PufRelax: Cum vinzi online fotolii puf de 1 mil. euro pe an
Reading Time: 5 minutePufRelax a fost pornit de Mihai Dicu alături de un verișor în anul 2011, după ce a primit cadou un fotoliu de tip bean bag (puf). Dezvoltarea businessului l-a determinat pe Mihai să închidă, în timp, magazinul online de haine pe care îl deținea, pentru a se dedica producerii și vânzării de fotolii puf.
Cum vânzările se fac exclusiv online, listarea în eMAG Marketplace a venit firesc, în 2014, unde PufRelax a devenit lider pe segmentul în care activează. Am discutat cu Mihai Dicu, fondator PufRelax, despre ce înseamnă un business cu vânzări exclusiv online în 2021.
Cum ați pornit businessul și cum a evoluat acesta în ultimul an?
Am pornit compania în anul 2011, de la o idee pe care am descoperit-o întâmplător. Am primit cadou un fotoliu de tip bean bag (puf), mi-a plăcut și am decis să mă implic într-o astfel de afacere. Ideea de a produce ceea ce comercializezi mi s-a părut o provocare pe care am vrut din start să o accept. În acea perioadă, mai dețineam și un magazin online de haine, pe care l-am închis treptat, pe măsură ce PufRelax s-a dezvoltat.
Am pus bazele PufRelax împreună cu unul dintre verișorii meii, am făcut câteva modele de fotolii, pentru care produceam husa și le umpleam în Craiova. În 2014, pentru că afacerea a început să arate potențial, a mai venit în echipă un investitor. Astfel, am închiriat un spațiu unde să putem produce fotoliile și am făcut prima angajare. În prezent suntem o echipă formată din 15 persoane și vizăm extinderea la nivel internațional.
Evoluția businessului din ultimul an a fost una bună. În perioada pandemiei oamenii au stat mai mult acasă, au avut nevoie de mai multe spații de relaxare sau mai confortabile pentru munca de acasă, iar fotoliile noastre s-au pliat bine pe aceste cerințe. În 2020 nu am oprit deloc activitatea, nici în perioada de lock-down. Desigur, ne-am luat toate măsurile de siguranță care s-au impus și am continuat să producem, mai ales că numărul de comenzi a crescut foarte mult. Am avut chiar și cazuri de clienți dintre cei cu care avem o colaborare îndelungată care, tocmai ca să ne susțină, au comandat de la noi și acest lucru ne-a dat încredere că produsele noastre sunt apreciate.
Astfel, în perioada mai – august 2020 am lucrat la capacitate maximă, iar vânzările pe segmentul B2C au crescut și cu 300%. De cealaltă parte, pe segmentul B2B, în perioada la care facem referire, comenzile au avut o ușoară scădere.
În egală măsură, anul trecut ne-am adaptat cu rapiditate noilor cerințe venite din piață și am început să producem covorașe dezinfectante. Aveam toată materia primă necesară (materialul pentru fotolii de exterior și buretele), a trebuit doar să le montăm și astfel am vândut aproximativ 12.000 de covorașe.
Anul acesta, în 2021, începând cu luna februarie, lucrurile au început să se întoarcă treptat la normalitatea de înainte de pandemie și am revenit la ritmul și creșterea din 2019. Am întâmpinat totuși probleme prin prisma faptului că, după relaxarea măsurilor, au fost fluctuații mari în costul materiilor prime, chiar și de 80%. Am fost nevoiți să susținem aceste diferențe din profitul obținut în perioadele de vârf din pandemie, în așa fel încât acest lucru să nu se reflecte în costul final pentru clienții noștri.
Ce v-a determinat să intrați în eMAG Marketplace?
Ne-am listat pe eMAG Marketplace în anul 2014. Noi nu avem punct de vânzare fizic, așa că am căutat să adăugăm un canal nou de vânzare și am ales eMAG, unde, în timp, afacerea a avut o evoluție foarte bună și am ajuns să avem acum aproximativ 2.000 de produse listate.
După ce am intrat pe platformă, am început să învățăm ce presupune activitatea pe marketplace, iar creșterea a fost graduală, de la un an la altul. Acum, pe Marketplace, suntem lider pentru produsele noastre pe segmentul B2C.
Pentru noi, principalul avantaj este calitatea, pe care am mizat chiar de la început. În timp, pe măsură ce am evoluat, am conturat și o echipă care crede în aceeași valoare și lucrează cu pasiune. Ne place și ne dorim să vedem că oamenii sunt mulțumiți de produsele pe care le cumpără de la noi. De aceea, și pe Marketplace, dar și prin canalele proprii, ne străduim să ne apropiem cât mai mult de clienți.
Mai mult decât atât, facem volume care ne permit să facem economii de scară și să venim cu prețuri bune, întotdeauna livrăm rapid și producem repede și bine. Avem parteneriate prin intermediul cărora, în timpul perioadelor cu vârfuri de cerere, producem o parte din fotolii ca să ne onorăm toate comenzile. În egală măsură, încercăm să rămânem aproape de clienți și după ce livrăm produsul.
Cum se derulează colaborarea cu eMAG?
Colaborarea cu eMAG se desfășoară bine. Noi avem grijă ca toți indicatorii din platformă să fie în parametri buni, de aceea livrăm la timp, ne străduim să oferim cele mai bune produse și servicii ca să primim un feedback pozitiv. Mai mult decât atât, dacă primim feedback negativ suntem atenți și depunem toate eforturile să corectăm unde ceva nu merge bine. Astfel am reușit să creștem de la an la an.
Folosim și beneficiile oferite de eMAG Marketplace, cum ar fi campaniile comerciale de promovare a produselor, în care intrăm frecvent. Avem și o persoană dedicată pe partea de account management, cu care discutăm și ne ajută atunci când avem nevoie de suport.
Avem în plan să încercăm și eMAG Ads, deși până acum nu am avut timp să aprofundez ca să înțeleg mai bine cum funcționează acest tool.
Unul dintre aspectele care ridică uneori probleme este faptul că nu pot să primesc un desfășurător detaliat a modului în care performează produsele în platformă. Mi-ar fi de un mai mare ajutor un dashboard mai prietenos și mai complex. Noi stăm destul de bine la indicatori, mă refer aici la sănătatea contului, ratingul de seller și atunci când apar probleme le sesizăm rapid prin dashboard, iar acest lucru ne-a ajutat. Dar încă nu ne ajută să intrăm în profunzimea activității de pe platformă pentru o analiză complexă.
Începând cu 2018 suntem listați și pe eMAG Bulgaria. Avem acolo și echipă de producție, formată din patru angajați, iar acest cont performează destul de bine. În medie, în comparație cu vânzările din România, suntem la aproximativ 20% din capacitate. De asemenea, suntem și în curs de listare pe eMAG Ungaria, iar anul acesta probabil că vom avea și primele vânzări acolo.
Cât vindeți online?
Vindem exclusiv online, iar cifra de vânzări generată de eMAG Marketplace este o parte însemnată din total. În 2020, cifra de afaceri a atins 1 milion de euro pentru activitatea din România. Anul acesta, ne propunem să rămânem pe cât posibil la aceeași cifră, ceea ce ar însemna o creștere semnificativă față de 2019.
Care este valoarea coșului mediu prin eMAG Marketplace?
Valoarea coșului mediu de cumpărături prin eMAG Marketplace este, în prezent, de aproximativ 150 de lei fără TVA. Aceasta a mai fluctuat în perioada pandemiei, când am vândut și covorașe, pentru că aveam modele care costau 50 de lei, astfel că valoarea medie a unei comenzi a fost și de 120 de lei.
Ce planuri aveți cu PufRelax pentru perioada următoare?
Ne dorim să actualizăm site-ul și planificăm o investiție de aproximativ 50.000 de euro pentru automatizarea platformei printr-o soluție ERP. Mai mult, vrem să includem în site și opțiunea de recenzie pentru că, în ceea ce ne privește, oamenii sunt mereu foarte receptivi și păstrăm o comunicare activă cu clienții noștri.
Într-o notă mai informală, îmi doresc să continuăm activitatea cu același optimism cu care ne-am obișnuit. Vrem să livrăm produse de care oamenii să fie mulțumiți, dar și noi să ne desfășurăm activitatea cu pasiune și implicare. În cele din urmă, ocupația pe care fiecare din noi o are trebuie să ne facă plăcere și să ne aducă satisfacții.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz