Antreprenori Interviuri

Roditor Food Market, businessul care ajută antreprenorii și micii producători locali

22 apr. 2021 5 min

Roditor Food Market, businessul care ajută antreprenorii și micii producători locali

Reading Time: 5 minute

Anul trecut a fost foarte dificil tocmai pentru antreprenorii și producătorii mici locali. Platforma Roditor Food Market a apărut ca un răspuns la recunoașterea produselor românești și a economiei locale, iar acum peste 74 de mici producători au un loc unde își pot vinde produsele, după cum spune Silvia Floareș, inițiatoarea proiectului.

Cum a apărut Roditor Food Market?

A început cu un vis și acum suntem mai mulți cu mai multe visuri. Sau același vis. În 2018 am început Mezanin Market, o serie de târguri de weekend la Palatul Universul, lângă prietenii de la Beans & Dots. Am avut alături aproape 100 de mici antreprenori din variate domenii și ne-au plăcut mult curajul și optimismul lor, grija față de clienți, modul în care își prezintă povestea și munca din spate.

Alex Stoianovici-Anca Fartat-Sunday Bites
Alex Stoianovici și Anca Fartat, Sunday Bites

Ne doream ca în 2020 să continuăm Mezanin Market și să lansăm Roditor Food Market – o scenă de prezentare a comunității de antreprenori din zona de mâncare și băutură, visam ca la un moment dat să avem și la noi o piață-punct de socializare ca în marile capitale.

Planul era să începem totul cu două evenimente mari de weekend pe care nu am mai putut să le organizăm anul trecut, deși totul era planificat, a trebuit să găsim și să dezvoltăm rapid o soluție digitală pentru că ne doream foarte mult să sprijinim această „mișcare”, pentru că ne regăsim în implicarea și pasiunea acestor oameni și în filosofia lor de business: puțin, dar bun.

Alin Matache-Razvan Matache-Ground Zero
Alin și Răzvan Matache, Ground Zero

Pe roditorfoodmarket.ro sunt oameni pe care îi admirăm. De altfel facem și o selecție. Pentru că noi promovăm un nou profil de antreprenor – tânăr, cu business plan pentru viitor, dornic să dezvolte responsabil afacerea. Mulți dintre colaboratorii noștri sunt oameni plecați din corporații care își doresc să se dezvolte pe ei, să se implice în economia locală, să crească turismul românesc. Și ce perioadă mai bună decât cea prin care trecem?

Cum ați ajuns să dezvoltați această platformă online?

În aprilie-mai toată lumea căuta soluții rapide de e-commerce, mici băcănii, metode de livrare rapide. Toată lumea încerca să supraviețuiască, lucru mult mai greu pentru deja noii noștri prie­teni, care produceau puțin și nu aveau canalele necesare de livrare.

Răzvan Radu-Pravalia Idicel
Răzvan Radu, Prăvălia Idicel

Noi, la fel de încăpățânați ca întotdeauna și un pic miopi, am ales să nu ne uităm la drobul de sare pe care-l aveam deasupra capului și să continuăm să construim un loc de prezentare a noului val de producători locali, dar care să ofere și instrumente de vânzare, livrare, urmărire a comenzilor. Un marketplace oferă autonomie și fiecare antreprenor își poate organiza pachetele astfel încât să reflecte propria personalitate.

În plus, pentru că și noi suntem mici antreprenori, am hotărât că înscrierile sunt gratuite, am pus doar un mic comision de procesare a comenzilor – în primele 6 luni de 1%, apoi de 12%, astfel încât să nu punem presiune pe prețul final. Ne place să credem că RoditorFoodMarket.ro va deveni un program național de promovare a noului val de producători români și agricultură contemporană.

Cum finanțați Roditor?

Marketplace-ul­ ­Roditorfoodmarket.ro are alături UniCredit Bank și se bucură de soluția de e-commerce Genius IMM. Datorită acestui parteneriat menținem platforma activă, creștem comunitatea, apropiem clienții de acest tip de antreprenoriat. De asemenea, această susținere ne permite să avem comisioane de vânzări simbolice și să încurajăm prezența pe platformă a antreprenorilor la început de drum.

Cum ați ajuns la antreprenori?

Pe o parte îi cunoșteam de la Mezanin Market, unii ne-au devenit prieteni, un alt segment a venit în urma campaniei de promovare. Suntem de fapt o comunitate mică de oameni, dar avem visuri mari și suntem pasionați de produsele pe care le producem/comercializăm. Din fericire, avem alături o echipă cu experiență în marketing și comunicare, putem targeta eficient pe fiecare obiectiv.

Odette Costea-Chez Odette
Odette Costea, Chez Odette

La șase luni de când am deschis platforma avem aproape 74 de mici antreprenori activi, ne dorim să avem înscrieri din categorii cât mai variate: fructe și legume, băuturi (vin, bere artizanală, suc), produse de băcănie (conserve, carne & mezeluri, miere și produse din miere), lactate și brânzeturi, dulciuri și panificație, accesorii și decorațiuni (accesorii masă, plante și flori), toate cu design local sau, dacă sunt mici antreprenori care importă, ar trebui să fie produse care nu cresc local, nu se găsesc aici și au o calitate foarte bună.

Care este impactul pe plan local?

RoditorFoodMarket.ro își dorește să devină un program național de promovare a noului val de producători români și agricultură contemporană care să valideze eforturile antreprenorilor, dar, și mai important, să dea curaj altora să meargă pe acest drum cu misiune pentru economia și comunitățile locale.

Sebastian Sosin-Chef Sosin
Sebastian Sosin, Chef Sosin

Cu cât avem mai mulți mici antreprenori la nivel local care oferă locuri de muncă, mici colaborări, idei de colaborări cu alte mici afaceri, cu atât va crește calitatea vieții în comunitățile din afara zonelor urbane mari. De asemenea, tot legat de sustenabilitate, transportul alimentelor pe distanțe mari vine cu anumite costuri de mediu și afectează de multe ori calitatea alimentelor (pentru că trebuie prelucrate astfel încât să reziste cât mai mult timp).

Ne-ar plăcea ca toți clienții să cumpere activ și să citească etichetele pentru țara de proveniență, pentru ingrediente, pentru modul de pro­cesare, dar asta va veni cu timpul și cu educație.

Cum reușiți să monetizați platforma?

Momentan suntem în perioada de investiție și creștere, la doar șase luni de la lansare ne concentrăm să dezvoltăm comunitatea și până la finalul acestui an urmărim să avem aproape 200 de mici producători pe platformă. De asemenea, lucrăm să diversificăm contextele de vânzare și să avem câteva weekend markets în limitele restricțiilor și acestea s-ar putea susține din taxe.

Tot la capitolul monetizare, antreprenorii pot apela la echipa Roditor pentru servicii dedicate de marketing și comunicare. Mai important decât să monetizăm platforma online cu taxe de vânzare este să oferim încredere și susținere micilor antreprenori, după ce trecem de perioada pandemiei, vor veni și momente pentru monetizare.

Ce urmează?

Lucrăm pentru perioada următoare la o hartă centralizată a micilor băcănii din România care vând și promovează produse de excepție și alături de care împărtășim aceeași încredere în antreprenorii locali și în rolul lor pentru dezvoltarea economiei locale. De asemenea, pregătim două târguri pentru Paște, vom reveni în scurt timp cu detalii de organizare, de îndată ce vom ști noile restricții.

Unul dintre proiectele care suntem siguri că va avea succes cu o mediatizare corectă este promovarea turismului local intern. Pentru peri­oada verii, ne dorim să promovăm o hartă turistică internă, să redescoperim România prin fermele, livezile, cramele, podgoriile, plantațiile micilor antreprenori care vă așteaptă în vizite de weekend.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: