Regina Maria: 25 de ani de inovație în abonamente medicale
Reading Time: 9 minuteCu impact nu doar în sănătatea angajaților, ci și în dezvoltarea sistemului medical și în economie, Rețeaua de Sănătate Regina Maria oferă servicii pentru 670.000 de abonați și 7.500 de companii abonate.
Performanța unei companii este dată de angajamentul și determinarea fiecărui angajat, care conduc la succesul general. Într-un context aparte, puterea echipei a fost esențială pentru bunul mers al organizației și pentru rezultatele ei.
Aceasta este și misiunea rețelei Regina Maria, al cărei scop este binele general al pacienților din România și modul în care poate fi pus în practică acest deziderat.
Regina Maria a apărut acum 26 de ani, iar un an mai târziu, în 1996, lansa, în premieră pe piața locală, abonamentele medicale, scânteia ce a generat revoluția ulterioară a sistemului medical românesc.
Astăzi, abonamentele medicale au devenit esențiale pentru sistemul medical în general, dar și pentru companii și beneficiari, pentru că au un dublu rol foarte important: de prevenție și de dezvoltare a sistemului de sănătate și, implicit, a economiei. În primul rând, veniturile obținute din abonamente sunt o sursă de finanțare pentru sistemul privat, care astfel construiește infrastructură de calitate pentru toți pacienții. În al doilea rând, abonamentul medical este un important instrument de prevenție și de acces necondiționat la servicii de policlinică.
Ca să înțelegem impactul abonamentelor medicale în economia României, trebuie spus că la finalul lui 2020, peste 1,62 milioane de persoane aveau un abonament valabil, un plus de 66% comparativ cu anul 2016, ceea ce înseamnă aproximativ 40% din angajații români din mediul privat, conform unui studiu al EY („Piața abonamentelor medicale: analiza impactului economic și social în România”). Potențialul de creștere pe acest segment este major, având în vedere că în mediul privat sunt aproximativ 4,23 milioane de salariați, care reprezintă principala piață adresabilă pentru abonamentele medicale din România.
„Regina Maria gestionează peste 670.000 de abonamente, cu o rată de retenție anuală de 98%. Ceea ce ne motivează și ne bucură este indicatorul NPS (net promoter score) din ultimul an, care arată că peste 82% dintre abonați spun că ar recomanda abonamentul Regina Maria. Toate aceste rezultate impresionante le datorăm echipei care se ocupă de gestionarea portofoliului de abonamente și care a muncit foarte mult pentru a avea aceste rezultate”, spune Andreea Minuță, directorul executiv al Diviziei de Abonamente a Rețelei de Sănătate Regina Maria.
Cu ajutorul abonamentelor, Regina Maria a dezvoltat infrastructura medicală modernă, oferindu-le astfel tuturor pacienților un act medical sigur și de calitate. De altfel, abonamentele reprezintă 30% din businessul operatorului privat de sănătate.
De la „nice to have” la „must have”
Regina Maria are, astăzi, în portofoliu peste 7.500 de companii abonate, unii dintre cei mai mari angajatori din țară. Abonamentele angajaților din top 10 bănci din România sunt gestionate de rețea, iar 18 dintre cele mai mari 20 de companii din IT beneficiază de serviciile medicale ale operatorului privat de sănătate.
La început, a fost nevoie de muncă de convingere pentru a explica rolul unui abonament medical pentru o companie și în sprijinul sănătății echipei. Multinaționalele au fost primele care au achiziționat aceste pachete pentru echipele lor, iar cu timpul și cu perseverența diviziei de abonamente Regina Maria, tot mai multe companii, indiferent de mărime, au început să aprecieze valoarea și avantajele abonamentelor medicale, dar și cât de important este să poți beneficia de servicii medicale de calitate, ușor de accesat.
„M-am alăturat echipei în 2012 ca director de vânzări și, în toată această perioadă, numărul de abonați s-a triplat, iar cifra de afaceri a crescut de peste 4 ori. Am preluat o echipă de 12 oameni, iar astăzi sunt peste
500 de oameni în divizia de abonamente împărțiți între echipa de vânzări și departamentele de suport, echipa de medicina muncii și rețeaua de parteneri și echipa de produse de asigurare. Asta spune multe atât despre perseverența noastră de a promova acest produs cu atât de multe beneficii, cât și despre companiile care au înțeles importanța lui pentru angajați și pentru organizații pe termen lung”, explică Andreea Minuță.
Puterea echipei care gestionează abonamentele s-a văzut și în anul 2020, un an dificil, din cauza situației sanitare, când segmentul abonamentelor la Regina Maria a înregistrat o creștere cu 30% comparativ cu anul 2019. Această evoluție a fost generată atât de new business, cât și de faptul că abonații au adăugat la pachetele existente servicii noi. Un procent important din companiile mari, dar și IMM-urile au investit semnificativ în sănătatea angajaților, optând pentru pachete complexe, care includ mai multe servicii medicale gratuite.
Inovații pentru sănătatea companiilor
Regina Maria a construit în cei 25 de ani de existență a abonamentelor un întreg ecosistem pentru companiile abonate. Și astfel, rețeaua a realizat o serie de premiere, care au marcat definitiv traiectoria abonamentelor medicale și modul în care abonații au înțeles să investească în sănătate. Regina Maria a fost primul operator de servicii private de sănătate care a lansat abonamentele dedicate IMM-urilor, dar și cele adresate abonaților individuali. Peste 3.000 de companii de tip IMM au ales abonamentele Regina Maria pentru angajații lor. Peste 50% din aceste abonamente – IMM și individuale – sunt abonamente complexe (medium-premium).
Operatorul privat de sănătate a fost întotdeauna în prim-planul inovațiilor, pentru că acestea sunt forța motrice care motivează echipa companiei în fiecare zi. Inovația a generat dezvoltarea capacităților de a reacționa la schimbările și tendințe de consum și explorarea de noi oportunități. Aceste inițiative au facilitat interacțiunea cu personalul medical.
Un astfel de proiect, dedicat abonaților corporate, este Portalul HR, un instrument de self service pentru specialiștii în HR, care le oferă acces direct și rapid, din sistemele Regina Maria, la rapoarte si informații necesare activității lor, precum fișele de aptitudine de medicina muncii, rapoarte cu abonații activi și tipurile de abonamente sau facturi. Portalul le permite și să aboneze sau să dezaboneze un angajat direct din platformă. „Ultima inovație adusă acestui instrument constă în conectarea directă a sistemului Regina Maria cu sistemele clienților noștri, astfel încât aceștia își pot face direct toate modificările din platformele lor. Portalul este în continuă dezvoltare și lucrăm să aducem noi beneficii și facilități în beneficiul specialiștilor în HR. Menționez doar câteva: rapoarte de accesări ale serviciilor medicale sau programări la controalele de angajare pentru colegii noi”, a precizat Andreea Minuță.
Abonamentele medicale au devenit cel mai dorit beneficiu extrasalarial non-cash, iar companiile adaugă în fiecare an servicii medicale noi la pachetele existente, pentru că înțeleg importanța sănătății propriilor angajați. În 2020, cu 50% mai mulți angajați au beneficiat de abonamente mai complexe. Datele Regina Maria arată că abonații merg la medic, în medie, de 2,5 ori mai des decât persoanele fără abonament. Toate aceste investiții în beneficiul angajaților se traduc în echipe sănătoase, mai productive și, prin urmare, o afacere sănătoasă pe termen lung.
Tot din seria inovațiilor face parte și cabinetul mobil lansat în primăvara lui 2021, care are scopul de a fi mai aproape de abonați și de a le oferi acces facil la servicii medicale de calitate.
Cu ajutorul cabinetului mobil sunt efectuate servicii de medicina muncii pentru companiile abonate care nu dispun de spații dedicate sau în orașele unde nu există, încă, centre medicale Regina Maria. În plus față de serviciile de medicina muncii, medicii efectuează campanii de screening, recoltări de analize, testări pentru Covid-19 și inclusiv vaccinarea împotriva bolii cauzate de acest virus, toate la sediul clientului. Pentru că organizațiile abonate au primit foarte bine acest serviciu, la câteva luni distanță a fost implementat al doilea cabinet mobil.
„Am fost întodeauna aproape de nevoile abonaților noștri corporate, pentru care am gândit servicii dedicate, care să îi ajute în relația cu propriii angajați. Astfel, am ajuns să ducem abonamentele medicale peste tot în țară acolo unde marii angajatori aveau nevoie de servicii medicale de calitate”, spune Andreea Minuță. Echipa care gestionează divizia de abonamente a Regina Maria a ajuns peste tot în țară, de la Brașov la Târgu-Mureș și de la Sibiu la Iași sau Constanța. Cu ajutorul partenerilor, a deschis prima policlinică într-o fabrică (la Continental Sibiu), prima clinică modulară contruită pe o platformă industrială (Vitesco).
În același timp, în ultimii ani, companiile au început să creeze programe de wellbeing pentru angajați. Peste tot în lume, inclusiv în România, managementul companiilor caută cele mai bune soluții pentru a îmbunătăți starea de bine a angajaților. Investiția în sănătatea mentală a angajaților devine o componentă importantă a strategiei de business, cu impact pe termen lung. Fiecare euro investit în sănătatea și siguranța ocupațională generează un profit de 2,20 euro, conform unui studiu realizat de Asociația Internațională pentru Securitate Socială din Geneva. Cu alte cuvinte, programele de sănătate mentală și de wellbeing conduc la îmbunătățirea stării de sănătate a angajaților și, implicit, a companiilor din care fac parte. „Conceptul de wellbeing a început să câștige teren în ultimul an, perioadă în care omul modern a fost nevoit să învețe să își găsească un echilibru interior, când exteriorul este amenințat de incertitudini și nesiguranță”, a afirmat Andreea Minuță.
De pildă, Regina Maria a analizat toate datele legate de îmbunătățirea stării de bine a echipelor și a dezvoltat Corporate Sano, un amplu program de wellbeing destinat companiilor. Programul urmărește cinci piloni esențiali: sănătate mintală și gestionarea stresului, nutriție, ergonomie, calitatea somnului și prevenție și screening. Toate aceste soluții personalizate sunt gândite de echipa de specialiști și medici ai furnizorului privat de sănătate.
„Activitățile de wellbeing, serviciile de consiliere psihologică și programele de monitorizare a sănătății, cu atât mai mult în contextul actual, ar trebui incluse în pachetul de beneficii acordat fiecărui angajat, devenind parte din rutina sa zilnică. În 2020, prin programul Corporate Sano, am ajutat 50.000 de angajați din 250 de companii să fie mai în formă, prin sesiuni de terapie, workshopuri și campanii de educație”, a mai spus Andreea Minuță.
Sănătate pe termen lung
Tot mai multe companii oferă angajaților mai multe beneficii extrasalariale „sănătoase”, precum testarea epidemiologică, vaccinarea împotriva COVID-19, dar și abonamente medicale cu mai multe servicii incluse. Având în vedere perioada pe care am traversat-o și încă o traversăm, organizațiile au apelat la furnizorii privați de sănătate, partenerii lor, pentru asistență completă specifică. Numai anul trecut, Regina Maria a realizat, în parteneriat cu mari angajatori locali, ample campanii de testare. Peste 40.000 de teste RT-PCR și de anticorpi au fost efectuate în beneficiul a peste 36.000 de angajați, atât din zona de producție, cât și din zona de office, pentru a contribui la confortul și siguranța lor. Comportamentul de testare al companiilor a fost diferit, în funcție de profilul fiecăreia. O parte dintre acestea au aplicat această metodă de screening pentru tot personalul, restul testându-și angajații doar în situații punctuale – confirmarea infecției, testarea contacților direcți, testarea managementului în cazul unor întâlniri esențiale sau călătorii în afara țării.
Companiile care s-au testat în 2020 la Regina Maria au provenit din industrii precum financiar-bancar, IT, HoReCa, transporturi (auto și maritim), energie, gaze și electricitate, retail, telecom, industria alimentară, media și publicitate, construcții, industria farmaceutică sau educație. Cele mai multe teste au fost RT-PCR, peste 31.600, urmate de testele imunologice pentru anticorpi și cele rapide antigen. Gradul cel mai ridicat de testare s-a înregistrat în București, urmat de Brașov, Constanța și Timișoara. Și pentru că am amintit de COVID-19, trebuie să menționăm că peste 95% dintre abonamentele Regina Maria includ servicii și investigații pentru pacienții care au trecut prin boala COVID-19, care au dezvoltat complicații pe termen lung, ca urmare a bolii sau a efectelor tratamentelor administrate.
Sănătate digitală accesibilă de oriunde
Serviciile medicale axate pe prevenție au fost susținute în ultima perioadă de inovații digitale pentru abonați, menite să le faciliteze interacțiunea cu personalul medical.
Clinica Virtuală a fost una dintre cele mai importante transformări digitale, fiind dezvoltată în timp record la începutul pandemiei, în parteneriat cu Microsoft. Ea a devenit acum o resursă importantă – abonații pot beneficia de consultații medicale din confortul casei sau al biroului, inclusiv de medicina muncii. În Clinica Virtuală s-au înregistrat peste 385.000 de programări, creșterea fiind de 32% în iunie 2021 comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Clinica a fost lansată cu doar 100 de medici, dar în mai puțin de o lună numărul lor a crescut la 500 și s-a menținut constant pe parcursul ultimului an. Prin intermediul acestei platforme de telemedicină, pacienții au acces la 40 de specializări medicale.
Avansul înregistrat de consultațiile online este generat de mai mulți factori, printre care accesibilitatea serviciilor medicale online și ușurința în utilizare, crearea cadrului legislativ pentru serviciile de telemedicină, dar și lansarea unor produse dedicate românilor care locuiesc în afara țării – precum abonamentul DOR, care include consultații în Clinica Virtuală. În acest context, Regina Maria a decis să investească și într-un spațiu fizic dedicat, care să susțină și mai mult dezvoltarea telemedicinei. Printre cele mai accesate specialități medicale online se numără medicina muncii, medicina generală, dermatologie, medicină internă, endocrinologie, pediatrie, obstetrică-ginecologie și psihologie.
Clinica Virtuală este cea mai complexă soluție de telemedicină de pe piață, care integrează toate sistemele medicale, operaționale și financiare. Rezultatele consultațiilor și recomandările de tratament sunt salvate în dosarul medical electronic al pacientului, iar întregul flux – de la programare până la plata consultației – se poate realiza 100% online.
Abonamentele medicale reprezintă cea mai bună metodă prin care angajații pot avea acces rapid și permanent la servicii de sănătate sigure, calitative și de încredere. Companiile au astfel la dispoziție cel mai bun instrument prin care pot să aibă grijă de echipele lor, știind că angajații care au o viață sănătoasă sunt și productivi și mulțumiți, atât pe plan profesional, cât și personal.
Beneficiile abonamentelor medicale
• Abonamentele reprezintă cea mai bună investiție în sănătate. Includ servicii medicale de prevenție, care ajută abonatul să afle la timp de problemele de sănătate.
• Acoperă 90% din investigațiile anuale recomandate, dar și sute de consultații și investigații medicale (laborator, imagistică, radiologie), gratuit sau cu discount, în funcție de pachetul ales.
• Reduc costurile financiare și emoționale. Descoperirea la timp a diverselor afecțiuni reduce costurile financiare și emoționale pe care le implică o eventuală afecțiune complexă.
• Oferă acces necondiționat de o afecțiune medicală preexistentă la servicii medicale în peste 350 de clinici proprii și partenere din toată țara, la zeci de specializări, mii de medici și tehnologie medicală de ultimă generație.
• Acces la servicii medicale post-COVID. Aproximativ 90% din consultațiile și investigațiile medicale necesare post-COVID sunt incluse în abonament.
• Acces la consultații online prin Clinica Virtuală.
• Posibilitatea de a abona membrii de familie la prețuri preferențiale, fie prin compania angajatoare, fie prin intermediul magazinului online Regina Maria.
• Abonamentul susține dezvoltarea de infrastructură medicală și contribuie la păstrarea medicilor în țară.
• În plus, oferă acces gratuit sau cu discount, în funcție de pachetul ales, la investigații complexe, imagistică și alte servicii suplimentare. Programările pot fi realizate digital, în orice moment, printr-o aplicație de mobil care afișează primul loc disponibil la specializarea dorită.
• Pachetele diferă în funcție de mai multe criterii, inclusiv în privința serviciilor și a medicilor pe care îi poți accesa. Ele variază de la cele de bază, mai accesibile ca preț, dar care oferă acces la o gamă mai restrânsă de servicii, până la cele premium, complete, care includ o gamă largă de servicii medicale, acces la mai mulți medici, diverse alte facilități în rețea etc.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 356 (16 septembrie – 15 octombrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz