Revoluția unei generații
Reading Time: 5 minuteFondatorii R-CREATE, primul ambalaj returnabil din România: Suntem in fața unei schimbări de paradigma. Noua economie verde este principala direcție de dezvoltare a societatilor din lumea civilizată și voce unei noi generatii, care vrea sa fie auzită.
În urmă doar cu câteva zile Ministerul Mediului anunța rezultatele unui sondaj IRSOP. 96% din populație este de acord să returneze ambalajele de la bautura în schimbul unei garanții. Legea va intra in vigoare in ianuarie 2021.
Am stat de vorbă cu Linda Vasilescu si Adina Humă, fondatoarele unui concept inovativ care adresează exact aceasta problemă, a soluțiilor sustenabile care devin din ce in ce mai importante pentru consumatori.
R-CREATE a devenit sinonim cu ambalaj returnabil pentru curierat, fiind prima soluție de acest fel din România.
- Cum a apărut R-CREATE?
Conceptul R-CREATE s-a născut într-un grup de lucru în cadrul rețelei Impact Hub, unde am încercat să creăm soluții practice de economie circulară la probleme reale de mediu. Ne-am oprit la zona de packaging în comerțul online, pentru că aceasta crește exploziv și, odată cu ea, cresc și daunele colaterale cauzate mediului. Am câștigat cu ideea noastră premiul I la incubatorul Reuse Hub organizat de Impact Hub București și PepsiCo, după care a urmat o perioadă lungă de validări și pivotări ale conceptului cu specialiști din logistică, fulfillment și digital. Suntem acum în situația de a pune pe piață un concept unitar, conceput pentru magazinele online, prin care opțiunea de livrări eco poate fi oferită clienților finali.
- În ce constă acest concept?
Procesul propus este simplu: produsele sunt aduse clientului de către curier în ambalajul lor original și sigilate în ambalajul returnabil R-CREATE. Clientul desigilează, preia produsul și înmânează ambalajul returnabil curierului. Astfel, ambalajul reintră în circuitul de livrare şi după trecerea prin toate procedurile standard de tratament al retururilor, poate fi refolosit chiar şi de peste 20 de ori. La finalul ciclului de viață al ambalajului R-CREATE, el este preluat în vederea reciclării. Un alt element important legat de economia circulară este dat de aspectul monetizării: ambalajul nostru este închiriat și nu vândut – în acest fel există o coerență între fluxurile financiare și uzul propriu-zis, astfel încât magazinele partenere nu trebuie să își asume riscuri legate de lipsa de folosință. Practic, miza noastră este să oprim producerea de deșeuri la sursă, înainte ca ele să devină sursă de poluare, prin înlocuirea ambalajelor de unică folosință cu o soluție circulară, refolosibilă.
- Care este motivul pentru care v-ați lansat în business de green economy? De ce economie circulară?
Să discuți despre deșeuri nu e neapărat cel mai atractiv lucru. Dar dacă nu vrem să mai fugim din țară în vacanțe pentru că, spre exemplu, ambalajele aruncate în natură au furat pitorescu vacanțelor noastre – atunci cred ca este o discuție necesară. De ce economie circulară? Pentru ca suntem în cercul European, iar Green Deal este strategia de creștere a întregii Europe, prin care în mod oficial este disociată crșterea economică de consumul de energie și resurse. Practic tranzitia spre o economie verde se accelerează de la un an la altul și acesta este viitorul, care a început deja. Economia circulară dă instrumentele pentru a ajunge la acest viitor- prin regândirea proceselor, astfel încât să folosim mai eficient resursele pentru a face bunuri competitive dar mai puțin poluante.
Pe de alta parte și în România se aude din ce in ce mai clar vocea unei generații care vrea schimbare, o generație care este mai receptivă și mai responsabilă față de ideea de comunitate, de bine comun. Care își dorește un alt fel de a trăi și și-a asumat o părticică de contribuție. Noi facem parte din această generație și prin ceea ce facem ne-am asumat să contribuim la această schimbare.
- Cum ați implementat conceptul pe piața din România și cum au primit românii primul ambalaj reutilizabil pentru comerțul online?
În luna iunie am făcut un test mai amplu cu Fan Courier și Cărturești.ro, iar rezultatele au fost peste așteptări. Cu o integrare naturală în fluxul de cumpărare – soluția de ambalaj returnabil a fost aleasă din prima zi de 1 din 5 cumpărători – ceea ce, pentru un produs atât de nou, este un rezultat excelent. Testul a fost național și ne-am bucurat să vedem că 64% din cei care au optat pentru a primi cumpăraturile în ambalaj returnabil au fost din afara Bucureștiului. Soluția a trecut astfel testul logistic, iar din partea pieții am primit doar feedback-uri pozitive, de entuziasm chiar, ceea ce confirmă că publicul validează ideea noastră, iar industria de livrări online poate deveni mai eco-friendly.
- Este pregătită piața din România pentru o schimbare de paradigmă?
Feedback-ul primit proactiv de la clienții finali arată că soluția de ambalaj returnabil era una așteptată, pentru ca a fost primită cu entuziasm, iar experiența însăși a fost fară incidente, integrandu-se în fluxul curent al curierilor. Astfel încât noi zicem ca da – atat retailerii, cât și consumatorii din România sunt pregătiți pentru o schimbare de paradigmă, daca opțiunea de a nu mai genera deșeuri este ușor de acccesat și procesul este facil.
In plus, conform ultimelor studii, disponibilitatea romanilor de a nu produce gunoaie este cotata între 74% si 96% . Noi venim cu o soluție nouă care nu ține de reciclare neapărat cât de schimbarea unui obicei de consum și o facem disponibilă la un click distanță.
În esență soluția pe care o propunem adresează cauza și nu problema: eliminarea nevoii de a mai folosi ambalaje de unica folosință prin introducerea unor amblaje reutilizabile, care devin disponibile la retailer, dar sunt cerute de catre consumatori, punânadu-i astfel într-un lanț de economie circulară. Ambele grupuri au în comun responsabilitatea pentru mediu, dar și dorința de eliminare a risipei. Adresăm această problemă prin diminuarea semnificativă a cantităţii de ambalaje de unică folosinţă implicată în e-commerce, iar în același timp consumatorilor online le oferim o alternativa waste-free, ei avand parte de o experiență îmbunătățită de cumpărare.
- Cum se manifestă sustenabilitatea la noua generație?
Noua generație e mult mai conștientă că viața lor matură va fi mai dificilă daca nu suntem mult mai cumpătați astăzi. Totusi să nu uităm că nicio sticlă de plastic nu s-a degradat 100% până în prezent, de la apariția pet-urilor pe Pământ. Ei știu aceste lucruri și introduc în conversație sustenabilitatea având o miza importantă. Sunt mult mai receptivi la a fi eco-friendly în ceea ce fac și în ceea ce consumă, și cer ca brandurile lor să adopte aceleași valori ca și ei, să lupte pentru aceleași scopuri. Sunt interesați de modele de afaceri care includ ecoinovarea și boicotează brandurile despre care afla că nu sunt etice. Responsabilitatea față de resurse și față de mediu este una dintre valorile de bază pentru noua generație. The kids are alright, cum s-ar spune.
- Ce planuri de viitor aveți?
Dupa toată perioada de prototipare și testare, lucrăm la digitalizarea soluției pentru a fi disponibilă și adoptată mai ușor de cât mai multe magazine. De asemenea, investim în R&D pentru a face o variantă de smart packaging adaptat produselor mai fragile, și lucrăm la soluții verzi de asemenea pentru partea de livrare, care se știe că este responsabilă pentru o mare parte din poluarea din traficul de zi cu zi. Ambiția noastră este ca peste 3 ani orice produs comandat sa fie disponibil pentru livrare într-o variantă waste-free.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz