Reinventare shot cu shot
Reading Time: 4 minuteÎn martie, când Stația de Primă Alcoolizare din Centrul Vechi al Bucureștiului a rămas fără „călători”, echipa Shoteria a trecut pe modul de supraviețuire. Au fost ezitări la început, dar replierea a fost rapidă, bazată pe soluții inovatoare pentru comunitatea de prieteni.
Primul pas a fost acela de a oferi serviciul de livrare pentru shoturi și cocktailuri, un proiect pe care îl plănuiau de mult timp, dar căruia încă nu îi venise rândul. Apoi, s-au extins și către zona de mâncare și au inventat Stația Litoral, care îți livrează acasă hamsii sau alte tipuri de pește, așa cum obișnuiai să mănânci la malul mării. De la finalul lunii iunie, ei trimit voia bună în toată țara, fiindcă livrarea de băuturi e disponibilă oriunde în România. Între timp, au redeschis și “stația” din Centrul Vechi, unde primesc câte doi “călători” odată, ca să își ia băutura preferată, pentru consumul pe loc sau pentru a o duce acasă ori la prieteni.
Shoteria Delivery este un serviciu pe care echipa îl gândea de trei ani, conștientă de faptul că un bar de 58 mp era mereu limitat la numărul de oameni care încap în spațiu. La cei din alte orașe, Shoteria ajungea doar cu câteva evenimente.
“Ne doream să ajungem la cât mai mulți, dar nu știam cum. Ne puneam întrebarea cum să facem să livrăm un singur shot. Acum, când a ajuns cuțitul la os și a fost cu adevărat nevoie să găsim o soluție, am găsit-o. Formula aceasta, cu sticle mici, a fost varianta câștigătoare. Aveam și vreo 20.000 de pahare inscripționate cu brandul nostru. Urma ca ele să ne ajungă un sezon întreg la bar. Dacă tot le-am cumpărat, am decis să le împărțim cu clienții care comandă băuturi”, povestește Vlad Hâncu, cofondatorul Shoteria, despre adaptarea la noua realitate. Barul face peste 100 de livrări săptămânal.
În București, se livrează cu proprii angajați și prin intermediul companiilor de livrări Glovo și Bolt, iar în țară băuturile ajung la clienți prin intermediul unei companii de curierat. Pofta de băutură vine de obicei seara și atinge cote maxime în weekend, când cererea pentru shoturi și cocktailuri depășește cu mult cererea pentru mâncare.
Reinventarea micului bar de pe strada Șelari a fost posibilă prin eforturile unei echipe formate din 12 oameni, care nu doar că au reinventat businessul, ci s-au reinventat și pe ei. Vlad Hâncu povestește că nimeni din echipa sa nu mai are un singur rol. Indiferent că este vorba despre un manager sau un barman, oricine devine livrator sau bucătar la nevoie. Nu mai există job description sau program fix de lucru.
“Se muncește infinit mai mult, noroc cu entuziasmul luat din bucuria clienților. Ne-am întrebat ce trebuie să faci ca să îți mobilizezi astfel echipa, mai ales în vremuri complicate, când fiecare duce o luptă și cu propriile neliniști. Am aflat că secretul stă în două cuvinte: coeziune și transparență”, spune antreprenorul.
Conștient de dificultatea managementului de oameni, Vlad Hîncu subliniază că a contat mult faptul că echipa este veche, bine sudată, o adevărată familie, deci fiecare a înțeles foarte repede situația și a făcut ceea ce a trebuit să fie făcut. “De asemenea, aș spune că e important să împărtășești cât mai repede cu echipa ta orice informație. Trebuie să îi aduci în aceeași stare de spirit cu tine și să le oferi vizibilitate 360° cu privire la tot ceea ce se întâmplă. La noi, aceasta a fost abordarea mereu, iar acum ne-a permis să tragem cu toții la vâslă în același timp”, adaugă el. “Din momentul acesta, pentru echipa noastră nu mai există nicio limită. Am trecut de la tot la nimic și de la nimic la altceva. Nu cred că poate apărea ceva pentru care noi să nu găsim soluții”, adaugă acesta.
Experiența ultimelor luni a schimbat felul în care cofondatorul Shoteria se raportează la business. Mărturisește că, înainte de luna martie, se număra printre cei care șlefuiesc îndelung o idee, înainte de a o scoate în lume. La Shoteria, meniul era schimbat doar după ce totul era planificat minuțios și orice lansare a unui nou produs era corelată cu o strategie de promovare.
În criză însă, a înțeles că viteza de reacție este mai importantă decât orice, iar dacă stai prea mult să îți șlefuiești produsul, s-ar putea să nu mai ai cui să îl vinzi, căci piața este acaparată de cei care acționează rapid. “Această perioadă a fost despre a încerca. Atâtea companii din HoReCa au lansat opțiuni de livrare. Nu putem încă să spunem care sunt bune și care sunt rele. Piața le va evalua și le va tria pe parcurs”, explică Vlad Hâncu.
Antreprenorul spune că, indiferent de modul în care vor evolua lucrurile și dacă vom mai reveni vreodată la realitatea pe care o știam înainte de pandemie, va paria în continuare pe noile ramificații ale businessului său. Consideră că formatele pe care le-au descoperit, de nevoie, în această perioadă au într‑adevăr viitor și că ar fi o greșeală ca vreodată să se mai limiteze la a aduce bucurie clienților doar în locațiile punctuale ale barului său.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz