Analize Stiri Tech

Revolut cere Meta să contribuie la rambursarea sumelor pierdute de victimele fraudelor de pe platformele sale. Facebook e în topul scam-urilor și în România

4 oct. 2024 3 min

Revolut cere Meta să contribuie la rambursarea sumelor pierdute de victimele fraudelor de pe platformele sale. Facebook e în topul scam-urilor și în România

Reading Time: 3 minute

Revolut, fintech-ul cu peste 4 milioane de clienți în România și 45 de milioane la nivel global, cere companiei Meta să contribuie la restituirea sumelor pierdute de victimele fraudelor facilitate de platformele sale, indicând că recentul anunț privind acceptul de a partaja date și informații cu instituțiile bancare britanice este insuficient pentru a controla fenomenul global al fraudelor și scam-urilor.

Revolut a publicat al doilea Raport privind protecția fondurilor clienților și prevenirea fraudelor, aferent primului semestru al anului 2024. Acesta arată că platformele Meta au rămas principala sursă de fraude raportate către Revolut, în semestrul I 2024, reprezentând 62% din totalul scam-urilor, față de 64%, ponderea deținută în semestrul doi din 2023.

Meta a anunțat recent că va încheia parteneriate de partajare a datelor cu băncile și instituțiile financiare britanice pentru a preveni fraudele generate pe platformele sale, dar Revolut consideră că această inițiativă nu rezolvă principalele probleme legate de fenomenul fraudelor online, fiindcă se pune accentul, din nou, pe responsabilitatea companiilor financiare de a prezenta informații despre fraudele care provin din platformele de social media ale Meta, în loc să se insiste pe implementarea de sisteme de monitorizare a fraudelor distribuite prin canalele Meta. De asemenea, inițiativa vizează doar piața britanică, în timp ce problema fraudelor răspândite prin social media este una globală, care afectează utilizatori și companii din foarte multe țări. Nu este luat niciun angajament față de rambursarea sumelor pierdute de victimele scam-urilor distribuite și promovate prin social media, deși compania Meta ar putea profita de pe urma reclamelor false sau care atrag victimele.

„Aceste planuri par doar niște pași mărunți înainte, în timp ce la nivel de industrie este nevoie de niște progrese serioase. Cel mai recent raport al nostru privind fraudele și criminalitatea financiară ne arată că platformele de social media au continuat să fie principala modalitate de diseminare a scam-urilor, anul acesta, la fel ca anul trecut. Victimele și instituțiile financiare sunt cele care suportă costurile. Dar platformele de social media nu au nicio responsabilitate în ceea ce privește rambursarea sumelor sustrase și nu există niciun mecanism de a le motiva să facă asta. Un simplu angajament de partajare a datelor, chiar dacă util, este insuficient. Avem convingerea că autoritățile locale vor lua măsuri pentru a controla acest fenomen, dar a devenit o urgență ca Meta și alte platforme de social media să se angajeze în susținerea victimelor escrocilor din online, așa cum procedează și instituțiile financiare. Tăcerea deținătorilor de platforme social media în legătură cu acest subiect spune totul. Dacă noi facem tot posibilul pentru a ține clienții în siguranță, la fel trebuie să facă și aceste platforme. Noi ar trebui să fim ultima linie de apărare, nu singura linie de apărare împotriva fraudelor”.

Woody Malouf, Directorul Departamentului FinCrime Revolut

Trei sferturi din scam-urile din România provin de pe platformele Meta

Revolut fraude

Potrivit Raportului Revolut privind protecția fondurilor clienților și prevenirea fraudelor, în primul semestru din acest an, platformele Meta au generat 62% dintre scam-urile raportate către Revolut. Meta este responsabilă de cel mai mare procent de scam-uri comparativ cu sem. II 2023, în ciuda retoricii conform căreia ar urmări limitarea acestora. În România: 73% dintre scam-urile raportate au provenit de pe platformele social media ale Meta.

La nivel global, 39% dintre scam-uri au fost diseminate sau au provenit din Facebook, adică dublu față de numărul de cazuri provenite din WhatsApp (18%) și de peste trei ori mai multe decât cele din Telegram (12%). În România, Facebook a fost principala sursă pentru 37% dintre scam-urile semnalate către Revolut, fiind platforma socială cu cel mai mare număr de fraude generate.

Scam-urile de cumpărături sunt tipologia de fraude cel mai des întâlnită în majoritatea țărilor, mai puțin în Italia, afectând 60% dintre victime la nivel global și continuă să fie una dintre tacticile comune utilizate de escroci pentru a-și păcăli victimele.

Ponderea falselor anunțuri de angajare (job scams) a crescut semnificativ de la 9% la finalul anului 2023 la 18% la finalul lunii iunie 2024.

În România, scam-urile de achiziții sunt de asemenea cel mai des întâlnite (40% dintre cazurile raportate către Revolut) și sunt urmate la mică distanță de scam-urile cu anunțuri de angajare (39%) și de cele de investiții (9%).

Revolut a investit semnificativ în sisteme de protecție anti-fraudă și în recrutarea de specialiști FinCrime, care reprezintă o treime din totalul efectivelor de angajați. Compania dispune, de asemenea, de sisteme solide de protecție a fondurilor clienților, inclusiv bazate pe modele de inteligență artificială. În 2023, Revolut a prevenit fraude estimate la peste 475 de milioane de lire sterline.

Rezultatele din acest raport se bazează pe datele anonimizate și agregate analizate de Revolut, pentru o perioadă de 18 luni, de la 1 ianuarie 2023 până la 30 iunie 2024. Datele colectate provin din următoarele piețe: Regatul Unit, Irlanda, Franța, România, Spania, Germania, Polonia, Italia, Olanda, Ungaria, Cehia, Grecia, Portugalia, Malta, Belgia, Lituania, Elveția, Cipru, Norvegia, Suedia, Letonia, Danemarca, Croația, Slovenia, Austria și Australia. Datele au rezultat din cazurile de înșelătorie și scam-uri raportate către Revolut.

Foto; 227538934 © Rafael Henrique | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: