Ram Addanki, BAT: Criza, o provocare uriașă și o șansă de a ne reinventa
Reading Time: 6 minuteCompaniile au trecut printr-un proces amplu de schimbare și de adaptare, forțate de criza sanitară. De fapt, această readaptare a fost singura cale pentru a progresa. În același timp, inovația le-a permis organizațiilor să ajungă la consumatorii lor, astfel încât, deși distanțați fizic, să poată să beneficieze de toate produsele și de serviciile. British American Tobacco (BAT) a mizat foarte mult pe inovație și digitalizare în acest an pentru a-și putea îndeplini angajamentele.
Ram Addanki, CEO al British American Tobacco România, punctează câteva dintre principalele direcții pe care organizația le-a aplicat în acest an.
Trăim un an cu totul special. Cum a fost pentru BAT activitatea în acest an până acum?
A fost un an complicat și tocmai de aceea, privind în spate, mă bucur mai mult ca oricând că am reușit să ne continuăm activitatea în condiții aproape normale. Prioritatea noastră a fost să oferim siguranță și stabilitate atât pentru colegii, cât și pentru partenerii noștri. În primul rând, am respectat recomandările autorităților și am luat toate măsurile necesare pentru a garanta siguranța angajaților noștri. În al doilea rând, am reușit să ne menținem toate angajamentele față de partenerii noștri din HoReCa și retail, pentru că ne-am dat seama că trebuie să fim împreună mai ales acum, în momentele dificile. În al treilea rând, am ales să nu folosim niciuna dintre facilitățile fiscale oferite de către autorități pentru că am considerat că trebuie să ducem partea noastră de greu pentru ca tuturor să ne fie mai bine.
Cum ați reușit să vă adaptați la noua situație?
Încă din primăvară, când ne-am confruntat cu starea de urgență, am activat planurile de continuitate a afacerii create special pentru situații de criză. Cea mai importantă schimbare a fost că lucrul de acasă a devenit dintr-o excepție mai întâi o obligație și apoi, treptat, o normalitate.
În mod clar, trecem printr-o situație foarte fluidă, care evoluează permanent și într-un ritm alert, de aceea vom continua să menținem o legătură strânsă cu surse autorizate de informații și ne vom adapta răspunsul la provocările aduse de evoluția COVID-19.
Ce măsuri ați adoptat până acum?
Încă din primele momente, BAT a luat măsuri foarte clare la nivel global care au vizat siguranța angajaților și a familiilor lor. Au fost eliminate aproape complet călătoriile în interes de serviciu, iar toate evenimentele cu participare extinsă de persoane, programele de pregătire și întâlnirile de lucru au fost anulate. A fost limitat accesul vizitatorilor externi în sediile BAT și au fost derulate acțiuni sistematice de igienizare și dezinfectare a spațiilor de lucru. Colegii noștri sunt permanent informați despre evoluția companiei și măsurile adoptate, iar lucrul de acasă reprezintă o oportunitate de a ne testa atât posibilitățile tehnice, cât și capacitatea de a fi performanți în noul context de lucru.
Cum s-a desfășurat activitatea comercială a BAT în acest an, în ciuda restricțiilor și a crizei sanitare?
În acest moment, cu toate precauțiile necesare luate, activitatea noastră este în parametri normali, inclusiv în ceea ce privește fabrica noastră de la Ploiești, care este a doua cea mai mare fabrică BAT din Europa și între primele cinci la nivel global ale grupului.
Deși nu putem vorbi încă despre cifrele de vânzări de final de an, putem spune că, în primele 9 luni ale lui 2020, British American Tobacco a plătit statului cu 500 de milioane de lei mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut, depășind astfel suma de 7 miliarde de lei. Contribuțiile reprezentând accize, TVA, taxe salariale și alte taxe ajunse în visteria statului au fost mai mari cu circa 7% față de primele trei trimestre ale lui 2019, în principal datorită reducerii traficului ilicit.
Cum ați reușit să mențineți legătura și comunicarea cu consumatorii dumneavoastră?
BAT vrea să le ofere consumatorilor posibilitatea de a alege produse care au potențialul de a reduce riscurile asociate fumatului. Din 2017, când am lansat un astfel de produs pe piața din România – glo – comunicarea noastră către consumatorii adulți s-a concentrat asupra categoriei de produse care încălzesc tutunul.
Anul acesta am lansat o versiune nouă a glo tocmai pentru a le oferi consumatorilor produse alternative la fumat care să ofere o experiență cât mai satisfăcătoare în comparație cu țigările.
Trebuie să recunoaștem că lansarea unui produs nou în plină criză nu a fost ușoară, dar colegii din marketing au reușit să facă minuni îndeosebi în zona de online, dar și în offline. Un proiect încă în desfășurare online și offline, de care suntem foarte mândri, ne invită să gândim OFF COURSE. În 2020, multe planuri s-au schimbat sau au picat complet. De ce să nu inventăm planuri noi? Pentru toate concertele, călătoriile și evenimentele la care n-am putut merge, am organizat propriile concerte acasă, călătorii virtuale și evenimente neplanificate.
Până la urmă, 2020 nu a fost doar off, frustrant și cu planuri anulate. 2020 a fost off & on, iar ideea din spate a fost să oferim experiențe neconvenționale, menite să transforme planurile eșuate sau călătoriile amânate în momente inedite, neplanificate. Așa a fost posibil să recreăm aurora boreală pe Calea Victoriei, vreme de-o săptămână. Sau să aducem în București, prin ochii unor tineri artiști români, destinații exotice ca Bali, Ibiza sau Madagascar, într-o expoziție care poate fi văzută pe aceeași Cale a Victoriei până la începutul lui ianuarie 2021.
În prezent circa 200.000 de români dețin un glo și asta nu poate decât să ne bucure.
Ați avut câteva numiri în poziții de management. Spuneți-mi mai multe despre ele?
În 2020, mai mulți dintre colegii noștri cu experiențe peste hotare s-au întors pe poziții de conducere în Aria Europa Centrală și de Sud. Sorin Preda a fost numit în funcția de Director comercial pentru România și Republica Moldova și conduce o echipă de 600 de persoane, coordonând echipele de vânzări și activitățile de promovare din cele două țări.
Radu Dobrescu s-a întors în România și a preluat poziția de Director de Operațiuni pentru Aria Europa Centrală și de Sud, coordonând astfel și fabrica BAT din Ploiești, a doua cea mai importantă unitate de producție a grupului din Europa.
Alina Câmpanu a fost numită la conducerea categoriei de produse care încălzesc tutunul. Din această poziție, Alina conduce strategia de brand, portofoliul și platformele de marketing pentru brandul glo în România și Ucraina.
Cum credeți că putem traversa această criză?
Cred că acest moment reprezintă în același timp o provocare uriașă și o șansă de a ne reinventa și dezvolta propriile capacități, de a ne redefini modul de lucru și de organizare și, de ce nu, de a redescoperi bucuria micilor plăceri și valoarea timpului petrecut împreună.
La nivel global, inovația și noile tehnologii transformă toate industriile, produsele și consumatorii, iar digitalizarea este un element important în cadrul unei companii precum British American Tobacco.
Inovația se regăsește în primul rând în produsele noastre. În ultimii ani, am investit masiv în segmentul de cercetare și dezvoltare a categoriei de produse care încălzesc tutunul. Am realizat până acum peste 320 de studii științifice asupra potențialul produsului nostru care încălzește tutunul, glo, de a reduce riscurile asociate fumatului, iar rezultatele se văd. Un studiu realizat de IRES pentru aflarea percepției consumatorilor români asupra produselor care încălzesc tutunul arată că aproape 90% dintre aceștia consideră că, față de fumat, glo produce mai puțin miros pe haine și mâini și lasă un gust și o respirație mai puțin neplăcute.
Dar inovația se regăsește și în felul în care lucrăm zi de zi și de aceea ne concentrăm tot mai mult pe digitalizare. Începând cu 2019, BAT România a devenit primul jucător din domeniul produselor din tutun care a înființat o platformă de comenzi on-line pentru retaileri, facilitând comunicarea dintre noi si partenerii noștri comerciali. O dezvoltare care, iată, în contextul pandemic din 2020 s-a dovedit extrem de utilă pentru menținerea siguranței oamenilor.
Cum credeți că se va schimba economia?
Într-adevăr, din punct de vedere economic, anul 2021 va fi unul dificil. Tocmai de aceea, din perspectiva domeniului nostru de activitate, credem că implementarea unor politici fiscale multianuale predictibile pentru sectorul tutunului este crucială. În primele 9 luni ale anului 2020, am plătit statului peste 7 miliarde de lei, mai mult cu 500 de milioane de lei față de anul trecut. Predictibilitatea și stabilitatea fiscală reprezintă așadar precondiții esențiale atât pentru asigurarea aceluiași nivel al contribuțiilor la bugetul de stat, cât și pentru stimularea investițiilor și menținerea unui întreg lanț de distribuție și aprovizionare care, în cazul nostru, numără peste 25.000 de locuri de muncă.
Ce lecții ați învățat în această pandemie?
Cred că cel mai important lucru pe care l-am învățat este că o echipă unită și solidară poate face față oricăror provocări. Deși a fost un an greu, împreună cu colegii din BAT am reușit să trecem peste obstacole și să ne continuăm proiectele într-un ritm normal.
Care sunt planurile pentru 2021?
La nivel global, ne-am asumat un scop îndrăzneț și anume să oferim un viitor mai bun prin reducerea impactului asupra sănătății și facem deja progrese mari către atingerea acestui scop. Avem aproape 13 milioane de utilizatori de produse cu potențial de risc redus în întreaga lume, în peste 50 de țări. BAT își propune să accelereze creșterea veniturilor din această nouă categorie de produse într-un ritm mai rapid decât veniturile sale totale și să ajungă la 5 miliarde de lire sterline în 2025.
În plus, ne dorim să continuăm inițiativele de mediu deja începute. În 2020 am lansat campania Alege Asumat Un Oraș Curat în București, Iași și Constanța, invitând fumătorii să folosească scrumierele noastre stradale special concepute pentru colectarea selectivă a mucurilor de țigară. Până în prezent, circa 1,4 tone de chiștoace nu au mai ajuns pe stradă, ci au fost colectate separat și valorificate energetic cu zero emisii.
British American Tobacco (BAT) este lider de piață cu peste 53% din piața tutunului din România. BAT a lansat în România în 2018 dispozitivul glo, care încălzește, nu arde tutunul, oferind astfel o consumatorilor adulți o alternativă cu potențial de risc redus la fumat. Neo, consumabilele din tutun pentru glo, sunt produse în fabrica BAT de la Ploiești. Fabrica de la Ploiești este de asemenea singurul furnizor de Neo pentru restul Uniunii Europene.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz