Revolutia licitatiilor virtuale
Reading Time: 4 minutePe 27 mai a avut loc prima licitatie Lavacow, o premiera pentru piata romaneasca. Cu vanzari de 30.000 de euro si o rata de adjudecare a loturilor de 60%, evenimentul s-a ridicat peste media licitatiilor online. Aproximativ 25% dintre cei care au accesat camera virtuala de licitatie au fost din afara tarii si o parte dintre ei au si adjudecat, semn ca noua solutie de licitare are potential de crestere pe piata internationala.
Anul trecut, in Romania, incasarile licitatiilor de arta s-au ridicat la aproximativ 15,1 milioane de euro, intr-o piata ce poate fi estimata la peste 28 de milioane de euro. Potrivit Raportului anual al pietei de arta romanesti, realizat de Institutul pentru Managementul Artei, 2013 a fost un an in care jucatorii din piata de arta sau concentrat pe sporirea numarului de clienti prin diversificarea constanta a ofertei dar si prin activitati conexe de formare si educare a publicului amator de arta. Totodata, un raport de piata la nivel global al firmei de consultanta din Franta IDATE estimeaza ca jocurile online urmeaza sa inregistreze o crestere medie de 11,4%, in timp ce piata jocurilor mobile ar urma sa creasca anual cu 12,2% intre 2013 si 2017. In acest context, la care se adauga in mod evident si multitudinea de transformari impuse de avansul tehnologiilor digitale, nici piata licitatiilor nu are cum sa ramana atasata de versiunea traditionalista.
Licitatiile de arta “de sala” incep sa fie tot mai des inlocuite cu cele online, cu atat mai mult cu cat obiectele de colectie targetate s-au diversificat foarte mult in ultimii ani. Apar tot mai multi colectionari interesati de piete emergente, neexplorate, cu oferta originala, adaptata la realitatea new media. O solutie adecvata noului context o reprezinta Lavacow, filiala internationala specializata in tehnologie a grupului de arta Artmark, care a lansat o platforma tehnologica revolutionara de licitatie de arta. Aceasta este totodata si prima casa de licitatie de arta lansata in Romania care se adreseaza iubitorilor de arta de oriunde, punand in vanzare arta emergenta din estul Europei.
Noua platforma IT se adreseaza grupei de varsta 25-40 de ani, cu venituri medii si un interes crescut pentru originalitate, cultura europeana si experiente noi. “Admitem ca exista un anumit profil de cumparator de arta din licitatiile online, versus cel care prefera sa cumpere direct din galerie, iar acest cumparator, daca il schitam din punct de vedere demografic, este preponderent barbat, familiarizat cu cumparaturile online si noua tehnologie, varsta intre 25 si 40 de ani, educatie peste medie si venituri medii si peste medie. Ponderea celor care prefera sa cumpere din galerii este formata in special din femei si persoane cu varsta peste 45 de ani”, explica Cristina Olteanu, CEO si membru fondator al Lavacow.com. Prin urmare, canalele de comunicare ale aceste case de licitatii virtuale, imaginea website-ului si selectia de arta au fost adaptate gustului si stilului de viata ale acestui public tinta.
Lavacow se bazeaza pe tendintele din tehnologie: mobilitate crescuta, responsivitate pe orice platforma, strategii de gamification, operarea de catre vanzator a tuturor serviciilor postvanzare pentru a usura sarcina cumparatorului. Din punct de vedere artistic, Lavacow promoveaza cu preponderenta arta contemporana emergenta din estul Europei, urmarind artisti in curs de consacrare in spatiul international. In acest fel, pe de o parte raspunde apetentei publicului tanar pentru un mesaj artistic puternic si originalitatea limbajului creator si pe de alta parte ofera sansa unor achizitii inteligente, cu potential investitional. Lucrarile incluse in licitatiile lunare Lavacow.com apartin artistilor est-europeni care au devenit cunoscuti si in afara tarilor de origine, prin expozitii, sau care fac parte din colectii private importante. “Cautam artisti promitatori, care au atins un nivel de consacrare sau care prezinta potential de apreciere in viitor. In plus, lucram in principal cu artisti reprezentati de galerii, pentru o garantie suplimentara in fata cumparatorilor nostri”, precizeaza Cristina Olteanu. Selectia Lavacow.com ofera lucrari cu preturi cuprinse intre 300 si 5.000 de euro.
PASI PE PIATA INTERNATIONLA
Artmark, casa de licitatie de arta ai caror fondatori stau la bazele proiectului Lavacow, are deja o platforma online functionala, Artmark Live, prin intermediul careia utilizatorii intra in timpul licitatiilor si cumpara online. Numarul de participanti online si volumul de adjudecari prin sistemul de licitare live online a crescut constant de la an la an, cu 93% mai multe loturi adjudecate in online in 2013 fata de anul precedent si cu o valoare a tranzactiilor cu 54% mai mare. Ducand experienta din online un pas mai departe, prin deschiderea pe piata internationala, initatorii proiectului Lavacow.com si-au propus vanzari de 450.000 de euro in primul an de functionare.
Platforma incurajeaza schimbul de informatii fara a pune presiune pe utilizatori, oferindu-le posibilitatea sa joace un rol social, sa-si creeze un profil si o proprie microretea sociala. In acest sens, dezvoltatorii jocului video au introdus avataruri care pot fi personalizate. Lavacow este insa mult mai mult decat doar primul joc online de licitatii de arta. Platforma ofera o selectie de obiecte de arta de o calitate exceptionala, la preturi accesibile pentru piata de arta. Existenta avatarurilor, digitalizarea mediului, designul atractiv – toate capteaza un segment nou de public, cu care nu s-a mai interactionat pana acum in piata de arta din Romania.
Conceptul propus de Lavacow aduce in centrul atentiei The New Revolutionary Auction Room, care le permite utilizatorilor sa traiasca experienta unei licitatii de arta intr-o simulare online de tip joc. Fiecare utilizator isi poate personaliza prezent a printr-un avatar (la alegere unul din cele 10 personaje animate special pentru acest proiect de artistul de benzi desenate Alexandru Ciubotariu – Pisica Patrata), poate folosi un alias si afisa public tara de provenienta. Utilizatorul acumuleaza puncte pentru valoarea artei achizitionate si numarul de prieteni invitati in joc si interactioneaza cu profilul celorlalti participanti in licitatie. Printre avantajele Lavacow se remarca migrarea in online a tuturor activitatilor asociate comercializarii operei de arta, de la procesul de consignare la stabilirea termenilor de livrare, facturare, optiuni de asigurare si alte preferinte.
Serviciile sunt integrate in platforma si acoperite logistic de catre Lavacow, astfel incat utilizatorul, mai mult sau mai putin obisnuit cu uzantele din piata de arta, doar liciteaza din fata calculatorului sau telefonului mobil si apoi primeste la usa opera de arta ambalata profesionist. Un alt avantaj il reprezinta si taxele de licitatie la jumatate fata de cele practicate de casele de licitatie traditonale (de la un standard care variaza intre 18 si 27% taxele de licitatie coboara in cazul casei Lavacow la un maxim de 8-12%), cu posibilitatea de a reduce taxele la zero in cazul in care utilizatorul recomanda platforma de licitare si va aduce utilizatori noi.
Prima licitatie Lavacow a reunit 50 de lucrari purtand semnatura unor artisti contemporani din Romania (Ion Grigorescu, Horia Damian, Paul Neagu, Geta Bratescu, Sorin Ilfoveanu) Bulgaria, Ungaria (Dora Maurer), Moldova, Polonia (Viktor Dyndo si Michal Szuszkiewiecz), Slovacia, Rusia (Sergey Sologub).
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz