Revolutia Tabletelor
Reading Time: 4 minute<p> <strong>La inceput a fost internetul, care a modificat radical peisajul media, schimband obiceiuri si ierarhii. Apoi a venit valul doi, al telefoanelor mobile inteligente, care parea sa mute totul pe ecranul cat palma al acestora. Dar iPad a dat semnalul pentru adevarata revolutie in media, cea a tabletelor, care combina intr-un mod innovator obiceiurile vechi si noi ale consumului media.</strong></p> <p> </p> <p> </p> <p> Isi poate imagina cineva cum va arata industria media in viitor? Sau macar cand se va intampla viitorul? Totusi, nu simte nimeni ca deja are loc? Ei bine, viitorul media se petrece chiar acum, in prezent. Totul a inceput cu singurul mar din univers care sfideaza gravitatia economica, Apple Computer. Dupa rezultatele din cel de-al treilea trimestru al anului trecut, compania a fost declarata cel mai mare producator de calculatoare portabile din SUA, statut dobandit datorita tabletei iPad. Primul trimestru al anului fiscal 2011 (care s-a incheiat la 25 decembrie) a adus companiei cofondate de Steve Jobs venituri record de 26,74 miliarde de dolari si un profit net de 6 miliarde de dolari. Compania a vandut 7,33 de milioane de tablete iPad.</p> <p> </p> <p> Conform unui raport compilat de Digitimes pentru tot anul 2011, vanzarile de tablete non-Apple (Dell, Hewlett- Packard, Asustek Computer, Research In Motion, Lenovo si Acer) vor ajunge la 20–30 de milioane de unitati.</p> <p> </p> <p> </p> <p> <strong>CU PUBLICATIILE IN PRIZA</strong></p> <p> Un pariu pe ascensiunea fulminanta a tabletelor in industria media a fost facut recent de fondatorul imperiului media News Corporation, Rupert Murdoch, care a lansat “The Daily”, un ziar exclusiv digital pentru iPad. Nici fondatorul grupului Virgin, Richard Branson, nu a stat prea mult pe ganduri si a lansat “The Project”, o revista lunara, interactiva, personalizata pentru iPad. “Daca este o batalie, este una pe calitate”, spunea Branson, citat de publicatia britanica “The Guardian”, despre posibila concurenta din partea magnatului media Rupert Murdoch pe segmentul de publicatii exclusiv pe iPad. Departe de marul discordiei dintre cei doi magnati, dar tot in exclusivitate pe produsul Apple, Condé Nast, publisherul revistei de moda “Vogue”, a lansat de curand prima aplicatie din SUA a brandului pentru iPad.</p> <p> </p> <p> </p> <p> Aplicatia nu contine intreaga editie a revistei, dar utilizatorii gadgetului pot “rasfoi” articolul de coperta, pot privi imagini aditionale si clipuri video, cu conditia sa scoata din buzunar 99 de centi. Totusi, studiile arata ca posesorii de iPad nu sunt tocmai dispusi sa plateasca prea mult pentru aplicatii, fiind mai degraba dornici sa accepte sa priveasca publicitate in schimbul continutului mai ieftin sau gratuit. Un studiu realizat de compania de cercetare online Knowledge Networks arata ca 86% dintre utilizatorii tabletelor produse de Apple sunt dispusi sa priveasca reclame pentru accesul gratuit la emisiuni TV, reviste sau articole din ziare. Aceeasi cercetare spune ca utilizatorii de iPad copiaza in medie 24 de aplicatii, dintre care doar pentru 6 platesc. Numai 13% dintre respondenti au afirmat ca sunt dispusi sa plateasca in plus pentru accesul la programe TV sau la paginile revistelor, cu toate acestea nu mai mult de 2,6 dolari.</p> <p> </p> <p> </p> <p> Aplicatiile media sunt destul de folosite. Astfel, 70% dintre utilizatorii de iPad obisnuiesc sa citeasca e-book-uri, 66% folosesc tablete pentru muzica si numai 61% se folosesc de iPad pentru citirea revistelor sau a ziarelor, in timp ce ultimul loc in preferintele acestora este ocupat de vizionarea programelor TV sau a filmelor, cu 50%. In ceea ce priveste publicitatea, in ciuda faptului ca un procent mare de utilizatori sunt dispusi sa o accepte, 78% dintre respondenti sustin ca reclamele “iau placerea de a utiliza iPad-ul”. “Momentan este devreme, dar deschiderea de a accepta reclame este un semn bun”, spunea in studiul citat Simon Kooyman, CEO la Knowledge Networks.</p> <p> </p> <p> </p> <p> Cum la capitolul inovatie si decriptarea semnelor bune din piata este cu un pas inaintea altor jucatori, la finele anului trecut Apple a lansat primul iAd, un spot publicitar pentru blockbuster-ul Disney “Tron Legacy”. Prima reclama pe platforma iAd poate fi accesata pe iPad prin aplicatii de tipul ghid TV. Aceasta are 10 minute, contine imagini din film, un localizator de cinematografe, cu data si ora difuzarii proiectiei, precum si fragmente din coloana sonora a peliculei, care poate fi achizitionata prin iTunes.</p> <p> </p> <p> </p> <p> <strong>INDUSTRIA MEDIA CEDEAZA</strong></p> <p> Publicatiile traditionale, care incearca sa gaseasca solutii pentru scaderea tirajelor si a vanzarilor in print, n-au privit cu ochi prea buni ascensiunea tabletelor, asa cum multe dintre ele au procedat si cu internetul in urma cu un deceniu. Insa segmentul devine prea mare pentru a putea fi ignorat, plus ca tabletele ofera o experienta foarte similara citirii revistelor tiparite. Potrivit “Wall Street Journal”, cinci companii media, printre care News Corp., Condé Nast, Hearst Corp. si Meredith Corp., au format Next Issue Media, grup ce va lansa un serviciu pentru distributia publicatiilor in format digital pe tablete.</p> <p> </p> <p> </p> <p> Initial, serviciul va fi disponibil doar pe tabletele pevplatforma Android, dar in timp se va extinde si catre celelalte platforme, inclusiv pe iPad. Principala bariera pentru utilizator ar putea fi pretul, care la 3-4 dolari pe numar de publicatie este considerat piperat de multi. In acelasi timp, producatorii de electronice lanseaza platforma integrate bazate pe accesul la internet, cum este cazul Smart TV, lansat anul trecut de LG. Practic, aceste platforme aduc pe un singur ecran toate aplicatiile, inclusiv filme sau seriale. Serviciul LG este disponibil pe televizoare, dar poate fi usor portat pe tablete.</p> <p> </p> <p> </p> <p> Multi analisti au strambat din nas la lansarea iPad, criticand dimensiunile prea mari si prevazand ca noile telefoane inteligente vor face ca astfel de dispozitive sa fie rapid depasite. Insa, ca de obicei, Steve Jobs a vazut o nisa neacoperita cu potential de a deveni piata de masa, gandind, pe buna dreptate, ca nimeni nu vrea sa vada filme sau sa citeasca reviste pe un ecran cat palma. Si astfel, la fel cum iPod-ul a schimbat industria muzicala, iPad si ascensiunea tabletelor au declansat o revolutie care va zgudui din temelii industria media pe toata planeta.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz