România, un potențial Silicon Valley al Europei
Reading Time: 7 minutePentru anul 2016, Orange România a anunțat o cifră de afaceri de aproape 1 miliard de euro, în creștere cu 4,2% față de 2015. Liudmila Climoc, CEO-ul Orange România, ne-a explicat care au fost motivele creșterii și cum s-au tradus ele în strategia de business.
Sunteți de aproape un an CEO-ul Orange România. Ce schimbări s-au petrecut în această perioadă?
Pentru Orange a fost unul dintre cei mai dinamici ani. 2016 a însemnat anul în care compania a devenit operator convergent, intrând pe piața serviciilor fixe, oferind clienților pachete complete de servicii de comunicații. Din punct de vedere operațional, o astfel de schimbare a fost o provocare, dacă ne uităm la timpul de implementare avut la dispoziție, dar în același timp și un succes datorat unei echipe dedicate, ce a gestionat rapid această transformare.
Pe lângă această transformare a modelului de business, anul 2016 a fost caracterizat de un efort concentrat de investiții în rețea. Pe parcursul anului trecut am acoperit 2.200 de noi localități care beneficiază acum de viteze 4G, ajungând astfel la peste 6.700 de localități la nivel național. Orange deține în prezent cea mai extinsă rețea 4G din România, care acoperă 97% din populația urbană și 81% din populația totală a țării. La final de an, eforturile echipei și calitatea rețelei au fost recunoscute de către auditorul internațional LCC care a certificat Orange România drept rețeaua numărul 1 în ceea ce privește performanța serviciilor de internet mobil și voce.
În 2016 Orange a mai marcat un moment important – acela al debutului pe zona de servicii financiare – prin lansarea Orange Money. La finalul lunii decembrie aveam deja 16.000 de utilizatori.
Pe lângă eforturile la nivel de business, anul 2016 a fost marcat și de proiectele pe care Orange le-a susținut în zona socială. Practic, prin fiecare produs nou ce simplifică viața consumatorilor, prin fiecare inovație adusă ce poate crea oportunități pentru clienți și organizații, fiecare afacere aduce o contribuție în societate. Pentru a avea o abordare completă, am investit în proiecte care susțin transformarea digitală: Digitaliada, #parintilascoala, SuperCoders. Prin intermediul Fundației Orange ne implicăm în proiecte care oferă acces la informație și oportunități de dezvoltare prin intermediul tehnologiei persoanelor cu deficiențe de vedere sau auz. Toate aceste eforturi sunt realizate în direcția transformării tehnologiei în motor pentru progres social.
Spuneați că aveți un roadmap foarte clar. Care este acesta sau care sunt direcțiile lui?
Prioritar este să consolidăm zona de relație cu clienții, de a asculta feedbackul lor și de a veni cu un răspuns pe măsura așteptărilor. De aceea am investit în inițiative precum Orange 4G Fun Kit, prin intermediul căruia am prioritizat extinderea rețelei ținând cont de dorințele clienților noștri. Și în perioada următoare ne vom baza pe astfel de strategii care consolidează relația cu clienții, iar din acest motiv, rețeaua joacă un rol esențial. Vom continua să investim în extinderea acoperirii 4G și în parametrizarea rețelei, contribuind la reducerea ecartului digital și conectând utilizatorii cu oportunitățile aduse de digitalizare.
Un alt pilon pe care ne concentrăm este creșterea zonei de servicii fixe. Pentru acest segment, avem planuri ambițioase. Creșterea gradului de adopție pentru serviciile ce aduc o nouă experiență digitală clienților, precum Orange Money, este o altă misiune importantă. Astfel de servicii poziționează Orange drept integrator de soluții și vrem să construim în această direcție, pentru că viitorul pe zona relațiilor cu clienții constă în echilibrul între servicii de cea mai bună calitate și simplitatea în utilizare.
Pe zona socială, un obiectiv important este să contribuim la reducerea ecartului digital între zonele rurale și cele urbane. În vederea atingerii acestui obiectiv, primul pas este să oferim conectivitate neîntreruptă și cea mai bună calitate a serviciilor în cea mai extinsă rețea 4G din România. Un alt pas important este acela de a „democratiza“ accesul la tehnologie. În sensul acesta, oferim dispozitive 4G la prețuri accesibile, precum și pachete de servicii care să corespundă tuturor bugetelor.
Vorbim de multe proiecte în zona verde (mașini electrice, clădiri verzi sau reducerea amprentei de carbon). Cum sunt introduse în politica de business aceste schimbări?
Rolul fiecărui business este de a fi motor pentru creștere și inovație, totul sub amprenta unui mod responsabil de a face afaceri. În ceea ce privește zona de green, vorbim de o strategie de sustenabilitate, reflectată la nivelul mai multor arii de business: infrastructura de rețea, de clădiri, flotă, programe interne de încurajare și susținere a unui comportament „eco-friendly“.
Orange a început implementarea unui program de eficientizare energetică încă din 2009 care cuprindea un set de măsuri investiționale și operaționale: echipamentele vechi cu eficiență scăzută s-au înlocuit cu echipamente de nouă generație, s-au instalat sisteme de climatizare cu tehnologie de „free cooling“, s-au implementat sisteme de alimentare solare în combinație cu turbine eoliene în anumite locații, și altele.
Un alt exemplu – clădirile eficiente energetic, cum ar fi noua noastră clădire de birouri Green Court sau cele 18 smartshop-uri. Mai mult, în toate sediile Orange sunt implementate programe de colectare și reciclare a hârtiei, a plasticului, a cartușelor de imprimantă și a altor echipamente de rețea.
În plus, ne propunem să controlăm impactul activităților noastre asupra mediului înconjurător și prin programe interne de promovare a unei atitudini responsabile în rândul colegilor noștri pentru un mediu mai curat și mai sănătos (programe de bike-sharing, utilizarea unei miniflote de mașini electrice). O altă prioritate este programul de Buy Back, ce a fost lansat de Orange România acum aproximativ șapte ani, fiind primul program de reciclare și recuperare a telefoanelor mobile al unui operator de telecomunicații din România. În prezent, „conducem clasamentul“ la nivelul grupului Orange în termen de număr de dispozitive colectate.
Piața telecom este foarte concurențială. Ofertele au început să fie destul de asemănătoare. Cei care fac diferența sunt angajații. Ce direcții aveți în acest sens, având în vedere numărul mare de angajați și faptul că sunteți un angajator de top?
Într-adevăr, este extrem de pertinent comentariul dumneavoastră că oamenii fac diferența. Pentru a putea oferi o experiență foarte bună clienților, trebuie să poți oferi mai întâi o experiență foarte bună angajaților. Tocmai de aceea, avem o abordare consecventă și în intern – ascultăm constant feedback-ul angajaților pentru a putea răspunde cu programe și beneficii adaptate.
Obiectivul nostru este ca Orange să fie un angajator digital & căruia îi pasă. Intern, ambiția noastră este să transformăm angajații în ambasadori ai inovației, să dezvoltăm soluții digitale de eficientizare a proceselor de lucru pentru a anticipa nevoile colegilor noștri. Colegii noștri sunt implicați în dezvoltarea și testarea produselor și serviciilor pe care le pregătim pentru a fi lansate.
Pentru a încuraja inovația, susținem angajații care urmăresc dezvoltarea profesională. Prin intermediul Orange Learning, o platformă de training, angajații își pot alege modulele de curs în funcție de nevoi. În plus, pentru a ne asigura că putem strânge „la cald“ feedback-ul angajaților în vederea îmbunătățirii atmosferei de lucru, a procedurilor și, implicit, a experienței de angajator, am dezvoltat eVoice – un canal de comunicare cu ajutorul căruia ne putem consulta colegii și putem obține puncte de vedere extrem de pertinente cu privire la programele propuse. Toate aceste eforturi ne ajută să avem o abordare transparentă, ce permite inovația și încurajează contribuția fiecărui angajat.
Rezultatele acestor inițiative se văd în primul rând în nivelul ridicat de engagement, apoi în calitatea relației cu clienții și, ulterior, în performanța businessului. Această abordare a contribuit decisiv la obținerea certificării Top Employer pentru al cincilea an consecutiv.
Un operator telecom nu mai poate să funcționeze astăzi fără promovarea inovației. Cum se manifestă acest deziderat în cazul Orange?
Inovația este în ADN-ul Orange. Pentru mine acesta a fost argumentul datorită căruia m-am alăturat echipei Orange în urmă cu mai bine de 19 ani. Noi, la Orange, suntem primii care încurajăm inițiativele care merg în această direcție.
Un astfel de exemplu este parteneriatul dintre Orange și Tech Lounge în Innovation Labs. 2017 este al patrulea an în care suntem sponsorul principal al Innovation Labs. Orange încurajează inovația și start-up-urile care vin cu idei îndrăznețe. Innovation Labs este unul din programele prin care împărtășim know-how, echipament și soluții Orange, prin care oferim o platformă pe care antreprenorii la început de drum își pot testa aplicațiile în situații reale, prin intermediul partenerilor de business.
Pe lângă susținerea inovației prin programe și produse, încurajăm aceste procese și prin inițiativele de implicare sociale. Aici aș vrea să menționez Clasa Digitală. Acesta este un proiect care își propune să ajute școlile prin reducerea absenteismului, creșterea eficienței actului educațional prin implicarea părinților și elevilor, asimilarea mai ușoară a informațiilor prezentate la cursuri, dezvoltarea lucrului în echipă și comunicarea rapidă părinte-profesor-elev. Un alt exemplu de program inovator, cu potențial de schimbare la nivel comunitar, este Digitaliada – proiectul pilot susținut de Fundația Orange.
Aveți în acest moment proiectul Smart City. Spuneți-mi mai multe.
Orange România, împreună cu Primăria Alba Iulia, dezvoltă proiectul pilot Alba Iulia Smart City 2018, prin care sunt propuse soluții de digitalizare a orașului. Conceptul de Smart City al Orange România vine ca răspuns la inițiativa Ministerului Comunicațiilor și a avut în vedere Agenda Digitală pentru România 2020.
Platforma creată beneficiază de infrastructura deschisă a Orange – rețele 4G, de bandă largă bazată pe fibră optică, IoT, LoRa, WAN, Wi-Fi, Bluetooth – precum și de aplicațiile și expertiza Orange și ale partenerilor săi, startup-uri românești tech. Informațiile colectate de senzorii instalați în oraș (monitorizare calitate aer, management iluminat inteligent, contorizare inteligentă distribuție apă etc.) din cadrul seturilor de date publice disponibile la nivelul autorităților locale, cât și al guvernului, vor fi agregate în platformă și vor permite adăugarea de noi informații de la orice tip de senzor sau instituție. Cu ajutorul unei interfețe deschise și interogabile pentru programarea de aplicații (API), orice organizație poate dezvolta noi aplicații destinate proiectului Smart City.
Demonstrăm și testăm în Alba Iulia un concept ce include 14 soluții, cu ajutorul cărora ne propunem să aducem un impact pozitiv la nivelul comunității, demonstrând cum digitalizarea contribuie la construcția comunitară. Sperăm că Alba Iulia va deveni un exemplu în această direcție și că vom vedea astfel de proiecte în cât mai multe orașe din România în viitorul apropiat.
Este un alt exemplu de proiect ce poate transforma comunitatea, facilitând o administrare eficientă a resurselor orașelor, precum și un exemplu clar de implicare comună între sectorul public și cel privat ce poate genera schimbare.
Cum vedeți industria telecom în România?
Românii sunt entuziaști în ceea ce privește tehnologia și, de când am preluat acest mandat, am avut ocazia în multe rânduri să constat că inovațiile sunt mereu primite cu mare interes. Așteptările clienților în ceea ce privește serviciile de telecomunicații au fost motorul dezvoltării acestei industrii, care, în ultimul deceniu, a devenit extrem de competitiv. Calitatea oferită de rețea a propulsat România pe primele locuri în Europa în termeni de viteze de internet. Evoluția sectorului este accelerată și de implicarea și pasiunea specialiștilor, a căror pregătire este la cele mai înalte standarde. România este cunoscută drept o referință în domeniul IT în Europa, având potențialul de a se transforma într-un veritabil Silicon
Vallley al acestei regiuni.
În plus, și caracteristicile pieței locale transformă România într-o piață extrem de interesantă și cu foarte multe provocări. În ceea ce privește serviciile mobile, la nivel național gradul de penetrare a SIM-urilor a ajuns la 116%. Datele mobile sunt o zonă în care creștem exponențial de la an la an. Traficul de internet mobil s-a dublat în 2016 versus 2015, iar traficul 4G a crescut de patru ori, fapt ce ilustrează potențialul acestei zone. Această creștere se datorează nevoii de conectivitate și conexiunile mobile au devenit la fel de importante precum cele fixe. Alături de internetul mobil, cel fix este în continuare un pilon de creștere și de aceea în 2016 ne-am concentrat eforturile să devenim operator convergent.
Având în vedere toate datele pieței locale, consider că România are toate premisele pentru a încuraja inovația și transformarea digitală, iar acest lucru este posibil prin creșterea conectivității, ținând cont de nevoile clienților noștri și îmbunătățind permanent produsele și serviciile din portofoliu.
Foto: Vali Mirea
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz