Revenire la optimism
Reading Time: 5 minuteStarea de spirit a consumatorilor europeni s-a imbunatatit din nou pe parcursul ultimului trimestru al anului trecut, dupa ce pe parcursul verii si a toamnei incepuse sa creasca nesiguranta, potrivit celui mai recent studiu GfK cu referire la climatul de consum in Europa.
Credit foto: © Jrcasas | Dreamstime.com
Indicatorii pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si pentru dorinta de cumparare, au crescut spre sfarsitul anului in majoritatea tarilor Uniunii Europene (UE). Climatul de consum pentru UE 28 a crescut si el cu 1,3 puncte in ultimul trimestru, incheind anul la 5,5 puncte.
2014: doua etape
In prima jumatate a anului, economiile tuturor tarilor europene au evaluat in mod pozitiv. Consumatorii deveneau in mod clar tot mai increzatori ca criza financiara si economica va deveni in sfarsit, in urmatoarele luni, ceva de domeniul trecutului. Intre aprilie si iunie, indicatorii pentru asteptarile privind starea economiei si veniturile, precum si pentru dorinta de cumparare au atins valori record aproape peste tot. Indicele climatului de consum pentru UE 28 se situa la 9,1 puncte in iunie, cea mai ridicata valoare inregistrata din aprilie 2008.
In perioada verii si a toamnei, nesiguranta a inceput sa creasca, nu numai in randul consumatorilor, ci si la nivel de economie. Acest lucru se datoreaza unui numar de motive diferite. Conflictul din Ucraina a atins apogeul. Declaratiile facute de presedintele rus, Vladimir Putin, au cauzat nesiguranta in majoritatea tarilor est-europene. In Orientul Mijlociu, conflictul continuu dintre Israel si Palestina, si avansul grupului militant Statul Islamic au captat atentia lumii. In plus, epidemia de Ebola a atras atentia globala in Africa de vest. Pe masura ce primii pacienti erau transportati cu avionul in Europa si SUA pentru tratament, au crescut temerile ca virusul se va raspandi. In ceea ce priveste situatia economica, conditiile-cadru s-au deteriorat si ele. In multe tari, cresterea produsului intern brut (PIB) a fost mult mai lenta decat se anticipase. Unele tari au inregistrat chiar o scadere. Situatia a fost afectata si de o rata a inflatiei extrem de scazuta. Tarile sud-europene, cum ar fi Spania, in special, au luptat impotriva deflatiei. A existat de asemenea riscul unei evolutii negative a preturilor la nivel de UE. Rata inflatiei pentru UE 28 a fost de -0,1 procente in decembrie, in timp ce rata din zona euro a fost si mai mica, respectiv de -0,2 procente. Acest lucru s-a datorat in primul rand prabusirii preturilor la energie.
Toate aceste evenimente contribuie la o crestere a anxietatii in randul consumatorilor europeni. Valorile indicatorului au scazut peste tot spre sfarsitul verii si in toamna, in unele cazuri destul de accentuat. Cu toate acestea, in trimestrul al patrulea, un nou sentiment de optimism s-a facut simtit din nou in majoritatea tarilor. Desi multi indicatori raman sub zero, acestia inregistreaza o tendinta ascendenta practic in toate tarile.
Continua insa sa existe riscuri care ar putea limita dezvoltarea economica pozitiva in lunile care urmeaza. Dupa alegerile din Grecia, ramane de vazut ce curs economic va adopta urmatorul guvern, si daca acesta va respecta acordurile cu alte tari europene si cu Comisia Europeana.
Aceasta situatie este reflectata si in indicele climatului de consum GfK pentru UE 28. In contextul starii de spirit optimiste din toate tarile UE, indicele a urcat la 9,1 puncte in iunie, atingand cea mai ridicata valoare din aprilie 2008. In septembrie, acesta a scazut la 4,2 puncte. Pana la sfarsitul anului, indicatorul isi revenise usor, ajungand la 5,5 puncte in decembrie.
Romania: consumatorii sunt in sfarsit convinsi de persistenta datelor economice bune
In ultimul an economia romaneasca a inregistrat crestere. A durat insa destul de mult timp ca consumatorii sa aiba incredere in acest salt. In consecinta, in prima jumatate a anului 2014, asteptarile economice au fluctuat intre -17 puncte si -10 puncte. In a doua jumatate a anului, increderea intr-o crestere sustinuta s-a consolidat treptat. In decembrie, suspiciunile au parut sa dispara si indicatorul a sarit de la 9,3 puncte la 17,7 puncte.
Asteptarile consumatorilor romani privind veniturile au crescut de la -8.9 puncte in decembrie 2013, la -0,7 puncte in iunie. Pe parcursul celei de a doua jumatati a anului, indicatorul si-a consolidat pozitia in mod semnificativ, situandu-se cu mult peste zero. In decembrie, indicatorul se situa la 15,7 puncte, urcand deci la cea mai ridicata valoare inregistrata din octombrie 2008.
Aceasta nu a influentat inca in mod semnificativ dorinta de cumparare. Indicatorul a ramas sub zero pe tot parcursul anului. Cea mai coborata valoare, -14 puncte, a fost inregistrata in iunie, indicatorul atingand valoarea maxima, -3,8 puncte, in decembrie. Cu toate ca dezvoltarea economica este extrem de pozitiva si somajul ramane la un nivel foarte coborat, de 6,5 procente, consumatorii romani au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdata, acestia au foarte putini bani ramasi pentru cumparaturi majore.
Despre studiu
Rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa au la baza un sondaj al consumatorilor efectuat, la insarcinarea Comisiei Europene, in toate tarile Uniunii Europene. Sunt sondate lunar aproximativ 40.000 de persoane din 28 de tari, reprezentand populatia adulta din UE.
Indicatorii GfK ai Climatului de consum Europa au la baza sondaje lunare concentrate asupra atitudinii consumatorilor. Acestea abordeaza situatia economica generala din diferite tari, şi situatia gospodariilor individuale.
Intrebarile sondajului GfK Climatul de consum Europa sunt puse lunar, in principal in cadrul unui sondaj de tip omnibus. Acesta este un sondaj care abordeaza diferite chestiuni, efectuat fie prin interviuri telefonice, fie pe teren.
Din gama lunara alcatuita in total din 12 intrebari, pentru sondajul GfK Climatul de consum Europa sunt selectate cinci intrebari care joaca un rol decisiv in ceea ce priveste climatul de consum.
Cei cinci indicatori selectati – asteptarile privind starea economiei, asteptarile privind preturile, asteptarile privind veniturile, dorinta de cumparare şi inclinatia de a economisi – sunt calculati dupa cum urmeaza:
Ca baza de calcul a indicatorilor sunt folosite “totalurile nete”. Proportia consumatorilor care au dat un raspuns pozitiv [de ex. situatia financiara a gospodariei se va imbunatati (considerabil)] este scazuta din proportia celor care au dat un raspuns negativ [de ex. situatia financiara a gospodariei se va inrautati (considerabil)].
In continuare, acest total net este standardizat folosind metode statistice consacrate, şi apoi transformat in asa fel incat media pe termen lung a indicatorului sa fie zero puncte, cu un interval teoretic de valori cuprins intre +100 şi -100 puncte. Insa empiric vorbind, din 1980 au fost, in general, realiste valorile intre +60 şi -60.
Daca un indicator este pozitiv, aceasta arata ca evaluarea variabilei respective de catre consumatori este superioara mediei in cazul unei comparatii pe termen lung, şi invers pentru valori negative. Standardizarea faciliteaza compararea indicatorilor diferitelor tari, compensand variatiile din comportamentul de raspuns datorate mentalitatilor diferite, in timp ce tendinta fundamentala a indicatorului ramane neschimbata.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz