România descoperă bricomania
Reading Time: 4 minuteCum au stat mai mult acasă, românii au pornit proiecte de reamenajări, ceea ce a ajutat la creșterea vânzărilor Brico Dépôt cu peste 10 procente pe piața din România. Adela Smeu, CEO al Brico Dépôt România, ne vorbește nu doar despre creșterile de până acum, ci și despre principalele tendințe care s-au creionat pe piața de bricolaj.
Cum a fost ultimul an pentru Brico Dépôt România?
Anul trecut a fost o provocare permanentă, dar și o adevărată lecție de adaptare și reziliență pe care, fără îndoială, nu o vom uita prea curând. La baza activității noastre a stat grija față de colegi și clienți, pentru siguranța cărora am luat toate măsurile necesare de protecție. Ne-am străduit să protejăm sănătatea colegilor noștri, făcând trecerea la sistemul work from home acolo unde acest lucru a fost posibil. În același timp, magazinele noastre au rămas deschise ca să putem fi în continuare aproape de clienții și partenerii noștri. Și ne-am adaptat rapid, venind în întâmpinarea nevoilor lor cu o serie de servicii dezvoltate special pentru noul context. Pentru a facilita cumpărăturile în siguranță, am implementat platforma de comenzi online care permite plata prin intermediul cardului bancar și livrarea produselor acasă. De asemenea, prin serviciul Click & Reserve comenzile pe care le primim sunt pregătite în maximum 4 ore pentru a fi ridicate de clienți direct din magazine. Toate acestea nu ar fi fost posibile fără efortul susținut al echipelor Brico Dépôt, fără implicarea și mobilizarea exemplară de care cu toții dau dovadă în fiecare zi, de la colegii din prima linie, până la cei din sediul central. Ca urmare, în ciuda acestui context atipic pentru toată lumea, am încheiat anul cu rezultate solide, atât la nivel de grup, cât și pe plan local. În România, în 2020 vânzările s-au majorat cu 11,8% (+ 10,8% creștere a vânzărilor în termeni comparabili), ajungând la 242 milioane de lire sterline, determinate de o cerere în creștere la toate categoriile de produse pe tot parcursul anului.
Cum a evoluat cererea pentru materiale de bricolaj în magazinele Brico Dépôt în perioada pandemiei în comparație cu anii trecuți?
“Noul normal” ne-a obligat să ne regăsim mai mult față în față cu locuința noastră, timpul petrecut acasă de majoritatea dintre noi crescând semnificativ. Casa a căpătat dintr-odată un rol complex: a fost (și este), în același timp, locul unde lucrăm, învățăm, urmărim evenimente online sau facem sport. Mai mult, în lipsa altor alternative de a petrece timpul liber, tot mai mulți consumatori au început proiecte de tip DIY, de reamenajări și zugrăvit, astfel încât cererea de produse pentru bricolaj, relaxare sau diferite hobby-uri a crescut semnificativ. În 2020, în topul preferințelor clienților s-au aflat proiectele pentru: instalații sanitare, electrice, de încălzire sau de securitate a locuințelor (24%); renovarea bucătăriei (23%); întreținerea/ reparația casei (23%); renovarea băii (23%), respectiv zugrăvirea/ decorarea pereților (22%).
La începutul acestui an ați lansat un serviciu pentru comenzile online. Cum a evoluat acest serviciu?
Accelerarea digitalizării este poate unul dintre cele mai bune exemple pentru modul în care chiar și din cele mai mari provocări se pot naște oportunități pe măsură. În cadrul Brico Dépôt și al Grupului Kingfisher din care facem parte vânzările online înregistrează creșteri semnificative de la zi la zi. În acest moment, în România, pe acest segment avem vânzări de trei ori mai mari față de aceeași perioadă a anului trecut. Pe de altă parte, la nivel de grup, vânzările online au crescut în 2020 cu 158%, iar în prezent reprezintă 18% din vânzările totale ale companiei. Pentru a susține această creștere, am dezvoltat noi funcționalități complementare ofertei din magazinele fizice, precum serviciul Click & Delivery pentru comenzi online cu livrare la domiciliu, care a fost foarte bine primit de clienții noștri.
Care sunt planurile pe care le aveți pentru următorul an pentru Brico Dépôt?
În centrul strategiei și planurilor noastre rămâne prioritatea de a avea grijă de colegi și clienți, ținând cont că pandemia este departe de a se fi încheiat. Aș vrea să amintesc aici de certificarea DEKRA pe care am obținut-o la începutul acestui an pentru toată rețeaua de magazine Brico Dépôt, precum și pentru sediul nostru central. Standardul DEKRA “Locație de Încredere” este unul internațional și confirmă că toate spațiile în care ne desfășurăm activitatea sunt sigure pentru toți cei care ne calcă pragul, respectând recomandările autorităților. Suntem primul retailer DIY de pe piața locală care a obținut această certificare și ne propunem să o menținem cel puțin pentru întreg anul 2021. Pe de altă parte, vom încerca sa ușurăm cât mai mult accesul clienților la produsele noastre și să le aducem mai aproape de ei, prin dezvoltarea gamelor din portofoliul Brico Dépôt, precum și a serviciilor noastre online. Sustenabilitatea și combaterea schimbărilor climatice reprezintă un alt pilon al strategiei noastre. La nivel de grup, am continuat să facem progrese semnificative în raport cu obiectivele noastre privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Avem în vedere noi investiții, pentru a contribui la limitarea încălzirii globale sub pragul de 1,5°C până în 2025 (la nivel global, doar 2% dintre retaileri și-au asumat acest obiectiv). De asemenea, ca parte a angajamentului nostru de a ne transforma într-o companie forest positive până în anul 2025, Kingfisher a dezvoltat un parteneriat cu Rainforest Alliance pentru a deveni membru fondator al inițiativei Forest Allies.
Care sunt principalele tendințe care s-au creionat pe piața de bricolaj în perioada pandemiei?
În pandemie am văzut cum casa noastră a devenit un adevărat hub, căpătând multiple valențe, de la birou și școală, până la sală de sport sau de spectacole, de unde și necesitatea realizării unor proiecte de bricolaj care să răspundă tuturor acestor nevoi. Pe de altă parte, pandemia a redefinit experiența de cumpărare a clienților, tot mai mulți dintre ei orientându-se cu precădere către achiziții online pentru a diminua ieșirile din casă și interacțiunile fizice din magazine. Această migrare este din punctul nostru de vedere definitorie pentru perioada pe care o traversăm acum, online-ul devenind, practic, noua proximitate.
Spre finalul anului trecut Brico a oferit posibilitatea angajaților să devină acționari. Care au fost reacțiile angajaților și câți au devenit acționari?
Am lansat la finalul anului trecut Planul 1+1 acțiuni pentru viitorul nostru, un program de care suntem foarte mândri deoarece mergem cu un pas mai departe față de inițiativele uzuale de acest tip – programul a fost disponibil tuturor celor 74.000 de colegi aflați în Kingfisher la acel moment, iar fiecare acțiune achiziționată este dublată de companie. Răspunsul colegilor noștri a fost foarte bun, atât la nivel de feedback direct (cules printr-un sondaj dedicat), cât și în ceea ce privește participarea. Am avut o rată de înrolare în program de aproximativ 5%, un procent foarte bun dacă avem în vedere faptul că este prima inițiativă de acest tip la nivelul Brico Dépôt România, dar și gradul de educație financiară din România, în general.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz