R-Create: Recreat, reinventat și reutilizat în antreprenoriat
Reading Time: 4 minuteCum shoppingul online a devenit normalitate pentru mulți români, numărul deșeurilor generate din ambalarea coletelor riscă să devină o problemă tot mai mare. R-Create este primul sistem de ambalare reutilizabilă din România, care oferă magazinelor online și consumatorilor o alternativă la risipa de resurse cauzată de ambalajul de unică folosință. În spatele acestui startup stau antreprenoarele Linda Vasilescu și Adina Huma.
Antreprenorii deschiși către soluții green tratează problemele ce țin de schimbările climatice ca pe oportunități și găsesc soluții inovatoare pentru a oferi alternative. Problema deșeurilor nu face notă discordantă. Conform Eurostat, în 2020, deșeurile generate din ambalaje au fost estimate la 177,2 kg pe locuitor în UE, iar din 2009 până în 2020, hârtia și cartonul au fost principalele deșeuri de ambalaj (32,7 de milioane de tone în 2020). Între aceste deșeuri se numără și ambalajele folosite pentru colete.
Cum a luat naștere businessul?
Startup-ul nostru s-a născut ca urmare a participarii la Ruse Hub, un incubator pentru idei verzi al Impact Hub, la care am luat premiul I cu conceptul nostru. La scurt timp, ni s a alăturat și primul investitor, care a înțeles și a rezonat cu viziunea noastră. La începutul acestui an am reușit să concretizăm soluția noastră într-un parteneriat național cu DPD, care presupune că orice magazin online care dorește să ofere clienților de pe teritoriul României soluția noastră o poate face prin intermediul acestei companii de curierat.
Ce impact are industria de e-commerce asupra mediului și cum ajută soluția voastră?
E-commerce-ul, ca orice activitate care implică extinderea consumului populației, cauzează creșterea emisiilor de carbon și contribuie la problemele globale cauzate de acestea. Deși zona de interacțiune cu clienții, cea digitală, salvează CO2 față de comerțul clasic, procesele fizice (transport, manipulari și ambalare) au efecte negative asupra mediului.
Prin sistemul nostru, anulăm efectele negative ale ambalării (de multe ori excesivă, în variantele clasice) și, mai mult decât atât, încercăm să optimizăm amprenta de carbon a fluxurilor logistice, prin folosirea rutelor de retur. Din punct de vedere packaging, știm că la nivel mondial în 2025 se vor folosi peste 2 milioane de tone pentru producția ambalajelor de unică folosință de plastic, care au o durată de folosire de câteva ore, dar un timp de descompunere de peste 100 de ani.
Cartonul creează o problemă asemănătoare pentru că, în ciuda faptului că poate fi reciclat de un număr limitat de ori, este mult mai greu și are nevoie de o întreagă infrastructură pentru a fi colectat și revalorificat. Un singur ambalaj R-Create elimină această problemă pentru cel puțin 100 de cicluri de ambalare. Implicit, fiecare din aceste ambalaje salvează minimum 7,32 kg de CO2, potrivit analizei Life Cycle Assessment.
Cum funcționează sistemul R-Create?
Sistemul nostru reprezintă un serviciu end-to-end pentru magazinele online, alternativ ambalajelor de unică folosință. Sunt trei aspecte importante ale acestui serviciu, pe care noi le asigurăm. Soluția de ambalare fizică – pe parcursul testelor noastre, am rafinat un număr de cinci soluții, care să respecte necesitățile legate de securitate în cadrul transporturilor, ergonomie și o durată lungă de viață.
Toate ambalajele sunt făcute din materiale reciclabile și reciclate și, prin natura sistemului nostru, avem controlul procesului de reciclare, atunci când ambalajul ajunge la end-of-life. Soluția de retur, reproductibilă și automatizată – în acest moment, ambalajul este ridicat de curierul DPD la finalul vizitei de livrare. Pregătim în curând lansarea versiunii a doua a soluției noastre, în care clientul returnează ambalajul într-un punct de colectare, ulterior vizitei de livrare, după ce s-a hotărât dacă păstrează sau nu produsul respectiv.
Platforma digitală care urmărește mișcările ambalajelor noastre – ea are integrări multiple, atât cu magazinele online și operatorii logistici, cât și cu consumatorii care, în urma returului ambalajului, primesc un beneficiu în cadrul acestui sistem. Platforma ne permite să includem ușor orice alt nou jucător și să vedem în timp real stocurile clienților, astfel încât aprovizionarea lor să se facă în mod optim.
Sunt companiile deschide la astfel de produse? Dar consumatorii?
În ceea ce privește disponibilitatea de a îmbrățișa soluții green, situația din România este similară cu cea din țările europene, chiar dacă în Europa de Vest există o obișnuință în aceasta direcție, justificată și de instrumentele legislative în vigoare. Estimăm că interesul pentru astfel de soluții va crește în România după implementarea sistemului de garanție depozit la ambalajele din retailul clasic. Până atunci însă, facem tot posibilul să comunicăm că soluția noastră există. Acei români care sunt responsabili cu mediul, sunt deschiși, e nevoie doar să știe că pot folosi sistemul nostru.
Care sunt principalele provocări pe care le întâmpinați?
Din păcate nu mulți actori își construiesc o viziune pe termen lung, chiar mediu, a acțiunilor lor. Din acest motiv, anul acesta, marcat de criza economică, ne-a afectat și pe noi, pentru că acești actori au luat decizii urmărind impactul acestora pe termen scurt și ignorând interesul acelor clienți care înțeleg topica schimbărilor climatice. Ca atare, noi nu am putut să creștem așa cum plănuiserăm la începutul anului, dar suntem siguri că lucrurile se vor echilibra odată cu începutul lui 2023.
Care sunt planurile de viitor ale R-Create?
Dorim ca pe termen mediu să convertim cel puțin 10% din livrările online în livrari fără ambalaj de unică folosință. Ca tactică, plănuim să obținem asta prin oferirea fluxului cu retur în puncte de colectare, care va aduce o soluție mai potrivită nevoilor clienților din online, mai eficientă și mai ieftină.
Urmează să integrăm cât mai multe magazine online pe acest flux și să creștem volumele. Suntem siguri că în perioada ce vine și cadrul legislativ ne va ajuta în acest sens, penalizând semnificativ acei actori din economie ce produc ambalaje de unică folosință și favorizându-i pe cei care folosesc soluții prietenoase cu mediul, cum este soluția R-Create.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 368 (17 noiembrie – 18 decembrie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz