Interviuri Companii

Revoluția digitală începe de jos în sus

5 oct. 2016 4 min

Revoluția digitală începe de jos în sus

Reading Time: 4 minute

Jonathan Becher, Chief Digital Officer SAP, spune că cea mai mare provocare în adoptarea și integrarea noilor tehnologii digitale este cultura organizațională. Motivul este faptul că orice transformare trebuie să fie adoptată în primul rând de către oamenii din toate departamentele companiei.  Cultura organizațională este ceea ce aduce succesul – dacă tehnologia este combustibilul, cultura este motorul. Iar cultura nu poate fi dictată de sus în jos, spune Becher. Este unul dintre motivele pentru care numește mediul nostru actual „revoluția digitală” – pentru că revoluțiile încep de la mic, cu contribuții individuale, care apoi creează un efect “Groundswell” de schimbare.

Transformare digitală evoluează extrem de rapid, care sunt domeniile de activitate cele mai afectate de digitalizare?

Ritmul rapid al transformării digitale schimbă parcursul tradițional al companiilor. În prezent, este greu să prezicem viitorul, dar, acum 50 de ani, speranța de viață a unei companii din top Fortune 500 era de aproximativ 75 de ani. Acum este mai mică de 15 ani și scade într-un ritm accelerat. Și acest lucru este valabil pentru majoritatea companiilor.

Transformarea digitală ar putea să se manifeste mai rapid  în domenii ca mass-media, financiar și tehnologie decât în sectoare precum administrație, construcții și agricultură. Dar eu cred că revoluția digitală este aici, și fiecare companie, în fiecare industrie, va fi afectată. Chiar și companiile pe care deja le considerăm digitale trebuie să se transforme în mod continuu pentru a ține pasul cu noile valuri ale digitalizării.

Care sunt principalele provocări ale transformării modelelor de business existente pentru a îngloba noi servicii care sunt de natură digitală?

Cea mai mare provocare – sau factor care determină succesul  – în adoptarea și integrarea noilor tehnologii digitale este Cultura organizațională. Motivul este faptul că orice transformare trebuie să fie adoptată în primul rând de către oamenii din toate departamentele companiei. Este firesc pentru companiile de succes să reziste în fața schimbării. La urma urmei, ele au deja succes. Cred foarte tare în mantra: “culture eats strategy for breakfast.” Cultura organizațională este ceea ce aduce succesul – dacă tehnologia este combustibilul, cultura este motorul. Iar cultura nu poate fi dictată de sus în jos. Este unul dintre motivele pentru care numesc mediul nostru actual „revoluția digitală” – pentru că revoluțiile încep de la mic, cu contribuții individuale, care apoi creează un efect “Groundswell” de schimbare.

“Este cel mai bun moment pentru a lua parte la transformarea digitală a României. Vector Watch, un start-up românesc înființat la București, este factorul disruptiv pe piața dispozitivelor wearables și a IoT”

Ce face un Chief Digital Officer? S-au schimbat atribuțiile acestuia în ultima perioadă?

Rolul unui CDO este relativ nou și, prin urmare, definiția sa este încă în evoluție. Când am fost numit CDO, în noiembrie 2014, existau, conform unei numărători personale, numai aproximativ 30 de CDOs la nivel global. Acum, există sute.

Din postura de conducere a SAP Digital, sunt responsabil pentru dezvoltarea noului business digital SAP. Scopul nostru în cadrul diviziei SAP Digital este de a face posibil ca oricine să cumpere și să utilizeze solutiile SAP și ale partenerilor, cu o interacțiune umană minimă.

Descrierea rolului meu ar putea fi reprezentată de litera T.  Bara verticală a T-ului reprezintă construirea unei direcții de business digitale dedicate, SAP Digital, în cadrul companiei, în timp ce bara orizontală a T-ului se referă la cum folosesc această experiență pentru a contribui la transformarea digitală generală a SAP și a clienților noștri.

Când are o companiei nevoie de Chief Digital Officer?

Responsabilitățile unui CDO sunt destul de diferite în funcție de industrie și companie. Anumite companii au nevoie de un CDO care este un specialist în marketing-ul digital – cineva care este preocupat de strategia în social media și construirea unui website optimizat, care răspunde mult mai ușor cerințelor consumatorilor. Alte companii au nevoie de un evanghelist digital – o persoană sau o echipă mică, dar care încearcă să convingă, să zicem, CIO-ul, să devină mai digital. Și apoi există ceea ce  IDC numește un CDO „director general” – o persoană care are un buget cu ajutorul căruia poate implementa anumite tehnologii, are stabilite o serie de obiective de business și, bineînțeles, are ca indicatori de performanță realizarea anumitor venituri.

Fiecare CDO trebuie să stabiliească un echilibru între nevoia de schimbare și modul de funcționare actual al companiei. Nu te poți îndepărta foarte mult de cultura actuală a companiei.  Câteodată glumesc și spun că un CDO este un “Chief Disruption Officer.” Orice companie care dorește să gestioneze un factor distruptiv are nevoie de un CDO.

Cum vedeți evoluția trasformării digitale a afacerilor din România? Sunt domenii în care această transformare este mai avansată?

Este cel mai bun moment pentru a lua parte la transformarea digitală a României. Vector Watch, un start-up românesc înființat la București, este factorul disruptiv pe piața dispozitivelor wearables și a IoT, oferind ceasuri inteligente care au o durată a bateriei de 30 de zile – aproximativ de 10 ori media pe industrie.

Și nu numai companiile românești înfloresc. Mai mult de 80.000 de oameni au utilizat Uber din  februarie 2015, de la lansarea în București. Probabil din cauza traficului ridicat din București și a populației din care fac parte mulți tineri din generația millennlials,  familiatizați cu tehnologia, Uber a redus timpul mediu de așteptare de la 12 minute la doar peste patru minute într-un an.

Dar încă există loc pentru îmbunătățiri. Conform unui studiu realizat de Digital Economy Lab (DELab), un centru de cercetare din cadrul Universității din Varșovia, România ocupă locul 23 (din 28) la conectivitate, 28 la integrarea tehnologiei digitale, și 27 în ceea ce privește serviciile publice digitale. Frumusețea revoluției digitale, cu toate acestea, este că nu contează locul pe care te-ai clasat ieri – contează doar ce măsuri iei astăzi și modul în care te pregătești pentru viitor.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: