Realitatea financiara a lumii virtuale
Reading Time: 4 minuteCompanii serioase vor sa puna cai verzi pe pereti. Jucatori de talia Facebook, Google sau Sony investesc masiv in echipamente pentru realitatea virtuala. Miza: o piata globala de 30 de miliarde de dolari pana in 2020.
Ziua de 21 noiembrie a anului de gratie 2015 a fost una extrem de incarcata in agenda lui Mark Zuckerberg, CEO Facebook. Atat pe plan profesional, cat si personal. Mai intai a promis o revolutie in modul in care vom folosi tehnologia, IT-ul de toate zilele, entertainment-ul. Miza: (noua) realitate virtuala, in care compania sa are ambitia de a dirija ostilitatile pe piata globala. Si asta prin intermediul gadget-ului produs de un startup cumparat de Facebook in martie 2014, pentru suma de 2 miliarde de dolari: Oculus. Al doilea punct esential de pe agenda fondatorului si directorului executiv al Facebook din acea zi istorica a fost anuntul ca Zuckerberg isi va lua un concediu paternal, pentru cel putin doua luni. Intre timp, sotia sa, Priscilla Chan, adus pe lume o fetita, iar noua realitate in care se misca familia multietnica nu este deloc una virtuala.
Lansat oficial pe piata in perioada de Black Friday original, gadgetul minune anuntat de Facebook cunoaste o varianta finala dezvoltata in colaborare cu Samsung – Gear VR. Pretul este de 100 de dolari. Gadgetul este compatibil deocamdata doar cu smartphone-urile Galaxy Note5, S6 edge+, S6 si S6 edge. Smartphone-ul se ataseaza la echipamentul Oculus, cu display-ul in
interior, montandu-se pe cap aidoma frontalelor din drumetiile noastre montane, dar cu ceva mai multa tehnologie inglobata (cantareste peste 300 de grame fara smartphone). Senzatia de imersiune este data de lentilele biconvexe cu care vine Gear VR (pacalind creierul ca este vorba de o singura imagine) si de aplicatiile Android dedicate.
Noul echipament este mai performant fata de versiunea anterioara si vine cu senzori de miscare si sunet integrati. Pentru a avea succes pe piata, Facebook si Samsung au convins producatori de jocuri video sa livreze titluri dedicate VR, fiind atrasa in colaborare si platforma de streaming online de filme Netflix. Concret: un utilizator va avea “senzatia” ca se afla intr-o camera de proiectie, asezat pe o canapea, cu un urias ecran de televizor in fata ochilor. Oculus a pus deja pe picioare un app store, cu aplicatii care au preturi cuprinse intre 1,99 si 9,99 dolari. Este doar inceputul, iar Zuckerberg, dupa ce va fi revenit din concediul parental, se va putea dedica si interactiunii dintre echipamentul de realitate virtuala si Facebook, adevarata provocare.
Google cartonat
Evident, gigantul Google nu putea sta deoparte din clipa in care a vazut tranzactia dintre Facebooks si Oculus. Unde mai pui si insuccesul cu Google Glass. Cel putin pe moment. Asa ca au scos pe piata Cardboard. Mai rudimentar in comparatie cu echipamentul Oculus-Samsung, replica Google este din carton, in care se introduce un smartphone cu Android, dar si iPhone, plus lentile de plastic. Poti urmari astfel continut video 3D, la 360 de grade, cum ar fi un tur la Versailles sau diverse filme pe canalul dedicat de pe YouTube, ca si cum ai fi la cinematograf. Spre deosebire de gadgetul Facebook, pentru Cardboard a fost gandita o alta campanie de promovare. Nu atat a produsului, cat a noului mod de consum de realitate virtuala. Astfel ca s-a realizat un parteneriat cu publicatia „The New York Times”, care a trimis abonatilor sai gratuit acest gadget. Compania americana anunta ca peste un milion de unitati Cardboard sunt pe piata. Pentru a functia in colaborare cu smartphone-ul, trebuie instalata aplicatia Google Cardboard.
Miza financiara
Dupa analistii de la DigiCapital, businessul realitatilor virtuale va atinge 30 de miliarde de dolari pana in 2020. Ca atare, numarul jucatorilor dornici de a prinde si aici cate o felie consistenta s-a ingrosat rapid. Alaturi de cei mentionati mai sus, cu un proiect interesant in domeniu s-a anuntat si Nvidia, care a inceput o colaborare cu Stanford University. Proiectul lor, cu deadline in 2018, vizeaza un gadget care sa ofere o experienta vizuala cat mai „naturala”, cu obligatoria componenta de confort, 0 dureri de cap, 0 presiuni asupra ochilor.
Dupa ce ne-a amenintat o vreme cu Project Morpheus, oferta Sony pentru casca dedicata realitatii virtuale poarta acum denumirea de PlayStation VR. Urmeaza sa fie disponibila comercial in primavara anului viitor. Fiind conectata la oferta de entertainment PlayStation 4, continutul poate fi urmarit pe un ecran OLED de 5,7 inci, putand fi dirijat si prin intermediul unui controller. Cel putin in momentul de fata stim ca rezolutia display-ului este 1.920 x 1.080 pixeli, oferind 960 x 1.080 pixeli pentru fiecare ochi, o rata de refresh de 120 Hz (deci un raspuns rapid), nelipsind din schema un accelerometru sau giroscop.
Poate surprinzator pentru unii, tinand cont de situatia de pe piata smartphone-urilor, chiar si producatorul taiwanez HTC incearca businessul realitatii virtuale, alaturi de puternicul jucator din zona gaming si distributie digitala Valve. Cu o rezolutie a display-ului OLED de 2.160 x 1.200 (deci superioara modelului Sony), gadgetul-casca de la HTC sta mai prost la rata de refresh. Producatorii isi doresc ca modelul, intr-o serie limitata, sa prinda Craciunul din punct de vedere comercial, urmand ca trimestrul I din 2016 sa fie cel al lansarii generale si globale.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz