Roxana Dibă, Golin: Relevanța și oamenii care fac diferența
Reading Time: 6 minuteDin luna mai, Roxana Dibă este noul Managing Director al Golin România, una dintre cele mai importante agenții de relații publice de pe piața locală. Am provocat-o la o discuție despre industria de comunicare locală, trenduri, pandemie, dar și cum se reflectă Golin în toate aceste aspecte.
Care au fost principalele aspecte pe care ți le-ai propus din această funcție?
Primul lucru pe care mi l-am propus din noua poziție a fost să duc mai departe ceea ce are Golin excelent dintotdeauna. Și, fără nicio urmă de îndoială, acest lucru este echipa. Toți oamenii din Golin din acest moment sunt pregătiți peste media pieței, sunt capabili să gândească lateral și să le ofere clienților consultanța și expertiza de care au nevoie. Așa că 2021 trebuie să fie mai ales despre oameni. Am trecut cu toții prin schimbări majore – la nivel profesional, dar și personal – și avem nevoie să ne reconectăm unii cu ceilalți. Să ne redescoperim, să ne reașezăm, să ne luăm timp și spațiu de dezvoltare. Îmi doresc să fim în continuare employer of choice pentru oamenii din industrie, să avem programe personalizate pentru nevoile lor de învățare și să continuăm să cultivăm spiritul Golin – acest vibe unic, cu mix de fun & work with passsion. O echipă bine pregătită, dar și fericită, închegată și încrezătoare atrage rapid după sine toate lucrurile după care toți tânjim în această industrie: clienți mari, proiecte provocatoare, premii și reputație.
Care au fost deciziile luate până în acest moment?
Sunt foarte fericită că am reușit să o aducem în barca Golin pe Manuela Gogu, pe poziția de Creative Director. Manu are o expertiză extinsă în zona de creație, poate gândi concepte integrate, holistice, am foarte mare încredere în capacitatea ei de a transforma orice – literalmente orice – într-un subiect appealing, earned first. Și mă bucur enorm că s-a alăturat echipei începând cu luna iunie. Apoi, obsesia noastră rămâne în zona de data – PR bazat pe cifre. Ceea ce facem noi foarte bine este să filtrăm, analizăm și combinăm toate informațiile, pentru a le oferi clienților consultanță bazată nu doar pe creativitate și experiență, ci și pe tool-uri foarte utile, unice pe piața locală, despre care am povestit și urmează să mai povestim de-acum încolo.
Cum ai descrie industria de PR din România din acest moment?
Din punctul meu de vedere, industria de PR din România este o piață foarte fragmentată – și din păcate, și din fericire. Există o paletă foarte largă de opțiuni – și pentru cine-și dorește să lucreze în această industrie, și pentru cine-și dorește să aibă un consultant de PR. Dar asta vine și cu avantaje, și cu multe dezavantaje. Exact ca în relațiile amoroase, se întâmplă de multe ori să întâlnim clienți cu un bagaj negativ, care vin către agențiile mari fără prea mari speranțe, pentru că încrederea lor a fost înșelată, și nu o dată.
Există mult spațiu și multă nevoie de maturizare a pieței în România. O maturizare profesională care trebuie să se întâmple atât de partea baricadei care cere ceva – clientul – cât și de partea baricadei care oferă – agenția/consultantul. În momentul în care vom avea înțelegeri similare ale terminologiei pe care o folosim, când vom înțelege ce timp, energie și efort implică un brief (scriere și rezolvare deopotrivă), multe lucruri se vor armoniza.
Cât de mult ai spune că a fost sau nu afectată de pandemie?
Suntem o industrie puternic dependentă de toate celelalte, deci ar fi fost aproape imposibil ca pandemia să nu lase urme și-n PR. Dacă ne uităm strict la aspectele financiare, lucrurile sunt destul de clare: există o contragere de aproape 17% a pieței de PR din România în 2020, conform cifrelor oficiale. Multe companii au decis să intre în freeze mode o perioadă și au sistat proiectele de comunicare, așteptând să înțeleagă încotro merg lucrurile, care sunt pașii corecți de adaptare, cum pot răspunde noilor nevoi ale consumatorilor și-așa mai departe. Pe lângă aspectele negative, însă, pandemia a lăsat și consecințe pozitive în industria noastră. Și-aș pune flexibilitatea cap de listă aici. C-am reușit în 2020 să deschidem uși și soluții la care în trecut am fi fost cel puțin reticenți. Mă gândesc, de exemplu, la work from home – un sistem care nu intuiam că va funcționa într-o industrie creativă, unde brain storming-urile, mai ales spontane, reprezintă seva agențiilor. Mă gândesc și la evenimentele online – o alternativă pe care am fi respins-o visceral, dacă n-ar fi fost singura care ne-a rămas luni la rând. Dar, desigur, ca în orice alt aspect din viață, excesul nu este recomandat. Deci ține strict de capacitatea fiecăruia dintre noi acum să păstreze un echilibru bun între ce-a fost înainte și ce-a fost în timpul pandemiei și să construiască ce va urma.
Cum v-ați adaptat voi la Golin?
Din punctul meu de vedere, în 2020 a fost esențial mixul de clienți din portofoliul fiecărei agenții. Și noi avem noroc – un noroc muncit, de altfel – să acoperim o arie largă de industrii – de la retail, HoReCa și FMCG până la financiar, IT & gaming -, cu un echilibru bun între digital, consumer și corporate communication. Cu un mix bun de expertize în echipă, am reușit să ne adaptăm rapid la noile cerințe din piață, să mutăm rapid focusul dinspre offline spre online, dinspre festivaluri spre comunicarea de criză, dinspre evenimente speciale spre comunicare corporate susținută și tot așa. A fost un dans continuu, dar am învățat rapid pașii, ne-am coordonat, ne-am perfecționat, suntem gata să take the floor now.
Ce facem, mai departe, este să luăm the best of all things și să le mixăm într-un sistem echilibrat de lucru – Work from Anywhere. Demersul are loc la nivelul întregului grup de comunicare din care facem parte, Lowe Group România, este asumat pe termen lung și ne oferă flexibilitatea și resursele necesare pentru ca ziua de lucru să decurgă din orice loc preferat, fie că vorbim despre casă, birou, plajă sau vârf de munte. Oamenii dispun de un spațiu de lucru confortabil atât remote, prin programul Home Office Kit, care rulează de mai bine de un an, cât și la biroul din Metropolis Center, unde spațiul a fost optimizat.
Până acum, noul model de lucru și-a dovedit eficacitatea: menținerea performanței oamenilor, cu accent mare pe echilibrul între muncă și viață personală. Dincolo de asta, am implementat și programul Light Friday Forever, prin care ziua de vineri devine #HalfDayOff și doar remote, pe o perioadă nedeterminată de timp. Lowe Group este primul grup de comunicare din țară care a anunțat această schimbare și care pune accent crescut pe timpul fiecărui angajat pentru sine.
Ce urmează după pandemie pentru industria de comunicare din România, din punctul vostru de vedere?
E foarte complicat de făcut predicții, pentru că nu știm încă ce înseamnă acest „după pandemie” și, mai ales, când urmează să vină. Sigur că sunt lucruri care s-au schimbat deja, inevitabil – cum ar fi intensificarea solicitărilor pentru anumite zone de expertiză din agenție (strategie, comunicarea de criză, media relations & content development, employer branding), în timp ce altele au trecut în plan secundar (organizarea de evenimente). Dar este o fluctuație normală, adaptată la contextul social și economic actual.
N-aș vrea să trag linie încă – n-am ajuns la finalul pandemiei, după cum se prefigurează -, dar, până acum cel puțin, zona de comunicare internă și employer branding câștigă teren detașat. Multe companii și-au dat seama că, deși benefică, munca de acasă a creat un clivaj între echipe și-au pierdut conexiunea cu stakeholderii interni. Productivitatea nu mai este singurul indicator după care iau decizii și-au nevoie de soluții strategice, rapide și eficiente pentru a ține oamenii conectați la spiritul companiei.
Care sunt principalele trenduri din PR-ul românesc?
Cel mai important trend pe care noi l-am îmbrățișat, în Golin, este relevanța. Sună simplu, aproape clișeu, dar a devenit o artă să găsești cele mai relevante mesaje și canale pentru clientul tău, într-o piață care abundă de tot felul de tipuri de comunicare, din toate direcțiile. Altfel, la nivel de piață, am observat un apetit crescut al companiilor de a avea o comunicare foarte umană și personalizată, deși digitalizată. Există un focus crescut pe zona de sustenabilitate și responsabilitate socială, precum și pe identificarea și comunicarea brand purpose-ului. Dar cel mai virulent val, pe care toate companiile doresc să urce, este influencers marketing. Se discută mult despre colaborarea cu influencerii, de ce, cum, când, cu cine și-așa mai departe.
Ce îți dorești pentru Golin în 2021-2022?
Îmi doresc mult să creștem într-un ritm susținut, dar sănătos. Să menținem apetitul oamenilor din echipă de a performa peste medie, de a face PR la cele mai înalte standarde. Îmi doresc să avem în continuare alături clienți care cred în noi, cu care putem stabili relații sănătoase, pe termen lung. Îmi doresc să rămânem în top, așa cum am fost ani la rândul și cum ne-am obișnuit.
Dar de la industria de PR?
Să găsim împreună soluții de a face PR-ul din nou sexy și atractiv pentru tinerele talente.
Photo 216427222 © Ksenia Kolesnikova | Dreamstime.com
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 355 (20 iulie-15 septembrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz