ROMAERO și INCAS, implicare esențială în fabricarea elicopterului viitorului
Reading Time: 3 minuteFuzelajul central al elicopterului experimental de mare viteză RACER, dezvoltat sub coordonarea Airbus Helicopters, în cadrul inițiativei tehnologice europene Clean Sky2, este pregătit pentru livrare, de pe linia de asamblare a ROMAERO. Compania românească a executat fabricația, din materiale compozite și aluminiu, precum și asamblarea structurii proiectate integral în țara noastră, de specialiștii Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare Aerospațială „Elie Carafoli” – INCAS.
Rezultatul proiectului a fost prezentat în cadrul unui eveniment desfășurat luni, la București, în prezența ministrului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, Claudiu Năsui, ministrului Cercetării, Inovării și Digitalizării, Ciprian Teleman și a reprezentaților Airbus Helicopters și Clean Sky 2 Joint Undertaking.
RACER (Rapid and Cost – Effective Rotorcraft) este proiectul fanion al inițiativei tehnologice Clean Sky 2, cel mai important parteneriat public-privat din cadrul Horizon 2020, destinat dezvoltărilor tehnologice menite să reducă impactul aviației asupra mediului și să susțină competitivitatea sectorului. Din bugetul total de peste4 miliarde Euro al programului, României, în calitate de partener cheie prin intermediul Consorțiul RoC (INCAS și ROMAERO), i-au fost alocate 8,5 milioane Euro.
„Mă bucur că acest gen de proiecte se pot face în România, asta arată că există cooperare industrială între noi și restul țărilor din Uniunea Europeană. Se tot zice că trebuie să devenim o economie cu valoare adăugată mare, ei bine iată că putem să facem lucrul acesta. Mulțumesc în special echipei ROMAERO pentru toată munca depusă aici și pentru dezvoltarea acestor noi capabilități. Iată că putem să facem inovație la nivel European, iar România poate să facă parte din această inovație.”, a declarat Claudiu Năsui.
Demonstratorul rezultat din implementarea proiectului va fi un elicopter experimental de mare viteză, dezvoltat de Airbus Helicopters. Prin combinarea forței de tracțiune cu capacitatea de ridicare verticală, aeronava vizează reducerea diferenței dintre elicopterele tradiționale și aeronavele cu aripi fixe. Demonstratorul este prevăzut să atingă o viteză de 400 km/h, cu 50% mai mare față de cel mai performant elicopter din prezent. Datorită vitezei și autonomiei sale, acest vehicul nou va aborda capacitatea de misiune a aeronavelor cu aripi fixe, dar va putea, de asemenea, să decoleze și să aterizeze pe verticală și să planeze într-o poziție fixă deasupra solului. Proiectul pune un accent deosebit pe emisiile de carbon și poluarea fonică, astfel, prin utilizarea de tehnologii inovatoare în proiectare și fabricație, dezvoltatorii își propun ca demonstratorul să ofere un consum redus de combustibil și niveluri scăzute de zgomot și vibrații. Structura fabricată la ROMAERO va fi livrată pentru integrare în ansamblul final la fabrica Airbus Helicopters din Marignane, Franța, primul zbor al elicopterului urmând să aibă loc în anul 2022.
Ministrul Cercetării Inovării și Digitalizării, Ciprian Teleman, a vorbit despre necesitatea de a revitaliza domeniul cercetării în România și a declarat că acesta este unul dintre obiectivele mandatului său.
„Cercetarea nu trebuie să rămână în teze de doctorat, ea trebuie convertită în valoare economică, și de asemenea ea trebuie promovată în conștiința publică. E insuficient să avem rezultate remarcabile care rămân doar în literatura de specialitate. Îmi asum această datorie în Ministerul pe care îl coordonez, de a face publice rezultatele remarcabile pe care în acest moment le avem. Avem garanții că începând din 2022 o să putem avea o alocare publică pentru cercetare, care sa ne ducă măcar către media Europeană.”, a spus Ciprian Teleman
Prin intermediul acestui proiect, România bifează nu doar o contribuție esențială la ceea ce se consideră a fi aviația viitorului dar se deschide și către oportunitatea extraordinară de a-și întări poziția în topul producătorilor de componente cu valoare adăugată mare. La nivel tehnologic industrial, pentru RACER au fost realizate, în premieră în România, primele structuri hibride portante de elicopter. Aceste operațiuni au impus dezvoltarea și modernizarea capabilităților ROMAERO în producția de materiale compozite, una dintre tehnologiile cheie pentru dezvoltarea durabilă a industriei aerospațiale. Cu sprijinul Airbus Helicopters, ROMAERO a creat infrastructura necesară pentru a produce piese în conformitate cu standardele de calitate impuse de marele producător de aeronave.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz