Punct și de la capăt
Reading Time: 6 minuteZicala sa preferată este “Do or do not, there is no try” și este binecunoscută pasiunea sa pentru kitsch-uri electronice și nu numai, dar și cea pentru KFC, despre care, dacă îl urmărești pe Facebook, nu ai cum să nu știi că este brandul său favorit. V-ați dat desigur seama că este vorba de nimeni altul decât inconfundabilul Dom’ Profesor din advertisingul românesc, Sorin Psatta.
Posesorul singurului Effie “pe persoană fizică din România”, s-a pensionat. După 25 de ani în aceeași companie, directorul de comunicare integrată al grupului BBDO în România intră într-o nouă etapă a vieții sale.
La prima ediție de Effie România, câștiga primul Aur alături de Graffiti BBDO pentru o campanie făcută pentru Dacia Solenza, iar patru ani mai târziu, în 2008, lua primul Effie “pe persoană fizică” din România pentru campania CNA (“Nu lăsa copilul educat de televizor”). Sunt doar câteva dintre reperele din cariera directorului de comunicare integrată de la BBDO, Sorin Psatta, unul dintre cei mai populari publicitari români, urmărit în mediul online deopotrivă de oameni din industrie, cât și din afara acesteia. Într-un interviu cu câțiva ani în urmă se mândrea cu aproape 1.000 de prieteni pe Facebook, fără să fi dat niciodată “add”. Acum a ajuns la aproape 5.000, maximul permis pe Facebook pentru un cont personal, plus alte câteva mii de followeri pe care aproape zilnic îi încântă cu impresiile și experiențele sale fie din agenție și facultate, fie din viața de zi cu zi, pe care le împărtășește în stilul său inconfundabil.
Născut în Constanța pe 19 aprilie 1954, cu background în psihologie (a absolvit Facultatea de Psihologie a Universității București în 1979), Sorin Psatta a intrat în publicitate în 1994 și pe parcursul a 25 de ani a rămas fidel unei singur brand de agenție, practic o raritate într-un domeniu în care “plimbările” între companii sunt mai degrabă norma. Din 1996 este și lector la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării, iar în agenție, înainte de poziția de director de comunicare integrată a fost, pe rând, Research Director și apoi Strategy & Research Director. A lucrat pe parcursul carierei pentru mai multe branduri, din diverse, domenii și industrii: Dacia/Renault, Renault, Philip Morris, Pate Sibiu, Pate Bucegi, Pate Hame, Antrefrig, CNA, Pepsi, Ultra Pro Computers, Tuborg, Elite, Wrigley, Romtelecom, Mars, Gaudeamus, P&G. A fost implicat în dezvoltarea aproape a tuturor campaniilor Dacia pe piața românească – lansările Solenza, Logan, Dacia Asistență etc., precum și a mai multor campanii, printre care cele pentru Pate Sibiu, Antrefrig, lansarea Pate Bucegi.
SORIN PASTTA, AȘA CUM ÎL VĂD COLEGII DIN INDUSTRIE
Răzvan Căpănescu, Chief Creative Officer, McCann Prague
Senior Psatta este adevăratul Obi Wan pentru mulți publicitari – fie că i-au fost apprentice în fiecare zi, fie că i-a inspirat la o discuție lungă, veselă și deșteaptă pe la vreunul din evenimentele industriei. Pe mine unul m-a inspirat de fiecare dată să rămân de partea luminoasă a Fortzei. Seniore, sunt onorat să vă urez timp și mai plăcut între briefuri, că pauză știu că nu veți lua.
Șerban Alexandrescu, Headvertising
În licitații, toți ceilalți strategi plecau cu un handicap greu de surmontat în fața lui Sorin Psatta. Pentru că Sorin pur și simplu avea numele potrivit. Adică, imediat cum se prezenta, el deja prezenta. “Psihologie” plus “Data”, egal – un pic prescurtat – “Psatta”.
Dan Șendroiu, Head of Planning, Friends \ TBWA
Am lucrat cu Dom’ Profesor la Graffiti timp de peste 11 ani și am învățat de la el ceea ce știu astăzi despre publicitate dar mai ales ceea ce nu știu. Și tot de la el am învățat să scriu sofisme.
Gabriela Lungu, Wings Creative Leadership Lab
Sorin Psatta mi-a supervizat lucrarea de diplomă pentru absolvirea facultății, acum atât de mulți ani, de nu cred că vrem niciunul din noi să-i numărăm. Eu eram în primul meu an, un nimeni în industrie, el era deja un gigant al ei. Și m-a tratat ca pe un coleg de breaslă, de la egal la egal, cu prietenie, și umor bun, și atenție. Mulțam, Domn Profesor! Sper să scrieți multe cărți, acum că veți avea mai mult timp! Știu că aveți milioane de povești de împărtășit!
Ștefan Chirițescu, Head of Strategy, Kubis
Un univers de cărți, filme, heheuri, vorbe potrivite pentru fiecare moment (indiferent de moment), joacă mentală, hai la școală să vorbești cu studenții, hai să-ți mai spun ce a mai făcut prietenul meu pictorul, un interviu de angajare pe dealul Academiei (ce metaforă, urcând pe un deal m-ai făcut metaforic planner). Dom‘Profesor, ce drum frumos, ce excursie cu zâmbetul pe buze, ce bucurie că ne-am întâlnit.
Victor Stroe, Associate Director & Head of Strategy, Leo Burnett România
Înțelepciunile lui Sorin au fost ca niște time bombs pentru mine. L-am avut profesor în facultate și pe parcursul anilor ce au urmat deseori mi-au revenit în minte sfaturile și poveștile lui despre viața de agenție. Ca de exemplu: “Atunci când nu ai nicio idee bună, folosește copii sau animale, și clientul va cumpăra.
Răzvan Mătășel, strateg, Arsenoaiei și Mătășel
Momentul acesta mi-a trezit multe gânduri și practic mi-am retrăit o mare parte din carieră. Într-un fel, eu mă simt la fel de bătrân ca Sorin sau mai bine spus la fel de tânăr ca el. Acum aproape 20 de ani, când am început eu să fac strategie (la Scala Thompson) erau multe persoane în industrie care cochetaseră pe cartea de vizită cu poziția de Strategic Planner, dar doar un singur nume, o singură persoană care chiar reprezenta această disciplină. Da, este vorba de Sorin Psatta, care era director de cercetare și strategie în Graffiti BBDO. Și pentru mine Sorin a fost exemplul că se poate face strategie în România și că fără strategie actul de creație nu construiește brand. Peste ani doar noi doi am rămas din garda veche și practic, în România, multă vreme, au existat doar două departamente serioase de planning. Cel construit de Sorin și apoi cel pe care l-am construit eu la Leo Burnett. Și partea frumoasă este că dacă între diferitele departamente de creație, din diferite agenții, au existat conflicte… noi am colaborat și am împărtășit mereu din experiența noastră… atât din cea practică, dar și din cea academică, întrucât și eu, și Sorin predăm de foarte mulți ani și am fost și colegi la Școala IAA sau la Facultatea de Jurnalism. Mulțumesc mult, Sorin, pentru ce ai făcut pentru strategia din România!
Valentin Suciu, Creative Partner, JAZZ Communication
Îl cunosc pe Sorin din scurtele interacțiuni din facultate (mi-a fost profesor la Jurnalism) și din textele pe care le scrie pe Facebook. Nu am lucrat cu el niciodată. De la distanță, dintotdeauna mi s-a părut un om al contrastelor. Aspect boem, neglijent, care contrazice zona de business și strategie. Profesor, dar fără să facă recurs la funcția de profesor ca să se facă respectat. Texte personale și frumoase care denotă explorare artistică și vulnerabilitate, în contrast cu poziția lui profesională. Și un tată mândru care a crescut un copil încrezător în propriile lui puteri, cu o voce puternică în industrie. Toate astea mă fac să cred că este un om bine așezat în el și autentic. Un om frumos.Bogdan Naumovici Managing Partner, 23 Communication Idea
Mi-a plăcut mereu Sorin. Mereu cu zâmbetul pe buze, chiar și în vremurile în care în industrie ne întâlneam cu cuțitele în dinți. Frumoasa lui încăpățânare cu Dacia la fiecare Effie. Bonomia și umorul cu care face orice prezentare. Codița și pantalonii lui scurți în prag de pensie. Cealaltă încăpățânare a lui, Matei. Iar pe plan personal, îi mulțumesc mult că a trimis o studentă la McCann, acum aproape 20 de ani, să am și eu un managing director impecabil acum. Să te bucuri de pensie ani mulți, Sorin, vedem noi cine o plăti-o!
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz