Retail in 3 acte
Reading Time: 18 minute<p> <strong>In doi ani de criza a cumparat tot atatea businessuri mari, iar acum antreprenorul Iulian Stanciu se pregateste de internationalizare. Dar si de venirea Amazon in Romania.</strong></p> <p> <br /> <em>“Sub 100 de milioane de euro n-as vinde eMAG, si nici la suma asta nu stiu daca as vinde in prezent, pentru ca este un business cu un potential foarte mare. Il vad crescand rapid spre o cifra de afaceri de 1 miliard de euro in urmatorii cinci ani” </em>- Iulian Stanciu, actionar eMAG</p> <p> <br /> Lui Iulian Stanciu nu ii place sa fie luat prin surprindere, este mereu conectat la tot ce se intampla in piata pe care activeaza, retailul electronic, asa ca a facut din targurile de specialitate un hobby. “Cred ca adunat am fost la 100 de targuri pana acum. La CeBIT (cel mai mare targ de tehnologie din Europa – n.r.) am fost de 11 ori la rand. Daca inmultesc cu 5-6 zile in fiecare an, inseamna ca am stat vreo doua luni pe acolo”, calculeaza Stanciu razand.</p> <p> </p> <p> De cand se stie i-a placut sa fie informat despre tot ce se petrece in ograda sa, iar cei care lucreaza cu el de cativa ani cunosc foarte bine regulile. Saptamanal, Razvan Ziemba, directorul general al Asesoft Distribution – businessul de distribut ie IT cu afaceri de peste 140 milioane de dolari pe care Stanciu l-a fondat in urma cu peste zece ani –, ii preda un raport de activitate, pe baza caruia cei doi analizeaza evolutia companiei. Asesoft Distribution ramane prima lui dragoste in materie de antreprenoriat si in continuare cea mai profitabila companie din grupul Asesoft.</p> <p> </p> <p> Stanciu spune ca firma de distributie nu a fost in niciun an pe pierdere, nici chiar in 2009, in plina criza, cand a raportat un profit net de circa 4% din cifra de afaceri, aproape de patru milioane de euro. Istoria Asesoft a inceput sa se scrie in urma cu 12 ani, intr-un apartament de pe bulevardul Magheru, unde Iulian Stanciu a deschis un mic magazin de calculatoare. “Eu si cu Sebi (Sebastian Ghita – n.r.) suntem parteneri de la inceput, dar el nu a fost niciodata implicat operational. Actiunile erau impartite jumate-jumate, dar controlul a fost la mine”, povesteste antreprenorul inceputul unei relatii de prietenie care dureaza pana in zilele noastre.</p> <p> </p> <p> Era in ultimul an la Facultatea de Cibernetica atunci cand a pornit pe drumul antreprenoriatului si nu a mai privit in urma. Nici licenta nu si-a mai dat-o in final, desi recunoaste ca de multe ori a simtit lipsa unei experiente intr-o multinationala sau a unor cursuri de specializare in management. “Am simtit de multe ori ca a trebuit sa reinventez roata si ca am petrecut mai mult timp descoperind niste lucruri pe care le-as fi putut invata la scoala”, afirma el. A invatat in schimb foarte multe lucruri singur, iar spiritul sau autodidactic l-a ajutat sa prinda din mers ceea ce nu acumulase la nivel de teorie. In paralel, a stiut sa se inconjoare de oameni cu MBA-uri, manageri foarte bine pregatiti, pe care se poate baza in orice moment.</p> <p> <br /> Caz concret, la Asesoft Distribution lucrurile merg in continuare la fel de bine, chiar si dupa ce anul acesta a decis sa se retraga de la conducerea companiei si sa-i predea stafeta lui Razvan Ziemba, gasind mult mai atragatoare provocarea oferita de achizitia eMAG, businessul de retail online intrat in familia Asesoft in primavara lui 2009. “La Asesoft Distribution sunt implicat doar ca actionar, in timp ce la eMAG sunt in prezent director general si ma ocup operational de business”, clarifica Iulian Stanciu statutul sau actual.</p> <p> </p> <p> O precizare pe care va trebui probabil sa o repete din ce in ce mai des, avand in vedere apetitul pentru “cumparaturi” in materie de businessuri de care a dat dovada in ultimii doi ani, un comportament generator de confuzii cu privire la implicarea sa in afacerile pe care le detine. In total sunt trei la numar, ultima si cea mai surprinzatoare fiind achizitia retailerului de electronice si electrocasnice Flanco, piesa lipsa din puzzle-ul Asesoft. O mutare prin care Iulian Stanciu poate considera incheiata fundatia noului sau imperiu, unul prin care anul viitor va rula afaceri de jumatate de milliard de dolari.</p> <p> <br /> <strong>VERIGA LIPSA</strong><br /> Un episod transformat rapid in cel mai mediatizat studiu de caz din istoria insolventelor roma nesti, preluarea Flanco este in esenta o directie absolut naturala pentru grupul Asesoft. “Achizitia Flanco nu a fost ceva oportunist”, puncteaza antreprenorul, facand aluzie la titlurile de presa in care substantive de genul “rechin” si “specula” stau alaturi de numele sau. De ocazii oportuniste nu a dus lipsa nici intr-un caz, mai ales ca in fiecare saptamana mai primeste cate un telefon pentru a cumpara o firma noua, desi momentan nu il intereseaza investitiile care nu pot conduce la dezvoltarea Asesoft.</p> <p> </p> <p> Au fost si cazuri in care a mai cedat – recent a investit intr-o firma cu activitati in agricultura, la rugamintea unui prieten care i-a cerut sprijinul, dar nu a facut din asta un obicei. In cazul Flanco, insa, lucrurile “se completau”, dupa cum el in susi sustine, pentru ca, daca Asesoft Distribution activeaza in zona de distributie si se situeaza practic la primul nivel in relatia cu produca torii si cu brandurile mari, iar eMAG acopera nivelul superior, cel de retail online, se simtea nevoia unei bune reprezentari in retailul traditional, care comunica direct cu consumatorul.</p> <p> </p> <p> “Businessul de la distribuitor catre clientul final trebuie sa treaca si prin aceasta bucata de retail”, spune Stanciu, subliniind ca retailul online este inca un segment de nisa in Romania, reprezentand doar 12-14% din totalul pietei de retail electronic, estimata anul acesta la circa un miliard de euro. Prin urmare, intrarea Asesoft in “cealalta bucata”, cea mai mare de altfel, era mai mult decat previzibila. Gandul ca realmente ar putea cumpara Flanco i-a incoltit in minte lui Iulian Stanciu in urma cu circa trei luni, desi discutii in acest sens existau de aproape un an, mai exact de cand compania a intrat in insolventa.</p> <p> </p> <p> Dupa multe tatonari si propuneri avansate din partea tuturor partilor implicate – creditorii, Casa de Insolventa Transilvania si Adrian Olteanu, directorul general al Flanco – Stanciu a hotarat sa-si sune con sultantii, pe cei de la KPMG, si sa se aseze la masa negocierilor. In plus, stia ca detine un avantaj imbatabil in fata competitorilor sai si anume increderea bancilor creditoare, de care il leaga un istoric foarte bun. “Bancile au vazut ca am reusit sa intoarcem o companie de la pierdere la profit in cazul eMAG, iar la Asesoft au vazut in timp ca ne gestionam foarte bine resursele, nu luam banii din companie si ii «investim» in terenuri, masini scumpe, excursii sau alte lucruri care pot lovi businessul firmei”, ofera antreprenorul detalii din culisele uneia din cele mai complexe tranzactii din Romania.</p> <p> </p> <p> Achizitia a 60% din pachetul de actiuni al Flanco s-a realizat printr-o firma nou infiintata denumita Asesoft Web, detinuta in mod egal de Iulian Stanciu si Sebastian Ghita, partenerul sau de afaceri din copilarie, si a insemnat o infuzie de capital de 14 milioane de euro proveniti din credite de investitii. Stanciu sustine ca atat el, cat si cele trei banci implicate au oricand posibilitatea majorarii participatiei detinute in companie, pana la preluarea integrala a pachetului de actiuni. La polul opus, exista oricand si varianta unui exit, despre care Iulian Stanciu spune ca s-ar putea realiza cel mai devreme peste un an, cand compania va sta bine pe propriile picioare, cu o cota de piata de peste 10%, de la putin peste 8% in prezent.</p> <p> </p> <p> Momentan se focuseaza insa pe dezvoltarea businessului ce s-ar putea dubla intr-un interval de doi-trei ani. In aceste conditii, Flanco are toate sansele sa redevina un concurrent de temut pentru ceilalti doi mari jucatori de pe piata de profil, Altex si Domo, care confirma deja o astfel de ipoteza. “Categoric, in timp putem avea din nou un competitor foarte serios.</p> <p> </p> <p> Combinatia de comert traditional cu online poate sa fie reteta de succes pentru viitor”, a declarat Lorand Szarvadi, fondatorul lantului de retail Domo, pentru revista Biz. In opinia lui, din 2012 Flanco poate ajunge un competitor de luat in seama in cazul in care va trece de primul an de functionare, ce poate fi o adevarata piatra de incercare in conditiile actuale, iar tranzactia va fi validata de Consiliul Concurent ei. Ce-i drept, cel putin deo cam data, cifrele nu sunt com – parabile. Domo va ajunge anul acesta la un rulaj de circa 190 milioane euro, in crestere cu 10% fata de 2009, si potrivit lui Szarvadi va reveni categoric in zona de profit, chiar daca aceasta va fi doar 1-2% din cifra de afaceri.</p> <p> <br /> <strong>RETETA EMAG X 2</strong><br /> Tot cu ochii pe profit sta si Iulian Stanciu, care spune ca, desi strategia Flanco prevede cresterea accelerata a cotei de piata pana la 15% in 4 ani de zile, acest lucru nu se va realiza sacrificand profitul firmei, asa cum s-a intamplat in general in retailul traditional de-a lungul timpului prin extinderi cu sute de magazine, in spatii foarte scumpe si cheltuieli costisitoare cu publicitatea. De fapt, compania functioneaza momentan pe plus.</p> <p> </p> <p> Adrian Olteanu, directorul general al Flanco, declara recent pentru Biz ca, din cele 70 de magazine cate opereaza acum reteaua, doar sase au fost pe pierdere in luna august, o performanta “exceptionala”, dupa cum o numeste Stanciu, mai ales in conditiile in care firma a fost lipsita de cash pana de curand. Performantele dovedite ale lui Olteanu sunt si motivul principal pentru care antreprenorul spune ca nu se va implica in managementul Flanco pe mai departe, ci se va rezuma la statutul de actionar. Singura investitie pe care o va mai face in viitorul apropiat vizavi de aceasta companie nu va fi una financiara, ci legata de timpul alocat studiului de caz, pentru ca, spune el, vrea sa inteleaga cum functioneaza lucrurile, pentru a-i putea oferi lui Olteanu un sfat valoros atunci cand va fi nevoie.</p> <p> </p> <p> Interesant de precizat este ca strategia de dezvoltare a Flanco va fi axata pe zona serviciilor, aplicata si in cazul eMAG si care s-a dovedit extrem de eficienta. “Cand am preluat firma se pierdeau foarte multi bani, cam un milion de lei pe luna. Acum, eMAG este profitabil”, povesteste Iulian Stanciu. Anul trecut a reusit sa recupereze pierderile companiei prin profitul realizat in a doua parte a anului, iar din 2010 eMAG a fost pe plus in fiecare luna, per total Stanciu estimand pentru anul in curs un profit de circa 3% din cifra de afaceri, o marja foarte buna pentru piata de profil. Antreprenorul sustine ca in cazul eMAG a eficientizat tot ce inseamna structura companiei, lucrand foare mult la cresterea vanzarilor venita printr-o orientare catre client. Mai exact, toate investitiile in marketing au fost canalizate in directia dezvoltarii serviciilor pentru a mentine clientii multumiti, determinandu-i implicit sa duca numele eMAG mai departe, prin asa numita reclama din gura-n gura.</p> <p> </p> <p> De exemplu, posibilitatea de retur a produselor in termen de 30 de zile a adus o crestere substantiala a gradului de incredere al clientilor in companie, la niste costuri minime pretururile reprezinta circa 1,5% din vanzari, din care doar 0,5% sunt pierderi efective. Atent la oportunitati, Stanciu nu pare sa piarda nicio ocazie de a transforma in favoarea sa orice situatie de criza. Va mai amintiti de celebra noapte a preturilor mici de la eMAG petrecuta vara aceasta? Din cauza unei defectiuni a sistemului informatic, pretul de vanzare a peste 400 de produse a fost afectat, acestea fiind afisate la un pret mult mai mic.</p> <p> </p> <p> Incidentul a provocat companiei o paguba de 30.000 de euro, retailerul fiind nevoit sa-si onoreze toate comenzile. Iulian Stanciu recunoaste ca momentul a fost speculat ulterior, fiind transformat intr-o campanie de marketing, urmata recent chiar de un followup, intitulat “Preturile gresite”, primit cu mult umor si satisfactie de catre consumatori. “Pana la urma, faptul ca suntem numarul unu nu ne obliga sa urmam niste sabloane, pentru ca acestea nu exista”, subliniaza Iulian Stanciu pozitia de trend setter in care se afla eMAG in momentul de fata.</p> <p> <br /> <br /> <strong>EMAG LA EXPORT</strong><br /> Cu un milion de vizitatori unici pe luna – mai multi decat orice alt site sau retea specializata de magazine traditionale – retailerul a ajuns la un nivel la care poate vinde “absolut orice”, dupa cum sustine Stanciu. In plus, este estimate dublarea traficului pana la sfarsitul anului, odata cu finalizarea actualei campanii de marketing derulate in parteneriat cu KissFM, in urma careia clientii au posibilitatea de a castiga un autoturism Porsche Cayman. “Avem clientul”, adauga antreprenorul, si atunci “de ce sa nu exploatam acest atu si sa-i luam o bucata cat mai mare din portofel?”, se intreaba el, constient ca, din acest moment, pentru compania pe care o conduce optiunile au devenit nelimitate.</p> <p> </p> <p> Cresterea viitoare a eMAG se va datora in primul rand extinderii retailerului pe orizontala, prin introducerea unor noi produse. De fapt, in mai putin de o luna, pe site vor fi introduse aproximativ 12.000 de produse noi din afara zonei de produse electronice in care retailerul a fost prezent pana acum. Compania lucreaza de cinci luni la demararea noului concept, dar Stanciu prefera sa nu ofere inca mai multe detalii. Ideea a fost deja testata prin introducerea spre comercializare a electrocasnicelor mari, inceputa in urma cu o luna, produse care pana in prezent au avut o evolutie ascendenta – vanzarile au ajuns la peste 20 de bucati pe zi.</p> <p> </p> <p> Pentru comparatie, retelele traditionale de profil vand in jur de 500 de unitati zilnic.O alta directie de dezvoltare gandita pentru eMAG va fi cea a cresterii cotei de piata, in cazul categoriilor de produse deja existente. Pe segmentul laptopurilor compania este deja lider de piata, cu o cota de 22%, urmatorul jucator, Altex, situandu-se la o distanta considerabila, cu 15%. Cea mai importanta etapa in dezvoltarea businessului o reprezinta insa dorinta de internationalizare a brandului eMAG. In trarea pe pietele externe reprezinta cel mai ambitios proiect al companiei, expansiunea propriuzisa urmand a fi realizata la finele primului trimestru al anului urmator. “Putem ajunge oriunde din punct de vedere logistic. Cel mai simplu ar fi de ajuns la tarile din jur, dar daca avem succes in regiune putem merge si mai departe”, ofera antreprenorul detalii despre planurile viitoare de expansiune. Compania nu isi va incepe activitatea in mai multe tari in paralel, ci va aborda o extindere treptata, ce poate fi sustinuta de un suport logistic optimizat.</p> <p> </p> <p> Cea mai grea sarcina revine intre timp departamentului de IT, care trebuie sa creeze infrastructura necesara conectarii viitoarelor site-uri surori. Investitia ridicata la cateva sute de mii de euro va fi canalizata in speta catre resursa umana prin atragerea de specialisti si in eventuale licente software. Exportul brandului eMAG vine in contextul in care la nivel mondial retailul online se bucura de o popularitate mult mai mare decat pe plan local. In Cehia, de exemplu, ponderea acestui tip de comert in totalul pietei de retail se situeaza in jurul valorii de 25%, la fel si in Marea Britanie, pe cand in SUA a depasit chiar si 30% pe anumite segmente. Mai mult, se estimeaza ca pana in 2020 pe piata americana retailul online va ajunge la acelasi nivel cu cel traditional, cu o pondere egala de 50%. Romania mai are insa cale lunga de parcurs pana in acel punct, in primul rand din cauza lipsei de incredere a consumatorilor in modalitatile de plata la distanta.</p> <p> </p> <p> “Cea mai mare provocare a noastra este sa demontam aceasta bariera”, spune Iulian Stanciu, adaugand ca datoria de educare a consumatorilor ar trebui sa revina companiilor de profil de genul Visa sau Mastercard, intrucat ele sunt cele care detin instrumentele necesare. Plata cu cardul reprezinta in jur de 5% din totalul platilor online in momentul de fata, foarte multe comenzi fiind realizate cu ramburs, adica prin plata la destinatie.</p> <p> <br /> <strong>SPRE PRAGUL DE UN MILIARD</strong><br /> Stanciu crede insa cu tarie ca, treptat, piata din Romania se va alinia la tendintele internationale, iar pe termen ung in retailul autohton isi vor face la un moment dat aparitia companii de talia Amazon-ului. Pentru acel moment a inceput de fapt sa-si pregatesca businessul. Stie ca odata ajuns in acel punct va avea doua optiuni, fie sa stea bine pe propriile picioare pentru a putea face fata unei competitii extreme de dure, fie sa vanda compania pentru care munceste acum intre 12 si 16 ore pe zi.</p> <p> </p> <p> N-a avut nicio discutie cu cei de la Amazon pana in prezent, dar le studiaza constant strategia de business si sta cu ochii pe fiecare miscare a lor. Pana acum, cel mai apropiat de Europa pas al retailerului American a fost constructia unui depozit in Germania. “Fereastra de timp in care noi trebuie sa ne punem bine pe picioare este undeva intre 5 si 10 ani. Mai devreme de atunci<br /> n-o sa intre nimeni, nu avem momentan o concurenta serioasa in online”, spune ganditor Stanciu. Nu stie daca ce s-a intamplat in ultimii ani in Romania ar trebui sa-l bucure sau nu, dar considera ca politicile ultimelor guverne au cam speriat investitorii si au tinut piata la un nivel foarte jos.</p> <p> </p> <p> Situatia ar putea fi una de bun augur pe de o parte, pentru ca nu exista competitori foarte puternici dispusi sa vanda chiar si in pierdere, pe de alta parte toti trebuie sa imparta aceeasi “placinta” destul de mica. Una peste alta, este convins ca fereastra de timp de care amintea mai sus ii va ajuta pe toti sa devina mai destepti in business si sa faca si ceva profituri pana la vremea respectiva. Zambeste cand isi da seama ca, desi de ceva vreme a declarat mereu ca este deschis in fata unui eventual exit, pana acum a fost doar in postura de cumparator. Nu l-a tentat niciodata ideea retragerii din management, pentru ca implicarea in afacerile din portofoliu il tine “in priza”. Pe de alta parte, are mare incredere in companiile pe care le conduce, dar mai ales in brandul eMAG, pecare il vede crescand rapid spre o cifra de afaceri de un miliard de euro in urmatorii cinci ani de zile. Ba mai mult, este convins ca eMAG a ajuns sa valoreze substant ial in momentul de fata pana la o cifra cu multe zerouri.</p> <p> <br /> “Sub 100 de milioane de euro n-as vinde eMAG si nici la suma asta nu stiu daca as vinde in prezent, pentru ca este un business cu un potential foarte mare”, declara el brusc, semn ca a luat de cateva ori in calcul o astfel de posibilitate. Are mare incredere in cele trei companii din grup, despre care afirma inca o data cu mandrie ca vor avea o cifra de afaceri de jumatate de miliard de dolari anul viitor. “De la Asesoft vine asta cu dolarii, pentru ca ei lucreaza cu americanii si chinezii”, puncteaza el razand. Va pastra identitatea fiecarui business si nu va duce bani de la eMAG inspre Flanco, chiar daca retailerul online este generator de cash. In final, ce rost are sa muti banii dintr-un buzunar in altul?!</p> <p> </p> <p> De sinergii intre cele doua afaceri nici nu poate fi vorba, pentru ca ele sunt complementare, plecand de la produse – Flanco vinde peste 55% electrocasnice, pe cand eMAG 70% produse IT&C – si pana la profilul clientului – varsta medie a consumatorului eMAG este de 30 de ani, in timp ce Flanco are in target persoane trecute de 40 de ani, cu studii diferite.Singurul castig ar putea rezulta din negocierea la comun a anumitor operatiuni, ca de exemplu logistica, service sau poate unele contracte cu furnizorii, acolo unde exista variante comune. in rest, afacerile vor merge inainte cu management si strategii separate.</p> <p> </p> <p> Nu se teme ca lucrurile ar putea scapa de sub control, in primul rand pentru ca sistemul este foarte bine pus la punct si in al doilea rand pentru ca are langa el oameni foarte competenti, adica Radu Apostolescu (eMAG), Razvan Ziemba (Asesoft) si Adrian Olteanu (Flanco). Iar daca lucrurile scapa de sub control? “Dupa cum ati vazut in ultima vreme, eu ma simt foarte bine in situatii din astea, de criza.”<br /> <br /> <br /> <strong> Adrian Olteanu</strong><br /> CEO Flanco<br /> Vårsta: 30 ani<br /> Studii: ASE – Finante-Banci/2003; Romanian-Canadian MBA Program/2006<br /> Traseu profesional:<br /> ian. 2010 – prezent: CEO, Flanco<br /> aug. 2009 – ian. 2010: Deputy CEO, Flanco<br /> oct. 2007 – ian. 2010: Chief Operating Officer, Flanco<br /> Hobby: Calatoriile</p> <p> <br /> Adrian Olteanu lucreaza impreuna cu Iulian Stanciu de cativa ani, Asesoft preluand divizia de distributie a Grupului Flamingo si devenind distribuitor pentru Flanco. Olteanu este cel care a condus compania Flanco in cea mai zbuciumata perioada din istoria ei, retailerul intrand in insolventa in iarna anului trecut. Olteanu a reusit sa dubleze cota de piata a companiei pana la circa 8% in noua luni si sa readuca reteaua de magazine pe profit. El declara recent intr-un interviu pentru Biz ca Flanco isi va relua dezvoltarea in viitorul apropiat, dar nu va mai depasi numarul de 80 de magazine in doi-trei ani, ci se va axa pe consolidarea celor existente deja. Potrivit unui studio recent realizat in interiorul companiei, notorietatea brandului Flanco este foarte mare in randul consumatorilor romani.</p> <p> </p> <p> La intrebarea “Spuneti trei magazine de electronice, electrocasnice si IT&C”, 60% dintre respondenti au spus si Altex, 55% si Domo, iar 52% au spus si Flanco. Adrian Olteanu a adoptat anul acesta o strategie de marketing specializat, cu buget redus si metode neconventionale de aplicare. In acest sens a fost introdus un catalog cu produse localizat, distribuit doar consumatorilor aflati in targetul companiei si care include pe ultima pagina adresa celui mai apropiat<br /> magazin Flanco.<br /> <br /> <strong> FLANCO IN CIFRE</strong><br /> Numar de angajati: 500<br /> Cota de piata: peste 9% in 2010*<br /> Cifra de afaceri: 120 mil. euro in 2011*<br /> Numar magazine: 70<br /> * estimare companie</p> <p> <br /> <strong>Radu Apostolescu</strong><br /> Director Marketing, Actionar eMAG<br /> Vårsta: 34 ani<br /> Studii: Universitatea de Medicina si Farmacie “Carol Davila” din Bucuresti</p> <p> <br /> “Sunt suficient de incapatanat incat sa-mi si iasa ce-mi pun in cap”, isi incepe Radu Apostolescu marturia despre sine, pe blogul personal. De exemplu, a tinut cu tot dinadinsul sa se faca doctor si ca atare a invatat pe rupte si a intrat din prima la medicina pe vremea cand inca “se facea scoala ca lumea”.</p> <p> Ca stiinta, medicina i s-a parut fantastica, doar ca pe masura ce au trecut anii si a trecut de la teorie la practica a inceput sa realizeze ca aceea nu era deloc viata pe care si-o dorea. Gustul online-ului l-a prins prin ’97 cand a aflat, plin de uimire, cum e treaba cu e-mail-ul. Se intampla intr-un laborator de la Poli. In 1998, in anul 3 de facultate, a inceput sa experimenteze diverse site-uri gazduite gratuit, iar ulterior a inceput sa castige bani prin programe de afiliere. Ceea ce era initial un hobby distractiv s-a convertit treptat in “ceva (aproape) serios”. S-a decis sa faca ceva si in .ro si a ales, din pura intamplare, fara a avea nicio experienta, sa faca un site despre cariera si anunturi de joburi.</p> <p> </p> <p> Asa a creat ceea ce avea sa devina MyJob.ro, vandut la sfarsitul lui 2004 catre Netbridge. 2001 a fost anul in care a inceput provocarea eMAG, momentul in care, impreuna cu partenerul sau Bogdan Vlad, a inceput dezvoltarea unui magazin online. Radu Apostolescu isi aminteste ca prima comanda a venit pe 17 decembrie, dand startul a ceea ce avea sa devina cel mai puternic retailer online de electronice. In primavara anului trecut, Asesoft Distribution a preluat o participatie de 51% din actiunile retailerului online, nefiind insa inaintata nicio valoare a tranzactiei. Radu Apostolescu a ramas in continuare in companie, ocupandu-se de partea de marketing si dezvoltare impreuna cu Iulian Stanciu. Dupa preluare, cea mai mare parte a investitiilor au fost canalizate catre departamentul de IT, unde se investesc milioane de euro in sisteme, licente si programatori.<br /> <br /> <strong>EMAG IN CIFRE</strong><br /> Numar angajati: 300 (dublu fata de 2009)<br /> Cota de piata: 70% din retailul online<br /> Cifra de afaceri: peste 100 mil. euro (+60%)*<br /> Numar vizitatori: 1 milion vizitatori unici lunar<br /> Numar de produse pe site: 30.000<br /> * estimare companie</p> <p> <br /> <strong>Razvan Ziemba</strong><br /> Director General, Asesoft Distribution<br /> Vårsta: 42 ani<br /> Studii: ASE – Finante-Banci/2003; Romanian-Canadian MBA Program/2006<br /> Traseu profesional:<br /> 1990 – 1994: Antreprenor, diverse firme<br /> 1994 – 1998: Actionar si director general la Python Systems<br /> 1998 – 2002: Diverse pozitii in top management la Flamingo Computers<br /> 2002 – 2005: Director General la Fit Distribution<br /> 2005 – 2010: Asesoft Distribution<br /> Hobby: Cei 3 copii, muzica si filmele, fotografia, diving-ul</p> <p> <br /> L-a cunoscut pe Iulian Stanciu in 2004, intr-o intalnire de afaceri, pe vremea cand era director general la Fit Distribution, iar Asesoft Distribution era unul din furnizorii cei mai mari din Romania. Un an mai tarziu, s-a alaturat echipei Asesoft Distribution ca director executiv, ocupandu-se in principal de strategia de dezvoltare in zona de furnizori si de produse, precum si de zona operationala. Anul acesta a preluat conducerea companiei, iar tranzitia catre functia de director general a fost una foarte usoara, pentru ca in tot acest timp a impartit aceeasi incapere cu Iulian, fiind deja familiarizat cu toate provocarile noii pozitii.</p> <p> </p> <p> Estimarile companiei pentru 2010 includ o crestere cu cel putin 30% fata de anul trecut prin marirea portofoliului de clienti si produse, precum si prin atacarea a noi segmente de business. Anul acesta compania a semnat mai multe contracte importante: cu Sony pentru gama de echipamente audio-video, laptopuri Vaio, televizoare LCD, proiectoare; cu Samsung pentru monitoare TFT, rame foto, proiectoare; cu HTC pentru smartphone-uri; cu HP pentru notebook-uri. Vizavi de parteneriatul cu HP este estimata o cifra de afaceri de 5 milioane de dolari pana la sfarsitul anului.<br /> <br /> <strong> ASESOFT DISTRIBUTION IN CIFRE</strong><br /> Numar angajati: 130<br /> Cota de piata: 14% in 2009 (dublu fata de 2008)<br /> Cifra de afaceri: peste 140 mil. euro*<br /> Profit net: cca 4 mil. euro in 2009 (cea mai profitabila companie din grupul Asesoft)<br /> Alte active: compania mai detine 50% din actiunile Combox Delivery, o firma de distributie cu circa 25 de angajati, achizitionata in 2008 (* estimare companie)<br /> Partenerul din umbra – Grupul Asesoft s-a nascut si s-a dezvoltat din colaborarea a doi oameni. Alaturi de Iulian Stanciu s-a aflat de fiecare data Sebastian Ghita.<br /> <br /> “Sebi a preferat de la inceput statutul de antreprenor, ca si cum ar fi fost un investitor la bursa”, povesteste Iulian Stanciu despre cel care i-a fost alaturi in business inca de la inceput. Sebastian Ghita (pe numele sau complet) a avut un spirit antreprenorial dezvoltat inca de mic, ocupandu-se cu diverse activitati de comert. La 17 ani si-a cumparat masina din banii proprii, desi a putut sa o foloseasca abia un an mai tarziu, cand a ajuns la varsta majoratului si a reusit sa obtina permisul de conducere.</p> <p> </p> <p> La 18 ani a inceput sa urmareasca atent anunturile de licitatii din Monitorul Oficial si sa se inscrie la toate cele pe care le considera interesante. Prima licitatie – pentru furnizarea unor calculatoare – a castigat-o in 1998, impotriva unei companii mari din Ploiesti. Dupa ce Iulian Stanciu a plecat in<br /> Bucuresti, la facultate, Sebastian Ghita a preferat sa ramana in Ploiesti si sa porneasca o afacere. Si tot el a fost cel care l-a convins pe Stanciu sa i se alature si impreuna sa puna bazele Asesoft Distribution, firma de distributie IT la care ambii sunt in prezent actionari. </p> <p> </p> <p> In prezent, Sebastian Ghita, in varsta de 31 de ani, se numara printre cei mai bogati tineri antreprenori din Romania, cu o avere estimata la circa 30 de milioane de euro. Una din cele mai mari pasiuni ale sale ramane baschetul, Ghita fiind si patronul clubului CSU Ploiesti, spre dezvoltarea caruia a canalizat in ultimii ani investitii de mai multe milioane de euro. Ghita spune ca a ales baschetul ca vector de imagine pentru ca este un sport pe care il cunostea, l-a practicat alaturi de multi directori din Asesoft, iar cunostintele acumulate le-au permis sa abordeze domeniul in mod corect.<br /> <br /> <strong>CE CRED COMPETITORII?</strong><br /> <em>“Iulian Stanciu este unul dintre cei mai seriosi tineri manageri din IT-ul si electroretailul romanesc, care poate sa-si gestioneze afacerea si in vremuri grele. Consider ca persoana lui, ca manager al grupului Asesoft, este poate atuul cel mai important al lui Flanco in acest moment. Competenta si experienta lui Asesoft in IT va face probabil din Flanco o retea speciali zata mai mult in IT&C si tehnologie.”</em><br /> Lorand Szarvadi, CEO, Domo Retail<br /> <br /> <em>“Achizitia Flanco de catre Asesoft este inca o consolidare verticala in piata, care va avea cu siguranta anumite efecte, dar este prematur sa estimam impactul pe care aceasta achizitie il poate avea in piata de profil. Nu achizitia in sine reprezinta o consolidare a pietei, ci modul in care integrarea si dezvoltarea postachizitie vor functiona.”</em><br /> Marius Ghenea, presedinte, PC Fun<br /> <br /> <strong> EFICIENTA AMERICANA</strong><br /> Iulian Stanciu a observat mereu strategiile de dezvoltare ale marilor jucatori internationali. Iata o scurta analiza a modelelor americane de gestionare a cash flow-ului in retailul online si cel traditional.<br /> <br /> <strong> AMAZON</strong><br /> Primeste termen de plata de la furnizori cam 40 de zile in medie, vinde marfa si incaseaza banii undeva in 20 de zile. Raman astfel 20 de zile in care compania are bani. La vanzarile Amazon – in jur de 20 de miliarde de dolari lunar – exista mereu un excedent de cash de circa 1,5 miliarde de dolari, bani care pot merge catre diferite investitii. Compania nu are astfel nevoie de imprumuturi sau de credite bancare, ci functioneaza dupa modelul unui fond de investitii. La fel se va intampla si la eMAG, compania va genera mereu cash.<br /> <br /> <strong> BESTBUY</strong><br /> La reteaua americana specializata in retailul traditional de electonice si electrocasnice se intampla fenomenul invers. Ei au la dispozitie 40-45 de zile de la furnizori, dar rotatia marfii se face undeva la 70 zile, prin urmare exista un deficit de cash de 30 de zile, pe care trebuie sa il finanteze fie din bani proprii, fie din imprumuturi. Este o regula generala pentru retailul traditional, in situatia aceasta fiind si Altex si Domo.<br /> <br /> </p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz