BizRemote by certSIGN Tech

Rețeaua bună la nevoie se cunoaște

22 apr. 2020 4 min

Rețeaua bună la nevoie se cunoaște

Reading Time: 4 minute

Capacitatea rețelelor de comunicații de a absorbi trafic suplimentar masiv fără a degrada calitatea serviciului este esențială în situații ca cea pe care o traversăm. Cum reușește Vodafone România să facă acest lucru ne spune Cătălin Buliga, directorul de tehnologie al companiei.

Care este rolul unui operator de comunicații mobile în astfel de momente?

Cu certitudine, în astfel de momente comunicațiile electronice fixe și mo­bile devin infrastructură critică națio­nală, similar cu energia electrică, gazul, apa, combustibilii. Imaginați-vă doar cum ar fi ca în situația actuală, în care singura soluție de a lupta cu pandemia este să stăm cu toții izolați acasă, să nu putem comunica. Adică să nu putem vorbi la telefon, să nu putem urmări știrile la televizor sau online, să nu ne putem informa, să nu știm dacă cei dragi, părinții, rudele, copiii aflați la distanță, sunt bine sănătoși, să nu putem lucra de acasă cu ajutorul internetului sau copiii noștri să nu mai poată beneficia de acces la mijloacele de educație online. În aceste condiții, este de la sine înțeles ca rolul fiecărui operator mobil este în primul rând acela de a asigura buna funcționare a serviciilor de comunicații electro­nice pe care le oferă și la un nivel de calitate care să permită populației să comunice în condiții optime. Exact în astfel de momente contează reziliența rețelelor de comunicații, capacitatea lor de a absorbi un trafic suplimentar masiv fără a degrada calitatea servi­ciului. Al doilea rol al fiecărui operator de comunicații este acela de a veni în sprijinul autorităților și comunității cu soluții care să ajute în astfel de momente. Indiferent că vorbim de instalarea ultra rapidă de servicii de comunicații mobile și Wi-Fi pentru spitalele militare ridicate la București (Ana Aslan) sau la Constanța, de comunicare gratuită oferită comunităților de români aflați în afara țării, de soluții pentru companiile din România pentru a facilita lucrul de acasă al angajaților acestora, de acces gratuit la site-urile și portalurile de educație online pentru elevi și studenți sau de donații pentru achiziționarea de echipamente de testare pentru COVID-19 pentru spitalele din România, Vodafone dovedește în continuare, așa cum a făcut-o mereu, că este un partener de încredere pentru România.

Cum s-a resimțit actuală situație în traficul de voce, date și internet la Vodafone?

Exact cum era de așteptat. Cea mai mare creștere de trafic am resimțit-o în traficul de date și internet din rețeaua noastră fixă (rețeaua UPC). Lucrăm de acasă, învățăm de acasă, ne informăm online de acasă și am înlocuit interacțiunile umane directe cu colegii de serviciu și cu prietenii cu o comunicare video pe internet. Toate acestea pe Wi-Fi-ul de acasă, pentru că #StămAcasă, adică facem trafic masiv și toți în același timp pe rețelele fixe. În rețeaua fixă UPC înregistrăm o creștere în traficul de date/internet ce variază între 70% și 77% în funcție de zi. Undeva pe la prânz, în jurul orei 12, facem o pauză de masă și începem să-i sunăm pe mobil pe cei dragi să ne asigurăm că sunt bine. Și uite așa ora de vârf pentru vocea mobilă s-a mutat la prânz (înainte era seara) și a crescut cu circa 25%. Pe partea de date mobile, creșterea la ora de vârf este undeva la 18-20% în funcție de zi. Și, dacă tot suntem acasă, avem mai mult timp pentru filme, jocuri și social media și vedem creșteri specifice și aici (+40% pe Netflix în rețelele fixe, +46% pe gaming în rețelele mobile). În gene­ral, rețelele telecom fixe și mobile sunt proiectate să susțină mai mult trafic decât cel obișnuit (vezi vârfurile de Re­velion și de Paște), dar întrebarea cheie este pentru ce durată și la ce calitate. Rețeaua Vodafone este pregătită să facă față traficului suplimentar generat de pandemie, iar inginerii de la Vodafone au competența și dăruirea necesare să mențină calitatea serviciilor noastre la un nivel optim.

Ce ați făcut pentru a asigura calitatea serviciilor în aceste condiții?

Am activat planul de business continuity de la primele semne de pan­demie în România. Acest plan conține un set specific de acțiuni și măsuri menite să sigure continuitatea serviciilor oferite și a activității noastre într-o situație de criză. Aș enumera aici protejarea angajaților și a rețelei, asigurarea de capacități sporite în stocurile de piese de schimb și în stocurile de echipamente ne­cesare creșterii capacității rețelelor, o echipă de management a situației de criză, prioritizarea lucrărilor din rețea către asigurarea în primul rând a stabilității, calității și capacității rețelei, mutarea angajaților și a ac­tivității în regimul remote, de acasă (astăzi peste 80% din angajații Vodafone lu­crează de acasă) și multe altele.

Ce tehnologii s-au dovedit cele mai utile în această perioadă?

Cu siguranță tehnologiile implicate în conectarea de la distanță, într-un mod securizat, a angajaților noștri la sistemele și resursele companiei. Vorbim aici de echipamente de lucru securizate, conexiuni de date fixe și mobile de calitate, tehnologii din gama virtual private networks, videoconferințe, semnătură electro­nică și nu în ultimul rând portalurile și aplicațiile mobile online prin intermediul cărora clienții noștri pot efectua operațiunile curente (plată facturi, self-service, achiziție sau schimbare de pachet de servicii) fără necesitatea unei interacțiuni umane.

Ce așteptări au clienții în perioada actuală de la Vodafone?

Clienții au aceleași așteptări de la Vodafone ca până acum, și anume: o rețea de comunicații electronice robustă și stabilă, servicii de comunicații fixe și mobile de calitate, răspuns prompt la problemele și solicitările lor și soluții și oferte co­merciale pliate pe nevoile lor și pe contextul actual. În această perioadă, clienții corporate au ce­rințe specifice legate de mutarea angajaților lor în regimul de lucru de la distanță (de acasă), motiv pentru care am creat și lansat un pachet special de servicii în acest sens pentru companii. Suntem un partener de încredere pentru România și pentru clienții noștri.

Care sunt prioritățile acum pentru divizia pe care o conduceți?

Prioritățile noastre sunt axate acum pe două mari direcții: prima este asigurarea disponibilității rețelei fixe și mobile și a calității serviciilor ofe­rite și creșterea capacității rețelelor noastre acolo unde anticipăm o po­sibilă diminuare a performanței serviciilor din cauza volumelor mari de trafic. Ce făceam înainte organic, planificat, în 2-3 luni, facem acum într-o săptămână. A doua direcție de priorități este legată de acțiunile prin care putem ajuta comunitatea și autoritățile în contextul pandemiei. Instalarea de servicii fixe și mobile acolo unde necesar, crearea de servicii noi ce pot ajuta comunitatea.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: