Antreprenori

Radu Savopol, 5 to go: Antreprenorul antreprenorilor

Reading Time: 7 minute

Un business pornit în România cu 10.000 de euro acum opt ani a ajuns cel mai mare lanț de cafenele din Europa Centrală și de Est. Radu Savopol, cofondator 5 to go, și echipa lui coordonează peste 270 de francizați, dar se ocupă și de extinderea pe noi segmente de business și de planurile ambițioase ale companiei pe plan internațional pentru perioada următoare.

Cum a fost 2023 pentru 5 to go?

E o întrebare la care îmi place să răspund, pentru că vine cu oportunitatea de a face un bilanț și de a constata că, pentru 5 to go, fiecare an a fost mai bun decât anteriorul. 2023 nu face excepție, este cel mai bun de până acum, iar targetul nostru este să menținem acest trend ascendent și anul viitor. Printre realizările importante se numără aceea că am depășit pragul de 500 de cafenele în România, dintre care 84 deschise numai până în luna octombrie 2023.

O altă performanță este aceea că am avansat pe locul 9 în topul european al cafenelelor pentru 2022, fiind brandul cu cea mai mare creștere absolută a numărului de locații din Europa. În plus, am fost recompensați recent cu premiul I pentru cel mai bun lanț de cafenele din România în cadrul galei Horeca Awards, iar pe 28 noiembrie am participat la Barcelona, la European Coffee Awards, unde am primit premiul Outstanding Contribution to the European Coffee Industry, iar la categoria Best Coffee Chain in Central & Eastern Europe brandul 5 to go a ajuns în top 3.

Toate acestea sunt realizări remarcabile pentru un brand românesc pornit de la zero și devenit reper la nivel internațional în numai câțiva ani de activitate. Fiecare astfel de recunoaștere este pentru noi un catalizator al performanței și o motivație pentru a rămâne în topul preferințelor consumatorilor, alături de nume mari din această industrie.

V-ați extins accelerat, sunteți cel mai mare lanț de cafenele din Europa Centrală și de Est. Care au fost provocările acestei extinderi? Ce avantaje aveți datorită acestei rețele extinse?

Suntem deja prezenți cu minimum o locație în 110 orașe din România, ceea ce înseamnă că suntem în aproape jumătate din numărul orașelor din țară. Proximitatea a fost de la bun început unul dintre pilonii strategici care au stat la baza dezvoltării brandului, ne-am propus și am reușit să fim aproape de consumatori atât în orașele mici, cât și în orașele mari din România și din celelalte țări în care suntem prezenți și să democratizăm vânzarea de cafea bună, în fiecare zi, la un preț accesibil.

Provocările sunt multe și noi de la un an la altul, de la găsirea locațiilor potrivite, a antreprenorilor cu care să rezonăm, adaptarea la tendințele de consum, la restricțiile și reglementările în vigoare (atunci când vorbim de alte țară), inflația, digitalizarea, însă ne bucurăm că am reușit să ne atingem obiectivele și chiar să le depășim.

Ce investiții a presupus ajungerea la nivelul actual de business? În ce direcții au mers banii?

Am început cu o investiție de doar 10.000 euro. Apoi ne-am dezvoltat progresiv, încet-încet. Nu ne-am aruncat niciodată, am avut răbdarea de a vedea rezultatele, de a simți aprecierea oamenilor înainte de a investi mai departe.

Cum vă asigurați că deținătorii de franciză respectă standardele voastre? Cum îi ajutați să facă asta? Faceți schimbări la nivel de rețea în urma feedbackului de la ei?

Echipa 5 to go este direct implicată în toate detaliile necesare deschiderii fiecărei cafenele, de la amenajare și dotare cu aparatura necesară până la training-ul pentru barista, un element extrem de important în relația cu clienții.

Apoi, relația noastră cu francizații 5 to go este una foarte strânsă, chiar dacă vorbim deja de peste 270 de antreprenori care se ocupă de una sau mai multe cafenele. Unii dintre ei nu au deloc experiență în antreprenoriat atunci când accesează franciza și cu atât mai mult au nevoie – și au parte de fiecare dată – de susținerea întregii comunități experimentate de antreprenori, care își pun la dispoziție expertiza ori de câte ori este nevoie.

Cu siguranță, standardele 5 to go sunt atinse în fiecare cafenea în parte, iar clienții pleacă mereu cu zâmbetul pe buze din locațiile noastre, așa cum o cere filosofia de brand, valabilă în egală măsură în centrul capitalei sau pe o străduță dintr-un orășel cu câteva mii de locuitori.

Eu personal am obiceiul de a vizita foarte des cafenelele 5 to go din orașele prin care trec și am avut de fiecare dată parte de surprize plăcute. Este și o ocazie de a discuta cu fiecare antreprenor în parte, tocmai pentru a afla direct de la ei cu ce dificultăți se confruntă și a le rezolva împreună.

Care sunt costurile unei francize 5 to go? Cât investesc, în medie, cei care iau franciza într-o nouă locație?

Investiția este de aproximativ 20.000 – 25.000 de euro, aici fiind inclusă și taxa de franciză, însă poate varia în funcție de locație, suprafață, număr de angajați și alți factori. Această investiție este amortizată, în general, în aproximativ doi ani.

Cum merg vânzările din retail, unde v-ați extins serios oferta în ultima perioadă? Cât din business vine din această zonă? Ce planuri aveți în continuare aici?

Produsele disponibile în zona de retail sunt foarte apreciate și căutate de clienții noștri, care își doresc să se bucure de gustul 5 to go și în afara cafenelelor. Printre vedetele acestui an s-a numărat produsul ready to drink Italian Sparkling Espresso și gama de minisiropuri. În continuare ne vom concentra pe signature drinks by 5 to go și o să mizăm pe inovație, așa cum am făcut-o recent cu siropurile Makalu Shisha și Lourmarin.

Divizia de retail s-a dezvoltat mult, ajungând la o pondere de 20-25% din afacerea 5 to go. Recent am consolidat pe acest segment și am previzionat că în 5 ani putem ajunge la o cifră de afaceri de 20 milioane euro, în condițiile în care anul acesta vom fi aproape de pragul de un milion de euro, în timp ce divizia de HoReCa mă aștept să ajungă la afaceri de 40 de milioane de euro.

Tot în 2023 am lansat o nouă direcție de business, segmentul vending, ce vine în completarea zonei de cafenele. Am preluat anul acesta o rețea de cinci aparate, o investiție de 50.000 de euro. Sistemul este unul de dimensiuni mari, cu peste 60 de linii de servire, care pot oferi tot atâtea sortimente diferite de produse. Pe lângă produsele 5 to go destinate segmentului de retail, luăm în calcul să listăm și alte produse ancoră din categorii complementare.

Cum arată extinderea internațională? Ce ați învățat și cum arată strategia pe perioada următoare?

Unul dintre proiectele de anvergură de la începutul anului viitor vizează tocmai expansiunea la nivel internațional. În 2024 vom demara un proiect ambițios de 50 de locații în Slovacia și ne vom întări prezența și în alte țări, precum Ungaria, unde avem 4 cafenele deschise și Franța, unde avem 3, în parteneriat. Sigur că am învățat mult din experiențele anterioare și este extrem de important ca decizia de a accesa o țară sau o zonă anume să se bazeze pe o analiză riguroasă a pieței și a obiceiurilor de consum. Vom testa și alte piețe, iar în funcție de rezultate le vom include pe harta dezvoltării globale a brandului 5 to go.

Ai devenit recent președintele HORA. Care sunt provocările HoReCa în această perioadă?

Este o nouă misiune pe care am acceptat-o fără să stau pe gânduri și pe care o consider totodată o oportunitate de a continua demersurile de promovare și dezvoltare a acestei industrii al cărei puls îl simt zi de zi de 20 ani și care trece prin transformări radicale. Pe de o parte, clienții au preocupări și criterii mult mai complexe de achiziție, sunt interesați de o alimentație sănătoasă, de sustenabilitate, de igienă, iar pe de alta legislația a devenit mult mai strictă și a adus cu sine reglementări și obligații noi, în contextul nefavorabil al unei creșteri masive a prețurilor. Anul 2024 vine cu multe modificări fiscale și costuri suplimentare care îi vor afecta pe antreprenori, astfel încât menținerea unor standarde ridicate va fi o provocare. Însă împreună cu întreaga comunitate, putem redefini acest sector, care are potențialul de a deveni extrem de profitabil.

Cum vezi tu mediul antreprenorial din România în acest moment? Ce e bine și ce ar putea fi îmbunătățit? Cum s-au schimbat lucrurile față de momentul când ai pornit tu pe acest drum?

Văd mult mai mulți antreprenori curajoși, mult mai multe idei inovatoare, mult mai multă dorință de a testa modele de business. Față de acum 10 ani, cred că antreprenoriatul este vizibil mai prezent, iar micile afaceri, produsele artizanale, afacerile de familie capătă din ce în ce mai multă amploare și vin cu un aer proaspăt în peisajul de afaceri autohton.

Cum va arăta 5 to go la finalul lui 2024? Dar în următorii cinci ani?

Vom continua să fim un brand puternic și competitiv, iar dacă totul merge conform planului, în următorii patru ani vom atinge targetul nostru principal, acela de a avea 1.000 de cafenele deschise.

Ce îți place la antreprenoriat? Ce i-ai spune cuiva care ar vrea să facă acest pas?

Îmi plac independența pe care ți-o oferă, dinamismul, provocarea de a inova și de a implementa noi strategii, dar și oportunitatea de a cunoaște o mulțime de oameni noi și de a crea parteneriate valoroase. Oricine trebuie să știe că antreprenoriatul vine la pachet cu multe responsabilități, iar cel mai important într-un business nu este omul care îl conduce, ci clientul, care trebuie să se regăsească în centrul preocupărilor noastre în fiecare moment. Este esențial pentru orice afacere să ofere o experiență pozitivă de consum.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 379 (15 decembrie 2023 – 15 februarie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Gabriel Barliga

Recent Posts

Emisiile asociate AI ar putea crește de peste 10 ori până în 2030

Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…

o oră ago

Guvernul a semnat acordul pentru achiziția a 32 de aeronave Lockheed Martin F-35

Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…

3 ore ago

Gala The Culture of Luxury, organizată de revista Haute Culture sub forma unui bal mascat ca în Micul Paris de odinioară

Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…

4 ore ago

Un an de cashback cu Salt Bank: Cum îți pot aduce prietenii până la 2.400 de lei

O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…

4 ore ago

În ce condiții se pot prelungi contractele de servicii de telefonie, internet sau televiziune

După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…

5 ore ago

Peste 1300 de ONG-uri cer partidelor politice să-și facă publică poziția față de facilitățile fiscale pentru sponsorizarea societății civile

Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…

5 ore ago