Finanțe Opinii

Reinvent. Restart. Responsibly

30 iun. 2020 4 min

Reinvent. Restart. Responsibly

Reading Time: 4 minute

Această criză, aflată, după părerea mea, încă în faza incipientă, va pune o presiune uriașă în primul rând pe micile afaceri. Antrepreno­rul este cel care, pe lângă provocările complexe de zi cu zi, are de reorganizat, regândit și reinventat businessul lui într-o nouă realitate. Sunt convins ca majoritatea vor reuși – flexibilitatea și adaptabilitatea sunt în ADN‑ul antreprenorului.

Călcâiul lui Ahile

Din experiența crizei din 2009-2010 am înțeles cât de importantă este înțelegerea și urmărirea finanțelor companiei. De cele mai multe ori antreprenorii sunt personalități dinamice, orientate spre acțiune și oportunități. Asta înseamnă că, foarte des, au acel “călcâi al lui Ahile” care înseamnă lipsa atenției la detalii și la analize financiare. Din cele patru profiluri de personalitate DISC, antreprenorii se vor regăsi foarte des în primele două cadrane: Dominant și Influent. Dominantul este o fire activă, orientată spre sarcini și rezultate. Se automotivează și urmărește foarte ușor obiectivele. Este asemeni șoferului care, știind că trebuie să călătorească de la București la Baia Mare, se urcă în mașină și caută să plece cât mai repede, se orientează pe parcurs și evită opririle care să-l întârzie. Acest ritm alert îi poate aduce amenzi “de viteză” pentru că regulile pentru el sunt “orientative”.

Influentul este tot o fire activă dar orientată spre oameni și relații sociale. El e șoferul care pleacă cu toată gașca, se ține de povești și bancuri tot drumul și nu-și dă seama când rămâne cu rezervorul gol sau a greșit traseul. Influentul creează echipe unite și acea atmosferă de familie unde angajații se simt bine. Îi vine ușor să comunice, este extrovertit, bun la vânzări. Are însă o aversiune față de rapoarte, analize, Excel‑uri și cifre.

Odată ce înțelege aceste diferențe, antreprenorul inteligent va căuta un parte­ner de echilibru care să fie înclinat nativ spre detalii și analize. Aici intervin ce­le­lalte două personalități: Statornicul – orien­tat spre susținere și ajutor – și mai ales Conștiinciosul – acea personalitate pasionată de rigoare și claritate, meticulos și precaut. Ei sunt cei care verifică starea mașinii, roata de rezervă, nivelul combustibilului și respectarea traseului. Acești oameni trebuie căutați activ dintre membrii echipei și ținuți aproape, deoarece văd lucruri pe care antreprenorul, în viteza lui caracteristică, le ratează multe ori.

Ca să înțelegi ce personalitate ai poți descărca gratuit chestionarul DISC de pe www.adrian.asoltanie.com/gratuit. Deși mo­­delul este dedicat finanțelor în cuplu, el se aplică oricăror două persoane care in­teracționează frecvent: colegi / parteneri / șef & subaltern. Îți recomand călduros să folosești această metodă la angajare sau în evaluările ulterioare.

Follow the MONEY!

Odată ce ai identificat acest personaj (poate fi cineva de la contabilitate), stabiliți măcar o discuție săptămânală / lunară despre finanțele firmei. De multe ori antreprenorii consideră că soluția problemelor financiare este obținerea de venituri mai mari. În realitate, primul pas este evaluarea și controlul resurselor deja existente.

Creșterea veniturilor este un proces de durată, implică anumite cheltuieli și riscuri. Controlul bun al resurselor existente aduce rezultate imediate cu riscuri foarte mici. Odată optimizate finanțele existente, putem trece la generarea de venituri mai mari. Altminteri vei fi în situația celui care încearcă să care apă cu sita. Principiul meu este “nu uda buruienile” – venituri mai mari aruncate peste cheltuieli aberante nu fac decât să alimenteze risipa.

Banii nu sunt la fel

Acest principiu este valabil la nivel de individ, familie, companie sau țară. Banii nu sunt la fel și ei trebuie separați cât mai clar. Cu atât mai mult pentru un antreprenor care e tot timpul în goană după proiecte și oportunități. Pentru indivizi sau familii eu recomand un sistem cu mai multe plicuri sau conturi pe categorii de cheltuieli. Pentru că banii pentru rata la bancă sunt diferiți de banii pentru seara cu fetele sau berea cu colegii. Asta este ce folo­sesc personal acasă cu soția mea și ne ajută să ne înțelegem și controlăm bugetul foarte bine. Am eliminat astfel toate discuțiile inutile din cauza banilor.

Am aplicat același sistem și în compania mea de educație financiară, unde am creat cinci conturi bancare separate, astfel: Activitatea curentă, Taxe, Marketing, Personal (Dividende), Donații. La fiecare factură încasată sau o dată pe săptămână, împart banii din contul curent pe aceste categorii după anumite procente. În acest fel elimin una din cele mai grave greșeli financiare ale unui antreprenor și anume amestecul banilor firmei cu banii personali și cu banii de taxe. În același timp, reduc acea euforie care apare de obicei după încasări mai consistente care îți creează iluzia că ai foarte mulți bani în cont și îți permiți brusc o mulțime de lucruri (achiziții / investiții).

Un alt avantaj al banilor împărțiți pe categorii este faptul că evoluția conturilor îți oferă un avertisment timpuriu legat de starea businessului tău. Când banii sunt “la grămadă”, nu vei avea această claritate și anticipare. Conturile separate îți vor oferi o radiografie mai reală asupra evoluției afacerii tale.

Împarte așadar banii pe acele categorii importante pentru businessul tău. Chiar dacă mai multe conturi înseamnă poate ceva costuri de administrare per cont, crede-mă că acei 5 lei / lună te vor feri de greșeli financiare de zeci de mii de lei.

Siguranța pe primul loc

În perioadele de criză înțelegem mult mai clar importanța siguranței financiare. Din nou, ceea ce e valabil la nivel personal e valabil și în business, și anume necesitatea Fondului de Urgență și a Fondului de Siguranță.

Viața unui antreprenor este prea haotică și schimbătoare ca să te lași descoperit financiar. Aș recomanda așadar un Fond de Urgență de 1 lună de cheltuieli fixe vitale (salarii, chirie, rate / leasinguri, utilități) și un Fond de Siguranță de aproximativ 2-3 luni de rulaj. O analiză realizată de Coface România arată că durata medie de încasare a facturilor în România este de aproximativ 80 de zile, dublu față de 40 de zile în 2008. Companiile sunt extrem de conectate și dependente financiar unele de altele și oricare dintre ele poate porni un domino devastator. Așadar, fie din resurse proprii, fie prin accesul la o linie de credit, Fondul de Siguranță te ajută să eviți blocaje majore care îți pot afecta relația cu furnizorii sau continuarea businessului.

Dacă tot folosim această perioadă pentru reinventare și reorganizare, cred că e o oportunitate excelentă de a ne așeza afacerile pe fundații ceva mai solide și mai sigure. Crizele scot la iveală toate vulnerabilitățile pe care nici nu le bănuiam, atât ale noastre, cât și ale partenerilor noștri. Se spune că rezistența unui lanț este dată de rezistența celei mai slabe verigi. Hai să ne asigurăm că această verigă nu este afacerea ta.

Educația financiară e despre viață, nu despre bani!

Adrian Asoltanie este antreprenor și trainer independent de educație financiară pentru adulți și copii. Prin cursurile pe care le susține în companii și școli, Adrian încearcă să transmită principiile esențiale ale echilibrului și prosperității.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 344 (15 iunie – 15 iulie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: