Razboi fara fir
Reading Time: 6 minute<p> <strong>In zanganit derutant de minute gratuite, operatorii telecom au inceput deja urmatoarea mare batalie de pe piata locala. Dar cuvantul de ordine este acum internetul mobil, iar armele sunt acum megabitii.</strong></p> <p> </p> <p> Un minut are intotdeauna 60 de secunde. Este usor de cuantificat, tarifat si promovat pentru orice operator telecom. La inceput a fost indivizibil, apoi a putut fi “rupt” in secunde. S-a facut distinctie intre minutele in retea si cele in alte retele. Pe scurt, a fost baza dezvoltarii pietei de telefonie mobila din Romania in ultimii 15 ani. Acum, vremea minutului pare sa apuna. Nu, minutele de convorbiri de voce nu dispar, ci se transforma. Numai ca, oferite in numar tot mai mare cu aproape orice tip de abonament (ba chiar si cu cartele pre-pay) de catre toti operatorii, nu mai pot asigura diferentierea atat de necesara pentru fiecare jucator de pe piata. Iar preturile nu mai pot urca. “Romanii vorbesc la fel de mult ca si inainte de criza. Dar in Romania preturile la voce sunt foarte mici”, recunostea recent Stefanos Theocharopoulos, CEO al Cosmote Romania. Prin urmare, minutele de voce devin, incet- incet, baza pe care operatorii construiesc oferta viitorului: serviciile de date mobile. Iar pentru date, 60 de secunde nu mai inseamna deloc acelasi lucru. In 60 de secunde se pot transfera 1 sau 42 MB, in functie de viteza disponibila in retea. Schimbarea este radicala, presupune modificari ale sistemelor de tarifare si abordari cu totul diferite ale consumatorilor. Datele mobile nu sunt ceva nou, dar evolutiile tehnologice ale ultimilor ani, explozia smartphone-urilor si dezvoltarea retelelor sociale au creat in sfarsit conditiile pentru atingerea unei mase critice de utilizatori care sa impinge segmentul de profil intr-o noua etapa de dezvoltare. La nivel mondial, tendinta este clara – anul trecut, vanzarile de smartphone-uri au crescut cu 72%, ajungand sa reprezinte 19% dintr-un total de 1,6 miliarde de telefoane mobile vandute, potrivit companiei de cercetare Gartner. Pe piata locala, in cursul anului trecut, dispozitivele smartphone ajunsesera la 10% din total ca numar de unitati, oficialii operatorilor telecom estimand ca in perioada urmatoare vor depasi telefoanele obisnuite. Aceiasi oficiali estimeaza ca, in acest an, cota de piata a smartphone-urilor s-ar putea tripla in Romania.</p> <p> </p> <p> <strong>MOTOARE DE CRESTERE</strong></p> <p> Principalul motor al cresterii este scaderea semnificativa a preturilor acestor terminale, diferenta fata de telefoanele obisnuite fiind tot mai mica. De la cateva sute bune de euro in anii trecuti, telefoanele inteligente pot cobori chiar pana la 50 de euro. Evolutia tehnologica impinge lucrurile si mai departe. Pe telefoanele mobile, viteza de download a ajuns deja la 7,2 Mbps. Mai mult, conexiunile mobile prin modem pentru laptop sau tablete sunt deja la viteze de 21,6 Mbps – Orange tocmai a trecut la noua viteza de internet la 1 martie in Bucuresti si in cateva localitati din sudul tarii. Lucrurile nu se opresc aici. Deja tehnologia 4G bate la usa.</p> <p> </p> <p> La finele lunii februarie, Alcatel- Lucent a realizat o demonstratie a capabilitatilor tehnologiei LTE, care permite viteze de peste 100 Mbps. Dezvoltarea internetului a fost un pas decisive pentru datele mobile, insa explozia retelelor sociale determina tot mai multi utilizatori obisnuiti, nu doar pe cei din segmentul de business, sa doreasca sa fie conectati permanent la web. “Data fiind dezvoltarea tot mai accelerata a retelelor sociale, a retelelor de business si de informatii, ne asteptam ca pana in 2015 toate terminalele mobile sa fie conectate la internet”, spune Iulian Costea, Head of Marketing, Strategy and Customer Solution, Alcatel-Lucent South-East Europe. In conditiile in care numarul conturilor de Facebook din Romania a ajuns aproape de 3 milioane, piata potentiala este extrem de interesanta pentru orice operator mobil. De cealalta parte, utilizatorii business au nevoie, mai mult ca oricand, de conexiune permanenta la uneltele necesare jobului lor – e-mail, internet, acces la retelele private ale companiei lor. Pentru acestia, smartphone-ul a devenit esential, iar revolutia media declansata de tablete, o alternativa tot mai viabila la laptop, necesita conexiuni pe masura. “Noile terminale de tip «smart» si segmentul de tablete PC sunt de asemenea zone cu potential ridicat de crestere intrucat se observa nivelul ridicat de cerere pentru conexiune permanenta la internet si pentru aplicatii care imbunatatesc eficienta”, a declarat pentru Biz Julien Ducarroz, Chief Commercial Officer la Orange Romania.</p> <p> </p> <p> </p> <p> <strong>MINUSURI NEDORITE</strong></p> <p> Iar operatorii mobili chiar aveau nevoie de un nou cal de bataie. Razboiul tarifelor, provocat mai ales de intrarea agresiva pe piata a Cosmote, s-a suprapus in ultimii ani peste criza economica si a adus primele scaderi de venituri si profituri din istoria Orange si Vodafone in Romania. Astfel, Orange Romania a avut in 2010 venituri de 973 de milioane de euro, in scadere cu 4,5% fata de 2009, desi ultimul trimestru a marcat un plus de 4,2% fata de cel precedent. Numarul utilizatorilor a scazut si el cu 5%, pana la 10,5 milioane de clienti. Pentru Vodafone Romania, care are un an fiscal ce se termina la finele lunii martie, trimestrul incheiat la 31 decembrie 2010 a marcat o scadere a veniturilor din servicii cu 9% fata de acelasi trimestru al anului fiscal precedent. Vodafone avea in Romania peste 9,8 milioane de clienti la 31 decembrie 2010. Al treilea jucator important, Cosmote, a reusit sa vina puternic din urma si de aceea a avut in 2010 venituri in crestere cu 7,2%, pana la 468,8 milioane de euro.</p> <p> </p> <p> </p> <p> <strong>CONFLICTUL SE ASCUTE</strong></p> <p> Dincolo de declaratiile oficiale, razboiul dintre operatori a fost si continua sa fie foarte dur. Cat de dur, ne arata recenta amenda totala de peste 63 de milioane de euro aplicata de Consiliul Concurentei operatorilor Orange si Vodafone “pentru abuz de pozitie dominanta”. Amenzile au fost impuse dupa ce Netmaster Communications a reclamat faptul ca o parte dintre apelurile internationale ale clientilor sai fusesera blocate de Orange, Vodafone si Romtelecom. “Piata de telecomunicatii din Romania nu numai ca este una matura, ci e si una atipica, cu o competitive puternica intre principalii furnizori de telecomunicatii si cu cele mai mici venituri medii per utilizator (ARPU) – urmatoarea tara dupa Romania in ceea ce priveste ARPU scazute are valori duble fata de noi”, a declarat pentru Biz Yorgos Ioannidis, CEO la Romtelecom. Misiunea companiilor telecom este dificila, mai ales ca rata de penetrare a telefoniei mobile a depasit de ceva vreme 100%, ceea ce inseamna ca orice crestere poate veni mai ales din “furtul” utilizatorilor de la concurenta. Internetul mobil ofera o cale de a spori veniturile generate de fiecare utilizator, fie si numai din faptul ca tarifarea la megabit presupune un control mai putin strict al costurilor din partea clientilor decat in cazul minutelor de voce. Internetul creeaza o dependenta mult mai mare in randul utilizatorilor. Compania de cercetare Zokem a efectuat un studiu printre utilizatorii de smartphoneuri in urma caruia a constatat ca acestia petrec in medie 667 de minute pe luna folosind aplicatiile mobile, 422 de minute navigand pe internet si 531 de minute pentru apeluri de voce.</p> <p> </p> <p> <strong>DIVERSIFICARE SI DIVERTISMENT</strong></p> <p> Internetul mobil permite si o binevenita diversificare a serviciilor de comunicatii mobile, cu un accent tot mai mare pe functiile de divertisment si socializare online. Pentru Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa de pe piata locala, noua directie a comunicatiilor a devenit evident in urma cu mai multi ani, cand a decis sa se extinda pe segmente noi: internetul (Clicknet) si televiziunea prin satelit (Dolce). Yorgos Ioannidis crede, de altfel, ca broadbandul si televiziunea vor continua sa fie segmentele de crestere in urmatorii ani, independent de tehnologia folosita ca suport, iar alte zone care tin de continut si aplicatii vor asigura si ele posibilitati de crestere pentru operatorii de telecomunicatii. “La nivel international, telecomul se indreapta deja catre zona de divertisment, iar Romania nu face exceptie. As putea sa spun ca pariul pentru viitor este pe infotainment in cazul clientilor rezidentiali si pe siguranta si expertiza pentru clientii business”, arata CEO-ul, Romtelecom. Compania tocmai a lansat serviciul dolcetv.ro, un portal video integrat online care aduce pe aceeasi platforma filme, emisiuni TV live sau inregistrate, dar si continut video sportiv. Romtelecom afirma ca portalul este o continuare a initiativelor de pozitionare a companiei ca furnizor de divertisment electronic.</p> <p> </p> <p> De altfel, miscarile de pe piata vin mai ales din zona de divertisment. Discutiile privind preluarea UPC de catre RCS-RDS semnaleaza faptul ca dificultatile economice din ultimii ani imping in continuare piata spre consolidare. Si Romtelecom a preluat recent reteaua de televiziune prin satelit Boom. Este un semnal clar ca accesul la continut devine esential pentru dezvoltarea pe viitor a oricarui operator telecom. Este genul de schimbare de perspectiva care se produce tot mai mult la nivelul operatorilor de telecom. Dincolo de investitiile in retelele de date, sarcina cea mai dificila va apartine departamentelor de marketing si dezvoltare de produse, care vor trebui sa creeze pachete de servicii care sa atraga utilizatori tot mai pretentiosi si nu foarte dispusi sa cheltuiasca. O provocare nu tocmai noua, daca ne aducem aminte ca, la jumatatea anilor ’90, aproape nimeni nu credea ca romanii vor fi dispusi sa dea bani pe telefoane mobile.</p> <p> </p> <p> ***</p> <p> <strong>PROMO</strong><br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/management360/”>MANAGEMENT360. </a>Conferinta despre strategii si eficienta in management<br /> <a href=”http://www.bizforum.ro/”>PR AND THE WEB</a>. Forum despre PR2.0 si comunicare digitala<br /> <a href=”http://www.revistabiz.ro/topsocialbrands/”>TOP SOCIAL BRANDS.</a> Strategiile de social media ale marilor branduri</p> <p> </p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz