuat cu 10,7% față de maximul istoric din 2019, ajungând la 4,8 miliarde de lei în 2020.
„Piața de ciocolată a avut de suferit în 2020 iar pentru 2021 estimăm să crească cu aproximativ 10% la peste 5,2 miliarde de lei. La impactul negativ al pandemiei (în special în producție) se adaugă și decizia strategică a Nestlé de la începutul anului 2019, de închidere a fabricii de la Timișoara. Reprezentanții companiei invocau atunci noile tipare de consum și deficitul de forță de muncă, într-un mediu competitiv. Prin urmare, în 2020, Nestlé și-a modificat și domeniul principal de activitate și a trecut de la codul CAEN 1082 – Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase la 4639 – Comerț cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi și tutun. În cadrul acestei analize, am decis să includem compania în sub-segmentul comerț al pieței de ciocolată pentru a putea asigura continuitatea și consecvența datelor.”
Potrivit analizei KeysFin, pe segmentul de producție, în 2020, Kandia Dulce a devenit principalul jucător din piață, cu o cifră de afaceri de 141 milioane lei (22,3% din producție).
Pe locurile următoare se află Heidi Chocolat (88,8 mil. lei), Rap Confectionery (66 mil. lei), Mueller & Prietenii (32,5 mil. lei) și Marco Polo Ve SRL (aproape 20 mil. lei).
Pe partea de comercializare, în 2020, Nestlé România conduce clasamentul, cu afaceri de 933 milioane de lei (22,6% din comerț), urmată de Ferrero România (880 mil. lei), Almira Trade (166,6 mil. lei), Pfeifer & Langen România (166 mil. lei) și Roshen One (123 mil. lei).
Numărul de angajați a scăzut cu 18% față de 2019, la 6.300 de salariați, ceea ce a însemnat și o scădere a cheltuielilor cu personalul de aproape 20%, la 338 milioane de lei în 2020.
Numărul de companii s-a redus cu 1% față de 2019, la 774 în 2020. Dintre acestea, 406 au avut profit, 274 au avut pierdere, restul încheind anul 2020 cu un rezultat net nul.
Per ansamblu, profitul net al pieței de ciocolată a scăzut cu 11% față de 2019, ajungând la 194,6 milioane de lei în 2020.
Plățile restante (incluzând restanțele către furnizori și către stat) ale companiilor din piața de ciocolată au atins cel mai ridicat nivel din istorie în 2020, înregistrând o creștere cu 54% până la valoarea de 625 milioane de lei. Dintre acestea, restanțele față de furnizori au înregistrat cea mai amplă creștere, de 180%, atingând valoarea de 192 milioane de lei.
Perioada medie de plată a datoriilor curente s-a majorat cu 5% față de 2019, ajungând la 106 zile în 2020.
Potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică, în 2020, un român a consumat în medie 206 g de ciocolată bomboane, rahat și alte produse zaharoase per lună, cu 3% mai mult decât în 2019.
La sfârșitul primului semestru din 2021 (ultimele date disponibile de la INS), consumul mediu lunar a fost de 208 g de persoană, după ce în primul trimestru ajunsese la 224 g. În 2016 un român consuma lunar în medie, 157 de grame de ciocolată, bomboane, rahat și alte produse zaharoase, față de 206 grame în 2020.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finanțelor (la sfârșitul perioadei) care au avut ca domeniu principal de activitate codul CAEN 1082 Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase (Producție) sau 4636 Comerț cu ridicata al zahărului, ciocolatei și produselor zaharoase (Comerț).
Foto 47156080 © Robert Kneschke | Dreamstime.com
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…
Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…