Raluca Nicolaescu, Mastercard România: Conectarea digitală în noua normalitate
Reading Time: 4 minutePonderea plăților online din totalul plăților cu cardul s-a dublat de la începutul anului, iar oamenii au descoperit direct beneficiile lor în contextul comerțului digital. Raluca Nicolaescu, Head of Marketing la Mastercard România, spune că urmează investiții în tehnologie.
Cum au fost aceste luni pentru Mastercard?
Mastercard este o organizație globală de tehnologie în industria de plăți, însă în ultimii ani ne-am axat din ce în ce mai tare pe adaptarea campaniilor regionale sau globale pentru a le face relevante pentru piața din România și, în plus, am început să dezvoltăm tot mai multe inițiative locale. La începutul anului, cea mai mare parte a campaniilor noastre de brand erau deja stabilite, urma să continuăm parteneriatele deja existente și, desigur, să lansăm noi proiecte pregătite în detaliu. Pandemia a schimbat însă planurile și, în ultimele luni, prioritatea a devenit siguranța angajaților, partenerilor, clienților și a consumatorilor noștri.
Totodată, ne-am continuat misiunea de a construi un viitor mai bun, redirecționând eforturile către susținerea cauzelor din noul context. Am lucrat intens, la foc automat, am avut numeroase discuții, inclusiv cu partenerii noștri, astfel încât să găsim împreună cele mai bune soluții pentru a răspunde nevoilor apărute la nivel local. În termeni de business, operațiunile Mastercard s-au desfășurat ca de obicei, iar clienții noștri s-au putut baza pe aceeași siguranță, simplitate și rapiditate pentru plată, ca întotdeauna.
Spuneați de redirecționarea eforturilor către susținerea cauzelor. Care au fost acestea?
Cred că nimeni nu era pregătit pentru o asemenea situație, însă consider că ceea ce a făcut diferența a fost capacitatea de răspuns rapid, prin acțiuni concrete care puteau oferi un ajutor real, derulate și de partenerii noștri. Una dintre primele reacții a venit din partea Asociației Dăruiește Viață, care, pe 11 martie, anunța că din acel moment urma să redirecționeze toate donațiile primite pentru a susține spitalele din țară în lupta pentru combaterea COVID-19. Două zile mai târziu, Mastercard a fost prima companie care s-a alăturat demersului, printr-o contribuție de 100.000 de euro.
Apoi ne-am alăturat inițiativei #ACUM, dezvoltată de KANE, care a devenit temporar o bucătărie comunitară, cu dublu obiectiv: susținerea personalului medical din prima linie, prin mese calde, livrate zilnic gratuit, și susținerea industriei de ospitalitate, prin preluarea stocurilor de la furnizori locali, precum și prin includerea în echipă a angajaților de la alte restaurante care și-au suspendat atunci activitatea. Cu sprijinul Mastercard, în calitate de partener principal, KANE a livrat 45.000 de porții de mâncare personalului medical și persoanelor vulnerabile.
Ulterior, am colaborat cu stațiile de alimentare OMV Petrom pentru a livra 22.000 de pachete cu alimente cadrelor medicale din cinci spitale din București și Ploiești. Nu în ultimul rând, ne-am alăturat campaniei Donează pentru linia întâi, realizată de eMAG, Banca Transilvania, Bitdefender și Mobexpert, cu o donație inițială de 500.000 de lei, urmată de o contribuție adițională de peste 380.000 de lei până în prezent, printr-un mecanism de top-up pe donațiile individuale realizate cu card Mastercard, pe platforma campaniei.
„Oamenii vor fi mai atenți la cheltuieli și vor privi mai îndeaproape misiunea și comportamentul social al brandurilor.” – Raluca Nicolaescu, Head of Marketing la Mastercard România
Cum s-a schimbat comunicarea brandului în această perioadă?
Încă de la început am decis că este important să continuăm să comunicăm și să rămânem aproape de consumatori, adaptându-ne mesajele, desigur, la noua realitate. În această perioadă am comunicat inițiativele derulate pentru sprijinirea sistemului medical, dorindu-ne să inspirăm cât mai mulți oameni sau companii să se implice și să contribuie la minimizarea efectelor negative, precum și la construirea unui viitor mai bun.
Totodată, în ultimele luni, le-am reamintit românilor că majoritatea operațiunilor financiare, începând cu achiziționarea bunurilor necesare și continuând cu transferurile de bani, plata facturilor sau a cumpărăturilor, pot fi realizate sigur, simplu, și rapid, din confortul casei, sau le-am recomandat să opteze pentru plata contactless, cu cardul sau mobilul, pentru acele cazuri izolate în care erau nevoiți să se deplaseze până la cel mai apropiat magazin.
Ce inițiative inovatoare ați avut în această perioadă?
În ultimii ani, Mastercard a fost partenerul unora dintre cele mai mari festivaluri de muzică din România, cu o popularitate care depășește granițele țării. Situația actuală nu permite desfășurarea acestor evenimente în această vară, iar prioritatea rămâne responsabilitatea și protejarea sănătății. De asemenea, anul trecut, Mastercard anunța o inovație absolută la nivelul brandului – lansarea logo-ului muzical, o arhitectură muzicală complexă, creată alături de artiști internaționali – demonstrând încă o dată că muzica este adânc întipărită în ADN-ul brandului. De aceea, la finalul lunii iunie am fost partenerul celui mai mare concert drive-in din țară, o adaptare inedită a Global Records pentru concertele clasice.
Care sunt provocările perioadei pe care o traversăm?
Industria în care activăm s-a numărat printre sferele de business care, până în acest moment, au resimțit mai puțin impactul crizei COVID-19. De asemenea, adaptarea la telemuncă nu a reprezentat un obstacol pentru noi, procesele noastre digitale fiind deja foarte solide. Provocarea cea mai mare a fost identificarea acelor soluții care au putut contribui, într-un timp foarte scurt, la minimizarea efectelor produse în societate.
Cum vedeți contextul pieței locale, care este diferit în acest an, din cauza crizei sanitare, a restricțiilor de orice fel?
Vedem deja o altă dinamică a pieței, cu industrii care abia au repornit activitatea, cu numeroase companii care au accelerat digitalizarea sau chiar și-au reinventat modelul de business. Totodată, pandemia a modificat semnificativ comportamentul consumatorilor și cred că o parte dintre schimbări vor persista pe termen mediu și lung. Oamenii vor fi mai atenți la cheltuieli și vor privi mai îndeaproape misiunea și comportamentul social al brandurilor. Mai mult, datele ne arată că, de la începutul acestui an, ponderea plăților online din totalul de plăți efectuate cu cardul s-a dublat în România, ceea ce înseamnă că românii vor alege mai frecvent comerțul online în detrimentul celui offline.
Ce ați învățat de la această perioadă?
În această perioadă dominată de neprevăzut, teamă și distanțare, am descoperit că putem fi mai responsabili, mai solidari și mai apropiați decât ne-am fi imaginat. Că, pe de o parte, suntem norocoși că trăim în aceste vremuri, când tehnologia ne permite să rămânem conectați atât cu cei apropiați, cât și pe plan profesional. Totodată, ni s-a reconfirmat faptul că, mai ales în vreme de criză, putem realiza lucruri cu adevărat importante, dacă ne unim forțele pentru un scop comun.
Cum vedeți următoarele luni?
În perioada următoare descoperim și construim, în egală măsură, împreună – indivizi, companii, autorități – noua normalitate. Nu putem ști cu siguranță ce urmează, scenariile sunt încă diverse și sperăm ca evoluția să fie cea pe care ne-o dorim cu toții. Sănătatea și siguranța vor rămâne prioritare, vom fi mai precauți, vom fi poate mai recunoscători pentru ceea ce avem. De asemenea, vom vedea cum anumite tendințe, precum digitalizarea operațiunilor și a comunicării, vor fi accelerate de investițiile masive ale companiilor în tehnologie.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 345 (15 iulie – 15 septembrie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Credit foto: © Vali Mirea
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz