Românca, danezul și unicornul
Reading Time: 7 minuteLansată în decembrie 2020, de românca Cristina Blănaru și danezul Anders H. Lange, Digital Marker a semnat deja contracte în valoare de peste 1 miliard de coroane daneze pentru următorii ani.
Am vorbit cu Cristina Blănaru, COO, despre provocările acestei perioade, idee și implementare, precum și despre planurile companiei, antreprenoriat și impunerea la nivel internațional.
Cum ați ales momentul lansării companiei?
Cred că de fapt momentul ne-a ales. Anders H. Lange și cu mine am început să facem planuri pentru afacerea noastră în octombrie 2019. Probabil că am fi făcut asta câțiva ani mai devreme dacă nu refuzam să îl intervievez când a fost invitat speaker la un eveniment în România. După un an și circa 75.000 de e-mailuri la acceleratoare, investitori, angel și tot așa, am atras un investitor privat care ne-a finanțat cu primul sfert de milion de euro. Nu a fost o treabă ușoară să căutam finanțare în mijlocul unei pandemii, perioada în care aproape totul a fost “înghețat”; în momentul în care a lovit corona, a trebuit să ne regândim strategia, abordarea go to market, discursul și segmentul de market pe care să îl abordam mai întăi.
Cum vă poziționați pe piață și în comparație cu competiția?
Știu că suna ușor incredibil, dar nu avem competiție directă pe piață. Desigur, există companii care oferă soluții oarecum similare, însă Anders a elaborat un model de business care e unic atât în Danemarca, cât și pe plan internațional. Acesta este și motivul pentru care am atras și acum avem un portofoliu de clienți de neegalat, companii care sunt lider în industriile de modă și lux.
Care sunt valorile voastre de brand și cum ați ales numele companiei?
Anders și cu mine credem în munca făcută cum trebuie și onestitate, credem în capacitatea de a fi profesioniști care își utilizează expertiza pentru a livra cele mai bune rezultate, dar fără a fi limitați de standarde corporatiste rigide și plictisitoare. În relația cu clienții noștri, credem că micii antreprenori trebuie să primească sprijinul de care au nevoie pentru a-și digitaliza businessurile și pentru a-și îndeplini visele. Avem mai multe direcții de business în dezvoltare în momentul de fără, iar acestea vor fi cu focus pe sustenabilitate, economie circulară și educație. Cât despre nume, am schimbat câteva variante până am ajuns la actuala identitate. Anders și cu mine am ales să ne numim businessul Digital Marker în circa cinci minute, după un management meeting. Era logic, având în vedere că soluția noastră face posibil pentru orice afacere mică sau mijlocie să își stabilească o prezență online, plasând un marker pe harta sectorului digital.
Cum este viața de antreprenor în Danemarca?
Cum e viață de antreprenor oriunde? Ai o idee și te lupți să o transformi în realitate. Dacă ai partenerul corect pentru a-ți urmări ideea, și dacă exista și un strop de noroc, cerul e limita. Danemarca are un sistem în care e ușor să pornești un business și numeroase instituții și asociații care, atunci când le soliciți, îți oferă sprijin și consiliere în legătură cu planificarea businessului și chestiunile legate de finanțare. Altfel, faci toate eforturile posibile să-ți faci businessul să avanseze, să angajezi echipa optimă și să te înhami la aventura asta având alături cei mai buni oameni și cei mai buni parteneri.
Ce calități crezi că au românii care îi ajută în viață de antreprenoriat, dar și să răzbată la nivel internațional?
Cred că majoritatea antreprenorilor români care reușesc să se remarce pe plan local și internațional se pricep să “challenge the status-quo”, au capacitatea să vadă problemele pe care își propun să le rezolve din unghiuri neașteptate, pot lucra cu profesioniști cu backgrounduri sociale și culturale diferite și au capacitatea de a veni cu soluții ușor de adoptat și care generează, pentru cei care le adopta, rezultate mai bune decât cele așteptate. De asemenea, cei care au mers înainte și încearcă să cucerească lumea tind să se consulte și să se ajute reciproc atunci când e vorba de următorii pași, abordările cele mai bune sau, pur și simplu, un ochi critic peste pitch deck.
Cum te-a ajutat experiența ta de peste 20 de ani în comunicare, în acest rol, deocamdată?
La început, cele mai utile au fost capacitatea de editare și talentul de copywriter, apoi am combinat tot mai mult și mai des experiență din comunicare și backgroundul juridic. Am început să lucram la idea noastră de business și la pitch deck la începutul lui octombrie 2019. Pitch deck-ul inițial avea 50+ pagini și planul de afaceri peste 160, și niciunul dintre documente nu era gata de trimis la investitori. Până le-am “pieptănat” mărunt și le-am redus la dimensiuni potrivite pentru a fi share-uite. Apoi skill-urile de comunicare, asortate cu backgroundul meu juridic, au început să fie folosite tot mai mult, în relație cu partenerii, cu autoritățile, pentru new business, recruiting și așa mai departe.
Cum ai caracteriza piața pe care activați în Danemarca?
Soluția noastră pentru businessuri mici și mijlocii este la nivel de MVP (minimum viable product) în Danemarca și sectorul pe care îl țintim e retailul. Piață daneză de retail este una competitivă, unde toți marii actori sunt prezenți și activi, însă focusul nostru sunt jucătorii mici, care au dificultăți în a-și stabili o prezență online și a ajunge la propria clientelă.
Care au fost principalele provocări ale businessului deocamdată și cum le-ați depășit?
Cea mai mare provocare până acum a fost să atragem finanțarea inițială. Antreprenorii la început de drum nu trebuie să facă greșeala să creadă că un fond de investiții sau venture capital o să le ofere ajutor, totul depinde de tine la început. Și apoi, în cel mai bun caz, așa cum e cazul nostru, o implicare externă nu mai este necesară. Și, desigur, autoritățile și taxele sunt, peste tot în lume, principalul test pentru toți antreprenorii, însă Danemarca are un sistem care lucrează rapid, de obicei fără delay-uri nejustificate, și corect.
Ce înseamnă pentru tine faptul că deja sunteți un unicorn?
Întotdeauna e un sentiment plăcut să știi că viziunea pe care ai imprimat-o afacerii tale este căutată de companii cu tracțiune uriașă pe piață internațională. Și o confirmare a faptului că modelul de afaceri pe care Anders l-a creat este unic. Pentru noi, faptul că suntem unicorn pe piața daneză și că avem deja contracte cu valori mari reprezintă doar “means to an end”. Vrem să ajutăm businessurile mici să se digitalizeze și să se dezvolte într-un ritm pe care nu l-ar fi atins altfel. Anders și cu mine suntem idealiști și încercăm să facem tot ce putem, prin ceea ce știm, că să schimbăm lumea în bine.
Spuneați că pentru voi este important ca în companie oamenii să se simtă bine, să fie fun. Cum faceți să se întâmple acest lucru?
Anders și cu mine am vrut mereu că echipa noastră să se simtă bine la muncă, pentru că asta e de obicei o garanție a faptului că nimeni nu se va trezi dimineața înjurând pentru că “La naiba, trebuie să merg la job”. Echipa pe care am adunat-o în jurul nostru este formată din oameni care își fac treaba foarte bine și responsabil fără să fie împinși de la spate sau controlați. Și îi trimitem acasă în fiecare zi când se face ora 16.00, pentru că vrem să poată petrece timp cu familiile și prieteni lor.
Când am început și după câteva alegeri mai puțin reușite (inevitabile atunci când abia ai început să construiești o echipa), Anders și cu mine am decis că avem nevoie de o echipă care să fie la unison cu personalitățile noastre. Așa că am strâns în jurul nostru un grup foarte unit de oameni care ne e o a doua familie. Majoritatea grupului e pasionată de jocuri video (avem o camera specială de gaming dotată cu ps4, ps5, nintendo switch, scaun special pentru jocurile auto, caști VR și tot soiul de alte chestii care au legătură cu gamingul), mâncare bună (prânzul e întotdeauna cald și, de cele mai multe ori, am plăcerea să-l gătesc) și, desigur, LEGO. Când vine vorba de LEGO, avem o colecție respectabilă, construită în meetinguri de strategie, întâlniri de business, momente în care eram la 0 cu inspirația sau pur și simplu seturi pe care le-am construit acasă, la întrecere.
Partea asta ludică ne ține treaz copilul din fiecare și ne permite ca fiecare zi să fie diferită. Punem întrebări, facem brainstorming-uri în cele mai neașteptate momente și locuri sau punem capăt unor discuții serioase cu un mototol de hârtie bine plasat.
De ce nu sunteți adepții programului de lucru clasic? Așa ați fost mereu sau v-a ajutat și pandemia să priviți lucrurile altfel?
Și Anders și eu am făcut o grămadă de freelancing de-a lungul anilor, așa că știm că valoarea unui bun profesionist nu are absolut nimic de-a face cu a sta 8 ore pe un scaun într-o locație anume. De aceea, am ales să aplicam aceasta filozofie și businessului nostru. Pentru noi, programul flexibil și lucratul de acasă n-are absolut nimic de-a face cu Corona. Desigur, avem un sediu cu un vibe cald și de familie, iar prezenta fizica e în continuare o condiție pentru team meeting-urile care au legătură cu proiectele noastre.
Deși majoritatea angajaților noștri vin la birou doar ca să fie împreună cu ceilalți, lucratul de acasă continua să se întâmple des. Cerem vreun motiv când cineva din echipa noastră vrea să lucreze de acasă? Nu, vrem doar un heads up în seara dinainte, din motive logistice. Și atunci când copiii au probleme, am făcut “lege” că părinții să se duca acasă și să stea acasă până când cei mici sunt bine.
Ce vă propuneți pentru 2022?
Anul viitor va fi unul aglomerat. Pe lângă divizia de business dedicate digitizării businessurilor mici și mijlocii, lansăm trei noi divizii: booking, healthcare și leisure.
Ce ne poți spune despre tool-ul pe care vreți să îl lansați pentru companii?
Platforma pe care o oferim businessurilor mici și mijlocii care vor să își digitalizeze activitatea le oferă toate tool-urile de care un business are nevoie, într-un singur loc. Astfel, încercăm să ajutăm proprietarii de business să scape de povara jonglatului cu tot soiul de programe, fiecare cu costuri separate, și să aibă mai mult timp pentru clienții lor. Soluția noastră le pune la dispoziție un webshop pentru comercializarea produselor, un software economic care să înregistreze aspectele financiare, un sistem POS cu scanner și label maker pentru vânzările fizice și stocuri, asistenta pentru activitățile de marketing digital (set up inițial pentru SEO, SEM, SoMe și e-mail marketing, cu opțiunea de asistență pentru realizarea de conținut). Businessurile care aleg să ne folosească serviciile au la dispoziție întregul pachet de la început, în schimbul unui procent din vânzările lunare. Și credem că e corect ca dacă afacerile care lucrează cu noi nu fac bani, nici noi să nu facem.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 359 (15 decembrie 2021 – 15 februarie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz