Rețete românești pentru hrana de mâine
Reading Time: 4 minuteTehnologia se dezvoltă cu viteza luminii, însă, indiferent de ce aduce viitorul, alimentația, a fost, este și va fi vitală pentru omenire. Mai multe startup-uri din România vin cu o serie de inovații în domeniu, de la imprimante 3D pentru sandvișuri și prăjituri la etichete care „știu” să curețe de bacterii legumele și fructele.
Alimentația de mâine nu va fi aceeași cu cea de astăzi datorită științei mașinăriilor de a livra bunuri rapid, economic, făcându-le astfel extrem de convenabile pentru oameni, indiferent de mediul unde se află. “De la mașini zburătoare la roboți cu emoții, totul va sta într-o apăsare de buton”, un motto pe care îl regăsim în memoria colectivă de o perioadă bună de timp. Numai că totul devine ca nou atunci când butonul este digital, produsele (preparate sau crude) trec cu brio orice control sanitar, iar inovatorii sunt startup-uri românești.
Imprimanta alimentară
Startup-ul românesc Manna Foods Solutions lucrează la o tehnologie care poate va revoluționa industria alimentară: prima imprimantă alimentară 3D concepută să funcționeze în sistem vending machine, similar automatelor de cafea sau produse ambalate.
Reebo, cum se numește imprimanta 3D creată în România, este concepută să creeze prăjituri și sandvișuri ready-to-eat, personalizate și controlate caloric de consumator, în mai puțin de 2 minute. Startup‑ul dezvoltă prototipul experimental și este, totodată, în etapa de atragere de finanțare pentru prototipul industrial, etapă care pregătește producția în serie și lansarea soluției pe piața din România, dar și din Europa. “Ne aflăm în faza de prototip experimental, pe care l-am finanțat până acum din (re)surse proprii și care a confirmat pe deplin ipotezele teoretice ale cercetării noastre. Acest lucru ne-a determinat să ne dorim trecerea din faza actuală în faza de prototip industrializabil (final) care să poată intra direct în fabricație. Pentru a realiza acest deziderat avem nevoie de finanțare”, spune Mădălina Ilie, fondatoare a Manna Foods Solutions. În paralel cu dezvoltarea imprimantei, startup-ul a cercetat și testat diverse variante și rețete de consumabile, respectiv creme pentru prăjituri și paste pentru sandvișuri. “Afacerea Reebo constă în imprimantă, ca echipament, și consumabile. Aceste consumabile au fost concepute pentru imprimanta Reebo și corespund nevoilor nutriționale și de gust ale consumatorilor”, adaugă Mădălina Ilie.
Investiții de 5 milioane de euro
Imprimanta vine dotată cu consumabile sub forma de cartușe alimentare reîncărcabile. Fiecare imprimantă în parte este prevăzută cu minimum 10 cartușe, ceea ce se traduce prin minimum 10 ingrediente diferite, implicit gusturi diverse. Fiecare cartuș funcționează independent și conține un tip de cremă pentru prăjitură (ex. prăjitură cu prune, vanilie și caramel) și un tip de pastă pentru sandviș (ex. sandviș cu brânză, carne de vită și salată verde). Consumatorul final, din meniul de pe ecranul tactil sau direct de pe smartphone (aplicația Reebo sau scanare QR code), selectează ingredientele dorite, setează caloriile și așteaptă până la 2 minute să primească prăjitura sau sandvișul personalizat.
Practic, pe același principiu prin care comanzi acum o cafea la automat funcționează și Reebo, doar că servește prăjituri și sandvișuri și are caracteristici tehnice avansate ce țin de opțiuni multiple pentru consumatori și atenție sporită la partea de siguranță alimentară.
În ceea ce privește ambalajul, sandvișul sau prăjitura se poate ridica de la imprimantă într-un ambalaj biodegradabil ce vine dotat și cu linguriță pentru prăjitură, pentru acei consumatori care preferă să consume produsul mai târziu sau îl cumpără pentru
altcineva.
Cei de la Manna Foods Solutions estimează că vor avea nevoie de aproximativ doi ani pentru a valida prototipul industrializabil și de o finanțare cumulată de aproximativ 4,9 milioane euro. Această investiție va acoperi dezvoltarea imprimantei Reebo și a softurilor aferente, precum și finalizarea obținerii consumabilelor.
“De asemenea, în acest buget am prevăzut și cheltuielile legate de omologări, testări, validări, certificări, brevete etc., dar și toate celelalte cheltuieli operaționale. Această a doua etapă a proiectului nostru presupune realizarea prototipului industrializabil și proiectarea liniei de fabricație. Acest lucru implică nevoia de investiții și parteneriate. Pe lângă aplicarea la acceleratoare și programe europene de finanțare, programe care ne pot ajuta să creștem organic, suntem deschiși să realizăm parteneriate cu investitori, companii, fonduri de investiții, care ne pot ajuta să obținem mai mult în mai puțin timp”, adaugă Mădălina Ilie.
Eticheta sanitară
Peelhy, startup românesc de biotehnologie dezvoltă, ca răspuns la actualul context epidemiologic, o bioetichetă care va îmbunătăți igienizarea suprafeței fructelor și legumelor cu coajă comestibilă. Biotehnologia antimicrobiană Peelhy a fost concepută ca o soluție inovatoare de diferențiere pe piață pentru producători și distribuitori. Utilizând bioeticheta, aceștia pot limita expunerea consumatorului final la toxiinfecțiile generate de bacteriile E.coli, listeria și salmonella sau de ceara pe bază de petrol, reducând în același timp riscurile de dezvoltare a unor alergii.
“Doar piața igienizării piersicilor și nectarinelor indică un potențial de venituri de circa 600 de milioane de euro anual pentru valoarea adusă de compania noastră. Apoi se poate scala către celelalte fructe și/sau legume cu coajă comestibilă. Strategia pe termen mediu și lung este să fim lideri pe piața UE 28, iar apoi pe piața globală”, spune Marius Pașculea, fondator și CEO al Peelhy. Eticheta nu are proprietăți care să detecteze agenți patogeni/viruși de la suprafața produselor sau să îi anihileze, doar elimină bacterii și într-o anumită măsură reziduuri de pesticide care pot conduce la toxiinfecții și/sau
alergii.
Vorbim de un amestec de materii prime strict organice care printr‑un proces de biorafinare capătă proprietăți de igienizare. Concret, prin spălarea sub jet de apă, eticheta devine bioactivă (adică se dizolvă) și se transformă într-un (bio)detergent. Potrivit CEO-ului Peelhy, dezvoltarea unei astfel de biotehnologii inovatoare pentru industria alimentară implică un proces complex de cercetare și, ulterior, de testare a tehnicilor de aplicare la scară industrială. “Poate dura și doi ani, însă, pentru a accelera dezvoltarea, ne vom concentra în perioada următoare să atragem finanțare suplimentară pentru a suplini sprijinul logistic, de consultanță, mentorat și finanțare obținut pentru următorii trei ani prin programul de incubare al Ilfov Business Hub, astfel încât să definitivăm Peelhy într‑un timp mai scurt. Dezvoltarea unei astfel de inovații implică o investiție de cel puțin un milion de euro, parțial acoperită în acest moment, o sumă relativ redusă în raport cu potențialul comercial al bioetichetei pe piața globală”, explică Marius Pașculea.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz