Radu Miu, Mercury360: avem planuri mari pentru 2021
Reading Time: 6 minuteDupă un 2019 încheiat pe plus, cu o cifră de afaceri consolidată de aproximativ 11 milioane de euro și investiții de 250.000 de euro dintre care aproape jumătate în tehnologie, Mercury360 continuă și anul acesta investițiile, însă se așteaptă la o scădere a businessului în jurul sumei de 9 milioane de euro. Chiar și așa, planurile pentru 2021 sunt și mai mari, spune Radu Miu, Managing Director al Mercury360.
Cum v-a afectat activitatea criza medicală?
Ne-a impus o abordare care depășește strategiile tradiționale de planificare pentru reziliență și, în același timp, ne-a confirmat faptul că suntem pe drumul cel bun din punctul de vedere al automatizării sistemelor tehnologice la nivel de agenție, sector în care investim constant de câțiva ani deoarece credem în eficientizarea muncii prin această cale. Mercury360, alături de agenția de digital din grup, Outbox, a început un amplu proces de automatizare în urmă cu doi ani, așadar, din fericire pentru noi, 12 martie, ziua în care am intrat în regim de work from home, a fost ușoară la nivel tehnic – deoarece aveam sistemele implementate și am putut să prevenim avariile tehnologice sau defectele operaționale, ce pot apărea inevitabil când faci o schimbare majoră și rapidă către munca online. Am schimbat unele procese, am mutat toate briefing-urile și discuțiile în online, am stabilit o recurență mai mare a statusurilor interne pe proiecte, precum și a management meeting-ului. De asemenea, am pus rapid în funcțiune o celulă de business development și crisis management pentru a ne mișca agil. După gestionarea efectelor imediate ale COVID-19, am lucrat pe mai multe scenarii de acțiune și am regândit tot ce înseamnă alocare de capital, plan de investiții și conservare a locurilor de muncă astfel încât să avem stabilitate în business și impactul crizei medicale să fie minim. Abordarea a avut mereu oamenii pe primul loc, angajați, clienți și furnizori, astfel încât să reușim să ne coordonăm cu toții, să comunicăm rapid și să atenuăm orice tip de îngrijorări și nesiguranțe, ce apar în mod inevitabil în cazul unei situații de pandemie.
Ați pierdut sau ați câștigat business în această perioadă?
Pierzi, câștigi, negustor te numești – mereu mindset-ul nostru a fost că fiecare client contează, astfel gestionarea eficientă a clienților a însemnat, în primul rând, comunicare frecventă și transparență totală; ne-am sfătuit clienții să amâne orice soi de activitate ce presupune interacțiune fizică, lucru dificil pentru businessul Mercury, care constă în mare parte din BTL, însă am considerat că mai importantă decât cifrele noastre este sănătatea echipei și a societății. Bineînțeles, nu ne-am limitat la aceasta, iar pentru a păstra stabilitatea businessului și a menține încrederea clienților, am mutat cea mai mare parte din proiecte în ATL și online. Partea bună în cele două luni de lockdown, timp în care traficul și comerțul online s-au dublat, a fost că am experimentat cu toții beneficiile paradigmei online, consumatorul adaptându-se rapid și căpătând noi obiceiuri de cumpărare, pe care cu siguranță le va păstra în mare parte și după depășirea contextului pandemic actual. Am avut și câteva proiecte ce au fost amânate în primele două luni de pandemie, însă lucrurile au reintrat într-o stare de normalitate după ce am ieșit din perioada de izolare și deja eram antrenați cu noua realitate. Deși în stilul nostru de lucru era deja o practică să venim cu idei proactive către clienți, în noul context am apăsat și mai mult pedala de accelerație în această direcție, astfel încât clienții noștri să nu piardă oportunitățile de comunicare și business chiar și în acest context dificil. Am participat în continuare la pitch-uri și am avut win-uri importante cu clienți ce au căutat gândire strategică, abordarea modulară în comunicare și feedback real din piață. Urmează să lansăm câteva proiecte dezvoltate în această perioadă.
Cum s-a adaptat echipa la actualul context de business?
Începutul a fost dificil din punct de vedere emoțional, noi am reușit să ne construim o echipă cu relații foarte strânse, ținem mult la a fi împreună unii cu alții, ne petrecem timp împreună și în afara jobului, deci a fost greu de acceptat că nu ne vom mai vedea o vreme, dar ne-am adaptat rapid la interacțiunea prin Teams, Skype, WhatsApp etc. Am ajuns să facem chiar și o petrecere de companie cu chitare și vin / bere la fiecare acasă și-a fost foarte fun. Nu e nimic impus, totul e foarte relaxat, asta pentru că oamenii sunt foarte responsabili și businessul e construit în stil antreprenorial, fiecare coleg are obiective și tool-urile necesare să le îndeplinească alături de echipă. Am avut încredere totală în echipă că o să fie eficientă lucrând de acasă, noi deja aveam o politică internă în acest sens, o parte din echipă funcționând mai bine pe acest principiu, față de modelul clasic de program de 8 ore de la birou. Am avut cu toții obiective și task-uri clare astfel încât să reușim să livrăm la fel ca înainte de COVID-19, singura diferență fiind doar întâlnirile fizice, care s-au mutat în online. Pentru noi a fost important să monitorizăm situația și să oferim instruire de prevenție angajaților, tocmai de aceea siguranța și bunăstarea lor au fost subiectul principal de discuție în ședințele de top management încă de la începutul pandemiei. Siguranța jobului din punct de vedere financiar este un alt aspect unde mentalitatea a fost “unul pentru toți, toți pentru unul”, indiferent de departament, specializare sau volum de muncă.
Cât de mare este echipa cu care lucrezi și cum vă recrutați oamenii, ce contează cel mai mult în alegerea unui nou coleg?
Doar în sediul central suntem în jur de 100, la care se adaugă și sediile regionale, cu încă cca 40 de colegi. Pentru mine, omul e cel ce conteaza. Evident, skill-urile si capabilitatile sunt importante, dar acestea, cu voință și inteligență se pot construi. Valorile umane sunt cele ce contează cel mai mult, restul se dezvoltă. Ne plac oamenii care văd dincolo de task-urile operaționale și care pot crea experiențe fără să respecte o rețetă exactă pe care au primit-o din partea managerului direct. Recrutăm în stilul clasic, prin departamentul de HR, prin intermediul platformelor din industrie, dar și prin managerii de departament sau seniorii din agenție.
Ce înseamnă Mercury360 acum față de primii ani de activitate?
Noi încă de la început ne-am poziționat că un partener de business ce poate să ofere toate tool-urile necesare pentru dezvoltarea unei campanii de comunicare integrate, de la idee până la implementare. În timp, am avut schimbări la nivel operațional și procedural astfel încât să putem să oferim clienților noștri cele mai bune soluții de business, actuale, mereu am fost într-un proces continuu de îmbunătățire, de aici și tranziția noastră a fost ușoară către mediul digital.
Ne-am dezvoltat foarte mult, și nu datorită mie, ci datorită echipei de management și a întregii echipe Mercury și Outbox. De cel puțin 10 ani suntem în top 3 Forbes în funcție de cifra de afaceri, putem acoperi servicii de comunicare și marketing integrate in-house, am deschis linii noi de business, am închis altele mai vechi, ne-am automatizat procesele interne, am generat proiecte cu rezultate din ce în ce mai bune pentru clienții noștri și continuăm să ne facem datoria față de societate prin proiectele de comunicare socială.
Cum arată un proiect de-al vostru?
Facem comunicare eficientă, comunicare ce vinde. Proiecte ce sunt gândite, încă din faza de strategie, cu realitatea terenului și a consumatorului pe masă. Având avantajul de a implementa proiectele end-to-end fără subcontractori, știm cel mai bine cum arată realitatea pieței. Dovadă sunt parteneriatele de foarte lungă durată (într-o piață extrem de dinamică și competitivă) cu clienți locali și internaționali: Nestlé, Dr. Oetker, Bonduelle, Bergenbier, Patria Bank, BASF, ETI, Froneri, Generali, Heidi, Huawei, JTI, Mega Image, Mogyi, Pepsico, PPD, SCA, SEB, Tchibo, Unilever, Garrett.
Care este cel mai nou proiect câștigat și implementat de Mercury360?
Cel mai recent implementat și cu care ne mândrim este o nouă campanie de responsabilitate socială pentru Poliția Română, “Selfie-ul pe tren ia vieți, nu ia like-uri”. De această dată construită pentru preadolescenți și adolescenți, nu pentru consumatorul de FMCG, cu care este atât de bine rodată agenția. Ne-am ieșit din pantofi, am intrat în sneakerși de adolescenți și a ieșit un proiect cu impact mare în media consumată de către ei, în social. Pe scurt, am făcut un experiment, le-am arătat cum explodează la propriu iconițele cunoscute din social media, cele atât de dorite de către ei (love, wow, like), atunci când sunt puse pe vagoanele de tren, în aria arcului electric de 27.000 de volți. Ca să avem acces în universul targetului nostru și să fim siguri că mesajul campaniei ajunge la ei, am dezvoltat o serie de materiale de comunicare cool precum tricouri, stencils, măști și ne-am gândit chiar mai departe, iar un vagon de tren personalizat va duce mesajul puternic prin țară până în ianuarie 2021, astfel încât să atragem și mai bine atenția asupra campaniei. Suntem cu totii responsabili pentru ce urmează, așadar, activismul social are o importanță uriașă și pentru viitorul business-ului. Până la urmă, “we are the ones we’ve been waiting for.
Care sunt provocările cu care vă confruntați cel mai frecvent?
Incertitudinea din prezent ne afectează puternic și pe noi, la fel ca pe toți colegii din industrie, însă ne străduim să dezvoltam proiectele în pași mici, cu scenarii în mai multe direcții, ceea ce înseamnă că muncim cu toții mai mult, dar cu obiectivul de a avea rezultate. Activăm într-o piață competitivă, suntem printre puținele agenții independente ce sunt în competiție directă cu multinaționalele din categorie, dar vedem aici doar avantaje, putem schimba direcția cum ne dorim, în orice clipă, avem disponibilitatea de a îmbunătăți continuu procesele interne, precum și libertatea de a ne lua propriile decizii.
Știm foarte bine că traversăm o perioadă îngrijorătoare pentru toată lumea și tocmai de aceea menținerea bugetelor de publicitate reprezintă o provocare, însă, majoritatea clienților noștri știu că creșterea brandului pe termen lung este cea mai bună strategie de business și de aceea merg cu noi mai departe, gândim pe termen lung și găsim soluții chiar și în cele mai dificile situații.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 347 (octombrie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz