Publicitatea TV, incotro?
Reading Time: 5 minuteIn ciuda ascensiunii celorlalte ecrane – computer, tableta, smartphone – programele de televiziune raman in topul preferintelor romanilor, iar publicitatea TV are in continuare impact asupra consumatorilor, potrivit celui mai recent studiu Discovery Networks.
Un brand TV in care telespectatorii au incredere este un bun indicator al calitatii programelor pe care le vor urmari, sunt de parere 60% dintre telespectatorii din Romania care au participat la cel mai recent studiu Discovery. Acest efect de halo se extinde de la programe spre materialele publicitare, iar consumatorii admit ca reclamele TV difuzate pe canalele de incredere au un impact mai puternic. Se mai uita romanii la televizor? Ei bine, da. In ciuda tendintei in crestere de vizionare a continutului pe mai multe ecrane in acelasi timp, cei mai multi dintre telespectatorii romani continua sa petreaca in fata televizorului intre 3 si 5 ore pe zi.
Acestea sunt cateva dintre principalele concluzii ale unui nou studiu regional realizat de Discovery Networks, care investigheaza modul in care publicitarii se pot conecta cu consumatorii dincolo de metodele traditionale si ce tehnici vor fi cele mai eficiente in viitor. Intitulat “The Future of TV Advertising”, studiul a fost realizat de Discovery Networks in parteneriat cu The Future Foundation si are la baza o componenta cantitativa, constand intr-un esantion de 3.000 de repondenti din zece tari din regiunea Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa (CEEMEA)* – Romania, Bulgaria, Cehia, Ungaria, Polonia, Rusia, Africa de Sud, Turcia, Ucraina si Emiratele Arabe Unite – si o componenta calitativa, prin intermediul unor interviuri in profunzime cu experti din industrie din aceasta regiune.
Reclamele TV sunt eficiente. 80% dintre telespectatorii din Romania sunt constienti ca absenta reclamelor ar conduce la scaderea calitatii programelor TV, in contextul in care 40% dintre acestia petrec zilnic intre trei si cinci ore in fata televizorului. Ei inteleg ca publicitatea este o sursa de venit pentru canalele pe care le urmaresc si fara aceasta calitatea programelor ar avea de suferit.
3 telespectatori din 10 la nivelul regiunii sunt de acord ca plasarea de produse in timpul unui program ii convinge mai usor sa achizitioneze acel produs.
Inca nu a fost gasita durata optima a pauzelor publicitare. In general, consumatorii din regiunea CEEMEA ar prefera ca pauzele publicitare sa fie mai lungi si mai putin frecvente.
Brandurile TV de incredere sporesc gradul de implicare a publicului. Un telespectator din 3 este de acord ca materialele publicitare difuzate pe canalele in care publicul are incredere au un impact mai puternic.
Publicitatea TV este mai eficienta daca este difuzata pe mai multe ecrane. Rezultatele studiului arata ca 50% dintre telespectatorii chestionati au intrat online sa caute un anumit produs sau serviciu imediat dupa ce vazusera reclama respectiva la televizor. Procentul creste la 70% dintre telespectatori in Bulgaria.
Viitorul este personalizat. 60% dintre romani sunt interesati sa urmareasca reclame adaptate profilului lor personal, tendinta confirmata la nivelul intregii regiuni.
Jumatate dintre repondentii studiului spun ca si-ar dori sa poata actiona imediat dupa ce au vazut o reclama TV prin intermediul unui buton de pe telecomanda care sa le permita sa achizitioneze direct produsul sau serviciul promovat.
“Intr-o lume dominata de ecrane multiple, televiziunea ramane elementul central al mixului de media. Progresele tehnologice au avut impact important asupra modului in care telespectatorii consuma media si, in acest context, alegerea unui anumit brand TV a devenit esentiala in gestionarea asteptarilor legate de calitatea continutului pe care il vor urmari. Telespectatorii inteleg clar relatia dintre publicitate si furnizarea unui continut TV de calitate si, in plus, sunt deschisi sa testeze noi formate de reclame. Acest studiu ne face sa fim increzatori in viitorul publicitatii TV, dat fiind faptul ca publicul este din ce mai bine informat si dispus sa recompenseze materialele publicitare interesante si relevante, extinzand discutiile despre brandurile respective si pe alte dispozitive pe care le are la indemana.”
Studiul regional Discovery Networks a luat in calcul opiniile catorva specialisti in domeniu, in legatura cu viitorul publicitatii TV.
“Avand in vedere experienta acumulata pe pietele din Europa de Est si Vest, pot sa spun cu siguranta ca in tarile din est consumatorii sunt bombardati de reclame TV, iar timpul mediu alocat vizionarii este mult mai mare, in special pe televiziunea lineara.” -Julien Ducarroz, Chief Commercial Officer, Orange Romania
“A vedea o reclama pe un canal TV de calitate poate fi mai eficient nu doar pentru ca scad sansele ca telespectatorii sa schimbe canalul in timpul reclamelor, ci si datorita faptului ca relatia telespectatorilor cu acel brand TV genereaza o atitudine pozitiva chiar si fata de mesajele publicitare. Aceasta este de fapt cea mai puternica calitate a unui brand de incredere.” – Krisztián Kovács, MEME (Hungarian Electronic TV Broadcasters Association)
“Pe de o parte, publicitatea inseamna a le reaminti consumatorilor ca sunt loiali unui anumit brand sau produs. Pe de alta parte, este vorba despre a ajunge la noi consumatori sau de a le arata celor pe care ii ai deja ca pot cumpara mai mult. Cred ca ar fi foarte interesant sa le dai oamenilor libertatea de a controla ceea ce vor sa afle despre un anumit produs.” – Dominic Grainger, CEO, Group M EMEA
* Regiunea CEEMEA reprezinta 26,1% (1,866 miliarde de persoane) din publicul TV la nivel mondial, avand o putere de cumparare de 16,5% la nivel global. Surse: Organizatia Natiunilor Unite, Fondul Monetar International
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz