Business Interviuri

Răzvan Moldovan, Plus Autotrade: Apetitul românilor pentru mașini premium și de lux a crescut după pandemie

20 dec. 2023 7 min

Răzvan Moldovan, Plus Autotrade: Apetitul românilor pentru mașini premium și de lux a crescut după pandemie

Reading Time: 7 minute

Cu vânzări de mașini de aproape 100 mil. euro în 2023, Plus Autotrade și-a crescut cu 20% businessul față de anul trecut. Răzvan Moldovan, General Manager Plus Autotrade, ne-a vorbit despre extinderea companiei, inclusiv în zona digitală, dar și despre ce mașini premium rulate preferă românii.

Cum a evoluat businessul Plus Autotrade în 2023 (noutăți, vânzări, investiții)?

Anul 2023 a fost un an foarte bun pentru noi. Vom încheia cu vânzări de aproape 100 de milioane de euro, în creștere cu peste 20% față de 2022. Lunar, ca volum de vânzări, comercializăm în jur de 150 de mașini, cu un preț mediu de aproximativ de 60.000 de euro, fără TVA.

Spre deosebire de anul trecut, în 2023 am observat o creștere a valorii medii a unei vânzări cu aproximativ 20%. Tot în acest an vedem și un interes crescut din partea clienților pentru achiziționarea de mașini din segmentul de lux, cu prețuri ce pornesc de la 100.000 de euro. Cu titlu de exemplu, anul acestea cea mai scumpă mașină vândută a fost un Rolls-Royce Cullinan, cu pachet de accesorii Mansory, cu un preț de vânzare de peste 599.000 euro fără TVA.

În ceea ce privește investițiile, anul acesta a însemnat, pentru noi, continuarea extinderii la nivel național, asigurându-ne prezența în alte două mari orașe din țară, prin inaugurarea showroom-urilor din Sibiu și Iași. Astfel, am ajuns la un total de opt locații la nivel național, în: București, Timișoara, Cluj-Napoca, Brașov, Constanța, Sibiu, Iași și Alexandria. Pentru anul viitor, în primul trimestru, avem deja programată o nouă inaugurare de showroom, la Oradea, și urmărim cu interes și alte orașe pe care noi le vedem cu potențial.

Tot la capitolul investiții, ar mai fi de amintit platforma Plus Auto-Marketplace, soluția noastră digitală, business-to-business, adresată tuturor distribuitorilor auto din România, inclusiv societăți de leasing și nu numai, care vor să își listeze și promoveze anunțurile de vânzare de autovehicule și în care, până la acest moment, am investit aproximativ 300.000 euro. Platforma a fost lansată la începutul lunii octombrie și ne așteptăm ca la finalul anului viitor să avem listate pentru vânzare între 10.000 și 20.000 de autovehicule.

Prin intermediul acestei platforme ne propunem să digitalizăm și să eficientizăm procesul de vânzare a autovehiculelor noi și rulate și să creăm o alternativă accesibilă pentru oricine are nevoie de o mașină. În același timp, dorim să asigurăm o transparență ridicată în ceea ce privește istoricul și proveniența autovehiculelor listate în platformă, întrucât, așa cum studiile o arată, piața românească este încă departe de nivelul de transparență al țărilor din Vest și față de așteptările clienților noștri.

Cum arată astăzi businessul companiei față de începuturi? Care au fost momentele importante din evoluția Plus Autotrade?

Plus Autotrade showroom

Plus Autotrade unul dintre cei mai mari distribuitori de autovehicule young-used premium din România, având un stoc generos de autovehicule verificate. Suntem un business cu capital 100% românesc, antreprenorial, care de-a lungul timpului a reușit să câștige încrederea clienților săi prin calitatea și versatilitatea serviciilor oferite, și, totodată, a reușit să reziste și să se dezvolte într-o piață dominată de mari jucători naționali și internaționali cu renume.

Compania a luat naștere în anul 2010, însă creșterea accelerată a debutat odată cu anul 2016, anul în care ne-am mutat în zona de Nord a orașului, am atacat segmentul mașinilor premium și de lux și am început să atragem tot mai mulți colaboratori și parteneri în ecosistemul nostru – toate aceste elemente coroborate contribuind la succesul Plus Autotrade. Totodată am început să ne uităm și la orașe mari, cu potențial, din țară, care să ne permită să scalăm modelul de business și să creăm un brand național.

Astăzi, businessul companiei este robust și stabil. Am pornit cu 4 parteneri de vânzări, iar în prezent avem peste 60 de specialiști responsabili de tot procesul de achiziție-vânzare (prospectarea pieței, identificarea nevoii clientului și consilierea acestuia, identificarea unui furnizor, a unei mașini, verificarea istoricului acesteia și asigurarea transportului și formalităților de import, menținerea relației cu clientul final pe tot parcursul procesului), dar și post-vânzare (în perioada de garanție, dar și ulterior, la revânzarea mașinii).

Treptat, am adăugat noi servicii pentru clienții noștri, iar astăzi, pe lângă serviciile de vânzare și intermediere auto, oferim și servicii de intermediere financiară, de asigurări, încheierea de extragaranții, preluarea de autovehicule în regim consignație, trade in și buy-back.

Astăzi, am ajuns de la un număr de aproximativ 150 de autovehicule vândute în fiecare lună, din care aproximativ 80% sunt achiziționate prin finanțare în sistem leasing, atât financiar, cât și operațional, dar și credit, soluții fiind oferite prin parteneriatele pe care le avem cu toți jucătorii mari din domeniu.

Ce investiții ați realizat în companie și către ce au fost direcționați în principal banii?

Plus Autotrade showroom 2

Până în acest moment, principalele investiții au fost direcționate în inaugurarea showroom-urilor, precum și în marketplace. Orice nouă deschidere de showroom înseamnă o investiție de aproximativ 15.000 euro, în mobilarea, utilarea și asigurarea identității. În ceea ce privește marketplace-ul, până în acest moment investiția se ridică la aproximativ 300.000 euro, dar dezvoltarea lui continuă și ne așteptăm ca până la finalul anului viitor să mai alocăm aproximativ 200.000 euro.

Ce oferiți clienților și prin ce vă diferențiați de competitori?

Plus Autotrade propune o soluție one-stop-shop pentru clienții care își doresc un autovehicul premium sau de lux, dar și servicii conexe și integrate, precum consultanță în alegerea autovehiculului dorit și a soluției financiare potrivite, dar și suport în perioada de garanție a autovehiculului achiziționat, respectiv sprijin la finalul perioadei de exploatare, în procesul de revânzare.

În orice moment avem disponibile în stoc peste 400 de mașini din gama premium și de lux. Parteneriatele pe care le avem la nivel european, cu dealeri consacrați din țări precum Germania și Suedia, țări cu un nivel ridicat de transparență și cultură în ceea ce privește întreținerea unui autovehicul, ne asigură aprovizionarea cu mașini impecabile din punct de vedere tehnic și estetic.

În oferta noastră se regăsesc foarte rar autovehicule cu o vechime mai mare de 5 ani și un rulaj de peste 100.000 km, mai mult de jumătate dintre autovehiculele comercializate de noi având o vechime de cel mult 2 ani. Toate autovehiculele pe care le comercializăm beneficiază de garanție.

Presupunând că un client nu găsește în stocul nostru autovehiculul dorit, îi putem aduce pe comandă mașina dorită în maximum 7 zile de la prima interacțiune, acesta fiind un diferențiator pentru noi dacă ne gândim că în cazul altor furnizori de autovehicule perioada de așteptare se poate întinde chiar și pe câteva luni.

Plus Autotrade s-a remarcat, de-a lungul timpului, prin seriozitatea legată de garanția mașinilor vândute, profesionalismul partenerilor de vânzări, dar și încrederea instituțiilor financiare și de leasing cu care avem colaborări de lungă durată.

Ne mândrim că, în decursul timpului, am livrat autovehicule de calitate pentru antreprenori, directori de companii, liber profesioniști (avocați, medici etc.), dar și persoane publice și celebrități care apelează la noi și ne recomandă de fiecare dată.

Cum vă asigurați că informațiile legate de mașinile de pe platforma Plus Autotrade sunt corecte?

Așa cum menționam anterior, mașinile comercializate de Plus Autotrade sunt verificate temeinic din punct de vedere tehnic, proveniență și istoric înainte să fie achiziționate și propuse spre vânzare.

Prin Plus Auto-Marketplace ne propunem să păstrăm aceleași standarde. Pentru a ne asigura de acest lucru, am gândit un proces de validare în doi pași. Mai întâi, orice reprezentanță sau revânzător auto va face obiectul unei verificări prealabile, înainte să își poată lista și promova anunțurile de vânzare pe platformă. În al doilea rând, orice autovehicul listat pe platformă va trebui să aibă un istoric verificabil. Aceste verificări vor fi posibile rapid și eficient, prin integrări cu diverși furnizori de soluții de date, care ne vor asigura accesul la informațiile de care avem nevoie.

Care sunt preferințele românilor legate de mașinile premium și de lux? Care sunt cele mai solicitate mărci și modele?

Porsche Cayenne

A fost interesant să vedem că apetitul pentru mașini premium și de lux în rândul românilor a crescut după pandemie, oamenii fiind mai deschiși să achiziționeze autovehicule tot mai bune.

Printre cele mai vândute branduri se numără: Mercedes (GLE, GLE Coupé, S), BMW (X5, X6), Audi (Q8, SQ8, RSQ8), Volvo (XC90), Lamborghini Urus, Rolls-Royce Cullinan, Porsche (Cayenne, 911, în toate variantele Coupé, Cabriolet, Turbo, Turbo S), Ferrari Portofino, Bentley, Aston Martin.

În cazul nostru, cea mai vândută marcă a fost Mercedes-Benz, urmată de BMW și Porsche, clasament care s-a păstrat de anul trecut.

Vedem, de asemenea, un interes în creștere pentru autovehicule parțial și total electrificate, inclusiv din gama de lux. De pildă, din datele noastre, am fi primul distribuitor care a importat și vândut primul autovehicul full electric Lotus, respectiv modelul Eletre S, achiziționat de un client care și-a dorit o mașină electrică, exotică, altceva decât cu ce este deja obișnuită piața. În configurația adusă de noi, mașina a costat 120.000 de euro net si a fost achiziționată direct de la fabrică, nouă.

Cum vedeți evoluția pieței de mașini rulate din România în 2024?

Probabil piața de autovehicule rulate va scădea în continuare, dar nu și segmentul premium și de lux, sau nu în același ritm. Asta se întâmplă în primul rând pentru că România crește din punct de vedere economic și, odată cu ea, și puterea de cumpărare și gradul de educație a consumatorului. În al doilea rând, crește accesibilitatea la soluții de finanțare tot mai versatile și adaptate.

În al treilea rând, pentru că există o presiune din partea autorităților pentru electrificare, fapt ce se vede din soluțiile de încurajare a achiziției de autovehicule noi, parțial sau total electrificate, și descurajarea achiziției de autovehicule vechi și care nu mai corespund din punct de vedere al emisiilor de poluare și a standardelor de siguranță.

Însă, în paralel, cred că vor exista în continuare clienți care vor aprecia și pentru care autovehiculele rulate reprezintă soluția, din cel puțin două motive: primul, calculul financiar – o mașină nu foarte rulată poate fi la un standard de calitate foarte apropiat de una nouă, dar la un cost total al achiziției și al deținerii mult mai bun; iar al doilea motiv – disponibilitatea.

În ceea ce privește prețurile, aș spune că în următorul an ne așteptăm la o ușoară reducere a prețurilor față de anul 2023, determinată de o reducere a cererii, dar și de rezolvare a problemelor de aprovizionare cu care s-au confruntat distribuitorii de mașini după pandemie.

Pentru noi, Plus Autotrade, anul următor va fi unul al consolidării, ne vom concentra pe eficientizarea activității și pe creșterea gradului de performanță a locațiilor noi, prin îmbunătățirea serviciilor oferite clienților, din dorința de a le oferi tot mai multă valoare. În același timp, vom miza puternic pe dezvoltarea și promovarea marketplace-ului, care va trebui să devină o alternativă credibilă și preferabilă în contextul interesului tot mai ridicat din partea pieței pentru încheierea unei vânzări exclusiv online, în condiții de siguranță deplină.

Array

Articole pe aceeași temă: